
Legendárna Škoda 110 R prišla na svet v roku 1970. Premiéru absolvovala na vtedajšom Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne. Bol to takpovediac malý zázrak, pretože socializmus autám pre radosť príliš neprial. Východoeurópske automobilky chrlili z montážnych liniek len to, čo bolo potrebné alebo praktické. A ešte k tomu v Československu zúrila tvrdá normalizácia. Krásne kupé s motorom vzadu a bezrámovou konštrukciou okien dverí pôsobilo priam ako zjavenie z vesmíru. Nehovoriac o neskutočnej športovej kariére. Veď verzia 130 RS doslova „školila“ západných súperov.


K najväčším úspechom patrí víťazstvo vo svojej triede v Rallye Monte Carlo v roku 1977 a v roku 1981 vybojovaný titul majstra Európy značiek v okruhových majstrovstvách cestovných automobilov. Čo je však podstatné, kvality Škody 110 R preverili desaťročia. Jej dizajn je jednoducho nadčasový. Potom asi neprekvapí, že dodnes patrí vo veteránskych kruhoch k najvyhľadávanejším škodovkám. Má za sebou silný príbeh. A tomu zodpovedajú aj ceny. Nájsť zachovaný exemplár nie je dnes vôbec ľahké. Do roku 1980 vzniklo len čosi vyše 57 000 kusov, teda mnohonásobne menej ako zo Škody 100, z ktorej kupé vychádzalo a ktorú montovali v státisícových sériách. Absolútna väčšina z nich je tak „po smrti“.


Ceny zachovalých 110 R sa preto pohybujú relatívne vysoko. Stretnúť sa môžete s ponukami od 12 000 do 25 000 eur. Teraz sa však na inzertnom portáli mobile.de objavil kúsok, ktorého cena poriadne vytŕča z davu. Predávajúci si túto oranžovú legendu vyrobenú v roku 1977 cení na neskutočných 38 900 eur. Pritom to nie je renovované, ale len dobre udržiavané auto, ktoré si občas aj zajazdí. Zdá sa, že obaja majitelia, ktorých malo, ho milovali a venovali mu potrebnú lásku. Inak by nebol pôvodný oranžový lak či chrómové nárazníky v takom perfektnom stave. Za 48 rokov najazdilo relatívne skromných 83 918 km. Len sme si nie istí, či čierne disky zodpovedajú originálu, hoci išlo o exportnú verziu.


Predáva sa v Nemecku, kde sa ich vyviezlo v časoch najväčšej slávy približne 2 600 exemplárov. Veľmi zachovalo vyzerá aj interiér. Majiteľ pridal len hads-free súpravu, aby bolo auto v dnešných časoch predsa len užívateľsky prívetivejšie. Pôžitkom je aj pohľad pod zadnú kapotu, kde tróni legendárny hliníkový 4-valec 1,1 OHV s výkonom 45 kW (62 k), spojený so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou. Predávajúci tvrdí, že stačí len otočiť kľúčikom v spínacej skrinke, a môžete cestovať v čase či vyraziť na veteránsku rely. K vozidlu sú k dispozícii všetky doklady. Aj tak sa nám zdá cena trochu premrštená. Len pred dvoma rokmi bolo za podobnú sumu v predaji podobné kupé v dokonale pôvodnom stave.
I tak stojí táto ponuka za úvahu. Exemplárov v slušnom stave ubúda a ceny stále rastú. Zvlášť v našom regióne má 110 R stále cveng.