Test: Škoda Octavia RS – rodinné ‘GT‘ je ešte silnejšie. A prekvapí spotrebou

Od roku 2000 je Škoda Octavia RS asi tým najuniverzálnejším športovým autom, aké si môžete dopriať. Nezmenila na tom nič ani jej štvrtá generácia. Vynovený dvojliter 2,0 TSI sa navyše dočkal viac koní. Napriek tomu vie byť najrýchlejšia Škoda prekvapujúco úsporná. Vyskúšali sme si ju na vlastnej koži.

01.05.2025 07:00
debata
RS preberá po facelifte všetky dizajnové zmeny... Foto: Ľuboš Pilc
Škoda Octavia RS Liftback - test 2025 RS preberá po facelifte všetky dizajnové zmeny modernizovanej Octavie. Vzhľad však okorenil povinný tuning v podobe čiernych akcentov či 19-palcových kolies. Technologický vzhľad dotvárajú predné matrixové svetlá.

Po vlaňajšej premiére modernizovanej Octavie prišla konečne na rad čerešnička na torte – jej ostrá Octavia RS. V ponuke ostal výlučne benzínový 4-valec 2,0 TSI. Octavia RS sa tým vlastne vracia ku koreňom, presnejšie k prvej Octavii RS, ktorú Škoda priviedla na svet v roku 2000. Kariéru odštartovala s karosériou liftbacku a výlučne benzínovým motorom 1,8 TSI s 20-ventilovou hlavou. O dva roky na to pribudlo praktické kombi. O zákazníkov nemá najostrejšia Octavia núdzu. Skombinovala typicky rodinný charakter s dynamikou výkonného preplňovaného motora a emotívnym vzhľadom. Modernizácia štvrtej generácie vybrúsila tento český „Golf GTI“ priam k dokonalosti. O to viac sme sa na ňu tešili. Do rúk sa nám dostal liftback v jedovato zelenej farbe Cosmic Green a s príplatkovými 19-palcovými diskami Elias v antracitovej farbe.

Octavia RS má o 15 mm znížený podvozok a na... Foto: Ľuboš Pilc
Škoda Octavia RS Liftback - test 2025 Octavia RS má o 15 mm znížený podvozok a na asfalte ju držia pneumatiky Continental so zvýšenou priľnavosťou.

Športová, ale stále Octavia

Zmeny dizajnu nie sú dramatické. Vynovená Octavia RS v podstate preberá všetky novinky modernizovanej Octavie vrátane rozvidlených predných svetiel, ale pridáva množstvo špecifických prvkov. Rám masky chladiča, lišty okolo bočných okien či kryty vonkajších spätných zrkadiel sú „zahalené“ v čiernom lesklom laku. Čierne akcenty nájdete aj na športovom nárazníku. Zadnej časti dominuje čierny difúzor. Nechýba ani reflexný pruh, decentná odtrhová lišta na kapote, tónované okná a plakety vRS. Technologický vzhľad dodávajú Octavii RS štandardne dodávané svetlá Matrix-LED, mimochodom, fungujú perfektne, a zadné diódové svetlá s animovanými „smerovkami“. Páči sa nám, že napriek športovému zameraniu to Škoda s tuningom neprehnala. Toto auto je síce neprehliadnuteľné, ale nie agresívne, aby ste s ním pútali zbytočnú pozornosť. Napokon, stále ide o rodinný liftback.

Vzadu nechýba difúzor, dve pravé koncovky... Foto: Ľuboš Pilc
Škoda Octavia RS Liftback - test 2025 Vzadu nechýba difúzor, dve pravé koncovky výfukov aj decentná odtrhová lišta na výklopných piatych dverách.
Škoda 130 RS Čítajte viac Škoda 130 RS: Ako ‘Porsche Východu‘ rozdrvilo súperov zo Západu. Oslavuje 50

Nezaostáva ani interiér. Kožený volant má nový dizajn s veľmi praktickými valčekovými ovládačmi na ramenách. No asi najviac potešia skvelé anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv, výsuvnou kolennou podperou a kontrastným červeným prešívaním. V kombinácii s interiérom Suedia mali dokonca perforovanú kožu, elektrické nastavovanie a masážnu funkciu. Športovú atmosféru dotvára Alcantarou potiahnutá palubná doska, čierny strop, lesklé čierne doplnky vo dverách či dekoračná lišta imitujúca karbón. Pedále sú vyrobené z nehrdzavejúcej ocele. Ergonomicky vás nemá v kabíne čo prekvapiť. V tomto smere sa RS nelíši od svojich „civilných“ verzií. Je to Octavia ako každá iná. Zato s extra bohatou výbavou. V sérii je nový 13-palcový infotainment, bezkľúčové odomykanie a štartovanie Kessy, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané sedadlá, volič jazdných režimov, elektricky ovládané veko kufra s nožným senzorom aj balík asistenčných systémov.

Škoda Octavia RS Liftback - test 2025
Škoda Octavia RS Liftback - test 2025
+16Škoda Octavia RS Liftback - test 2025

Aj drobné chybičky

Zvykať si však stále musíte na nie príliš šťastnú integráciu množstva funkcií do displeja vrátane klimatizácie. Chýba aj klasický otočný ovládač hlasitosti. Ten zastupuje dotyková lišta pod displejom. Áno, áno, dá sa to aj na volante, ale i tak by sa nám klasika páčil viac. Jednoducho, v hothatchi, kde máte mať ruky na volante a oči na ceste, je to na ťarchu. A ani ovládanie niektorých funkcií klávesmi pod lištou nie je úplne ideálne. Ale priznávame, že po facelifte je infotainment predsa len intuitívnejší. Na displeji totiž pribudla horná lišta pre priamy vstup do najčastejšie používaných vetiev menu a tiež samostatná lišta klimatizácie. Pochvalu si určite zaslúži aj precízna grafika, vysoké rozlíšenie a omnoho rýchlejšie reakcie na dotyk ako v minulosti. Naopak, digitálny prístrojový panel má síce viacero druhov zobrazení, ale jeho grafika pôsobí stále dosť lacno.

Interiér naďalej dostatočne komfortný.... Foto: Ľuboš Pilc
Škoda Octavia RS Liftback - test 2025 Interiér naďalej dostatočne komfortný. Anatomické sedadlá si priam zamilujete. No a nešetrilo sa ani na výbave. V sérii je napr9klad 13-palcový infotainment. Interiér Suedia RS obsahuje aj elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s masážnou funkciou.
Škoda Elroq RS - teaser 2025 Čítajte viac Škoda Elroq RS: Na ceste je ďalšie elektrické ‘ereso‘. Premiéra bude čoskoro

Priestorom na palube je Octavia RS stále plnohodnotným rodinným autom. Vrátane slušného priestoru na zadných sedadlách a neodmysliteľných prvkov „Simply Clever“. Nájdete tu množstvo odkladacích priestorov, dáždnik vo dverách až po povestnú škrabku pod vekom hrdla nádrže či vyberateľný odpadkový kôš. Nehovoriac o batožinovom priestore s gigantickým objemom 600 litrov. Prístup uľahčuje elektricky ovládané veko. Oceníte tiež sklápanie zadných operadiel, delených v pomere 40 : 60 priamo z kufra či otvor na lyže a dlhé predmety. Chýbali nám však sklopné háčiky po stranách batožinového priestoru. Aj deliaca sieťka či medzipodlaha kufra sú len za príplatok. No i bez týchto detailov nabalíte do Octavie RS celú rodinu. Náš exemplár bol síce vybavený lepiacou súpravou, ale našťastie, stále je tu miesto na rezervu. Zvlášť pri RS stojí za úvahu.

Napriek športovým ambíciám naložíte do kufra... Foto: Ľuboš Pilc
Škoda Octavia RS Liftback - test 2025 Napriek športovým ambíciám naložíte do kufra batožinu pre celú rodinu. Objemom 600 litrov sa RS ničím neodlišuje od svojich civilných sestier.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Škoda #Škoda Octavia #Škoda Octavia RS
Články podľa značiek