
To, že Mercedes-Benz neprichádza s riadením steer-by-wire ako prvý, je vskutku prekvapujúce. Veď už v roku 1996 na autosalóne v Paríži predstavil úchvatný koncept luxusného kupé F200, ktoré nemalo žiadne pedále ani volant. Veľký kolos sa obsluhoval joystickom na stredovom tuneli, podobne ako v dopravných lietadlách. Za 29 rokov sa ale neposunuli v Stuttgarte veľmi vpred. S elektronickým riadením, ktoré zbavilo volant a kolesá mechanického prepojenia, prišli v sériovej produkcii skôr iné automobilky. Nie všetky boli ale úspešné.
Infiniti predstavilo riadenie Direct Adaptive Steering (DAS) už v roku 2013 v sedane Q50. A bol z toho poriadny „poprask“. Ešteže automobilka kvôli bezpečnosti zachovala rezervné mechanické prepojenie pre prípad zlyhania. Urobila dobre, pretože toto riadenie po drôte zlyhávalo naozaj často. Mohli za to chyby softvéru ale napríklad aj chladné počasie. Zákazníci sa navyše sťažovali na neprirodzený pocit z riadenia a nulovú spätnú väzbu. Nepomohli ani „zvolávačky“.

Infiniti nakoniec revolučné riadenie celkom zavrhlo. A to už v roku 2014, teda len rok po premiére a vrátilo sa ku klasike, dokonca so staromódnym hydraulickým posilňovačom. Riskovať súdne spory po prípadných haváriách nemalo význam. Trvalo takmer ďalších 10 rokov, keď si na riadenie po drôte trúfli ďalšie automobilky. Lexus a Toyota predstavili túto novinku v roku 2022 v elektromobiloch RZ 450e a bZ4X ako súčasť zoznamu príplatkov. Nasledovala Tesla vo svojom opulentnom Cybertrucku a potom čínske Nio v ET9 a vlani dokonca výrobca dodávok Farizon v modeli Super Van (SV).

Takže Mercedes-Benz nie je so svojou novou technológiou ani zďaleka prvý. Veríme však, že na to mal dôvod, najmä bezpečnostný, pretože v jeho systéme už nie je mechanické prepojenie ani pre prípad poruchy. Premiéru by si malo riadenie steer-by-wire odbiť na budúci rok, pravdepodobne v elektrickej triede S, teda nie v EQS. Tento model z ponuky stuttgartská pravdepodobne vyradí. Mercedes-Benz tvrdí, že elektronické riadenie prinesie množstvo výhod. Napríklad lepšiu manévrovateľnosť a ľahšie parkovanie. Umožňuje tiež variovať prevod riadenia, pretože tento je v podstate virtuálny.
Mercedes-Benz tiež sľubuje lepšiu smerovú stabilitu a nulové vibrácie volantu. Poradil si aj so spätnou väzbou, ktorú je možné nastavovať podľa preferencií zákazníka. Odpor volantu sa navyše vypočítava na základe vratných síl riadených kolies. No a keďže volant už nepotrebuje toľko otáčok k vychýleniu kolies z jednej do druhej krajnej polohy, radikálne prepracoval aj jeho dizajn. Má plochý tvar čo znamená, že nezavadzia vo výhľade na displeje a neprekáža pri nastupovaní tak ako klasický uzatvorený veniec. O bezpečnosť sa stará zdvojená elektronická architektúra. Sú tu teda dve vedenia medzi senzorom volantu a servomotorom hrebeňového riadenia.
Ak jeden okruh zlyhá signál bude putovať náhradnou cestou. Automobilka navyše tvrdí, že aj keby riadenie zlyhalo je vďaka riadeniu zadnej nápravy a cieleným brzdným zásahom na jednotlivé kolesá prostredníctvom ESP stále možné smerové ovládanie auta v núdzovom režime. O tom, že nový systém je veľmi dobre kombinovateľný s autonómnym riadením netreba vôbec pochybovať. Uvidíme, ako na novinku zareagujú zákazníci. Dúfame, že bude stále na výber a že elektronické riadenie ponúkne automobilka zo Stuttgartu len za príplatok.