Pod kapotou viac koní
Sympatické je, že Škoda zapracovala pri modernizácii Octavie RS nielen na dizajne, ale aj na technike vrátane motora 2,0 TSI, ktorý je v súčasnosti najvýkonnejším spaľovacím motorom Škody a zároveň najvýkonnejším motorom, aký kedy poháňal Octaviu. Po modernizácii vzrástol výkon z pôvodných 180 až na 195 kW, alebo ak chcete, na 265 koní. Krútiaci moment 370 Nm ostal bez zmien. K zvýšeniu výkonu došlo najmä optimalizáciou športového výfukového traktu, použitím nového tvaru dna piestov, optimalizáciou turbodúchadla s tlakom 350 barov a znížením trecích strát kľukového mechanizmu. Motor je spojený výlučne so 7-stupňovou prevodovkou DSG s dvojicou mokrých spojok.
Aby ale predné kolesá zvládli túto nádielku, diferenciál je vybavený elektronickou uzávierkou VAQ, ktorá posiela viac hnacieho momentu na koleso s lepšou trakciou. Tento systém má uzamykací moment až 1 600 Nm, čo je v porovnaní so systémom XDS+ na báze pribrzďovania až o 1 100 Nm viac. Stabilitu zlepšuje nižšie ťažisko. Kratšie pružiny totiž priblížili karosériu k asfaltu o 15 mm. Odlišne naladené sú aj tlmiče, v našom prípade adaptívne s technológiou DCC, ktorá umožňuje nastavenie podvozka v režimoch Normal, Comfort, Sport a Individual. Celé to dopĺňa progresívne riadenie a nové pneumatiky Continental vyvinuté špeciálne pre RS, s profilom 225/40 R19, ktoré ponúkajú lepšiu priľnavosť, čo oceníte nielen v zákrutách, ale aj pri brzdení. A keď sme už pri brzdách, teraz má Octavia RS väčšie ventilované kotúče s priemerom 340 mm na predných a 310 mm na zadných kolesách.
Najrýchlejšia v histórii
Červené jednopiestikové strmene bŕzd, ktoré vykúkajú spod 19-palcových diskov, disponujú jednopiestikovou technológiou. Účinné brzdy RS naozaj potrebuje. Veď ide o najrýchlejšiu sériovú Octaviu v histórii. Na stovku šprintuje za 6,4 sekundy a v rozlete ju zastaví až obmedzovač pri dosiahnutí rýchlosti 250 km/h. A ako to celé funguje? Skvelo. RS vás okúzli už prvým akustickým kontaktom. Je totiž vybavená štartovaním Emotion Start. Stačí dlhšie podržať štartovacie tlačidlo a motor po „naskočení“ zvýši voľnobežné otáčky na 2 100 za minútu, čo vytvorí veľmi podmanivú zvukovú kulisu. A keď sme už pri akustike, spomeňme, že Octavia RS si nepomáha audiosústavou. To, čo počujete, je skutočný zvuk motora a brilantne vyladeného výfuku s dvoma samostatnými vetvami.
V režime Sport má RS ostrejšiu reakciu na plyn, tuhšie riadenie a vďaka príplatkovým adaptívnym tlmičom aj tuhší podvozok. Stabilizačný systém je povoľnejší a prevodovka DSG radí pri vyšších otáčkach. Jazda je naozaj pôžitkom, diferenciál VAQ vykonáva fantastickú prácu, takže RS je pripravená preniesť na asfalt maximum výkonu aj v prudkých zákrutách. Preklz kolies má pevne pod kontrolou. Zrýchlením možno nenadchne tak ako nové elektromobily, ktoré vám idú zlomiť krčnú chrbticu, ale na rozdiel od nich vie byť RS rýchle nielen v priamke. A to je jej kúzlo. Výjazdy zo zákrut pod plynom sú skutočným pôžitkom. Aj vďaka presnému riadeniu. Jednoducho, za nastavením celého auta cítiť veľký kus roboty.
Spotrebu má na uzde
Pritom z vás Octavia RS nevytrasie dušu a netýra hlukom v kabíne, ako niektoré „emkové bavoráky“. Stále je to komfortné rodinné auto, s ktorým si vieme pokojne predstaviť dlhé štreky bez toho, aby sme z neho vystúpili načisto vyčerpaní. V režime komfort predvedie RS dokonca prekvapivo plavnú jazdu. Na 18-palcových diskoch by to bolo možno ešte o čosi lepšie. Báť sa nemusíte nutne ani spotreby paliva. Krátke mestské trasy v chladnejšom počasí môžu síce skončiť aj nad hranicou desiatich litrov, ale inak vie byť preplňovaný dvojliter prekvapujúco úsporný. Samozrejme, ak mu nešliapete na krk. Náš priemer skončil s výsledkom 8,4 litra benzínu na 100 km za takmer 1 000 km jazdy, aj s občasným využitím potenciálu tohto auta. To považujeme za akceptovateľné. Na okreskách sa ale dostanete aj k šiestim litrom a na diaľnici to nemusí byť viac ako 7,5.
Octavia RS nie je tiež auto, ktoré by zruinovalo váš rodinný rozpočet. Je síce najdrahšou Octaviou, ale rozhodne jednou z najlepších ponúk v triede „hothachov“. Liftback začína na 40 960 eurách. Je to len o približne 1 000 eur viac ako pred dvoma rokmi, keď sme testovali predfaceliftovú verziu. Vzhľadom na výkon, bohaté vybavenie a obrovský kufor, ktorým sa RS nijako nelíši od civilných súrodencov, nejde o extrém. Najmä ak si cenu Octavie RS porovnáte so svetom elektromobilov. Náš exemplár bol pochopiteľné drahší, pretože disponoval množstvom príplatkov – Interiérom RS Suedia, väčšími diskami, head-up displejom či príplatkovou metalízou. Takže výsledná cena sa vyšplhala na 48 950 eur. Rozhodne by sme investovali do adaptívneho podvozku DCC, za ktorý si Škoda pýta prijateľných 810 eur. Stojí to zato, pretože až potom ukáže Octavia RS svoje dve tváre – jednu okruhovú a druhú komfortnú bez veľkých kompromisov.