
Súčasná generácia Mazdy MX-5, v USA známa aj ako Miata, je na trhu už od roku 2015. Je teda zrejmé, že čoskoro by mala doraziť jej nová generácia. A aj sa tak stane. Asi neprekvapí, že Mazda, ktorá si s elektromobilitou práve netyká, plánuje zachovať jej klasickú koncepciu so spaľovacím motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Tento koncept však nebude možné používať donekonečna. Aj kultový roadster bude musieť prejsť na batériový pohon. Ale ako to urobiť, aby si zachoval zábavné jazdné vlastnosti, nízku hmotnosť a povestnú obratnosť? Tieto aspekty nie sú práve silnou stránkou elektromobilov, vinou hmotnosti batérií. Excelujú len v akcelerácii.


Mazda preto prichádza s novým konceptom umiestnenia akumulátora, ktorý si dala patentovať. Z obrázkov je zrejmé, že batérie neplánuje integrovať do podlahy, ako je to bežné. Namiesto toho počíta s ich uložením do stredového tunela, v podstate tam, kde má tá súčasná prevodovku a kardan vedúci k zadným kolesám. Hlavný akumulátor doplnia dva menšie za sedadlami a jeden v oblasti nôh pred spolujazdcom. Takto chce Mazda dosiahnuť perfektné rozloženie hmotnosti. Ťažisko bude síce o niečo vyššie ako pri klasických elektromobiloch s batériou v platforme, no keďže ťažisko bude blízko stredu vozidla, zníži sa tým moment zotrvačnosti v zákrutách. Tam sa ale Mazda nezastavila. Pomôcť má aj nečakané umiestnenie elektromotora – tiež v stredovom tuneli.
Odtiaľ bude poháňať zadné kolesá cez krátky hriadeľ a diferenciál. Takéto riešenie by v podstate veľmi pripomínalo klasickú Mazdu MX-5. To všetko by malo viesť k úžasnej ovládateľnosti. Otázkou je, či pri miniatúrnych rozmeroch tohto roadstera dokážu konštruktéri vybaviť elektrickú „Miatu“ dostatočnou kapacitou elektrickej energie. Veľká revolúcia sa zatiaľ v tejto oblasti neočakáva a ak by prišla v podobe batérií s tuhým elektrolytom, malo by to negatívny vplyv na cenu. Mazda MX-5 si pritom svoju popularitu získala práve vďaka cenovej dostupnosti. Predpokladáme preto, že dojazd nebude jej silnou stránkou, i keď pomôže relatívne nízka hmotnosť aj nízky odpor vzduchu, z čoho plynie nízka spotreba.