
Predlžovač dojazdu, teda malý benzínový generátor, ktorý dodáva energiu do batérie elektromobilu, nie je ničím novým. S touto technológiou prišiel Chevrolet Volt a jeho dvojča Opel Ampera už v roku 2010. Nasledovalo BMW i3 REX či krásny Fisker Karma. Oba modely sú už ale dávno minulosťou a nedostali ani svojich nástupcov. Zdalo sa totiž, že pokrok v technológii batérií, ktoré priniesli novým elektromobilom dlhší dojazd, predlžovače dojazdu definitívne pochová. Prednosť teda dostali batériové vozidlá a popri nich plug-in hybridy s lokálnou elektrickou prevádzkou. Veľký automobilový dodávateľ, nemecká spoločnosť ZF, známa najmä produkciou prevodoviek, sa však domnieva, že predlžovače dojazdu ešte nepovedali posledné slovo.

Naznačuje to aj návrat tejto technológie v Číne a tiež v USA, kde s benzínovým generátorom počíta v blízkej budúcnosti napríklad Rivian alebo aj nové off-roady Scout, za ktorými stojí koncern Volkswagen. Výhodou tejto technológie, označovanej ako REEV, je, že vďaka generátoru sa stávajú elektromobily menej závislé od nabíjacej infraštruktúry a môžu byť lacnejšie, pretože si vystačia s menším akumulátorom, ktorý má na cene elektromobilu neraz podiel 30 až 50 %. Výhodou je aj nižšia hmotnosť a v porovnaní s plug-in hybridmi zas menšia zložitosť, pretože pohon REEV si nevyžaduje viacstupňovú prevodovku. Zákazníkov tiež systém zbavuje úzkosti z dojazdu.

Spoločnosť ZF tak reaguje na rastúci dopyt, najmä v regiónoch, v ktorých nie je dostatok nabíjačiek. Predstavila hneď dve verzie predlžovačov – eRE a eRE+. Oba pritom vyvinula vo svojom technologickom centre v Šanghaji, teda v Číne, kde sa očakáva najväčší záujem. Systém eRE obsahuje elektromotor a menič so softvérom a planétovou prevodovkou. Jeho výkon môže byť od 70 do 110 kW. Vyššia verzia eRE+ je doplnená inteligentnou spojkou a diferenciálom, čo znamená, že predlžovač môže fungovať nielen ako generátor elektrickej energie, ale tiež poháňať predné kolesá, čo je efektívne najmä pri vyšších rýchlostiach. Tento variant má výkon až 150 kW.

ZF tvrdí, že obe verzie sú mimoriadne kompaktné, a tak je ich možné ľahko prepojiť so spaľovacími motormi. Sľubuje tiež veľmi konkurencieschopnú cenu, pretože systém používa osvedčené komponenty z portfólia elektrických a hybridných vozidiel. Systém bude kompatibilný s prakticky akoukoľvek elektrickou platformou, či už používa 400-, alebo 800-voltovú architektúru. ZF pritom nie je v technológii REEV nováčikom. Už v roku 2018 ju dodalo elektrickým taxíkom v Londýne. Okrem čínskych výrobcov áut o nový modulárny predlžovač dojazdu vraj prejavili záujem napríklad koncerny Hyundai, Stellantis a Ford. V ktorom aute bude mať premiéru, zatiaľ nevieme. Malo by to byť už na budúci rok, teda v roku 2026.