Najväčšia elektrická loď sveta má obriu batériu. Váži 250 ton

Trajekt bude nabíjaný zo špeciálnych nabíjačiek s výkonom až 36 MW. Na tak veľký nabíjací výkon museli prístavy dostať vlastné vyrovnávacie batériové bloky a zosilnené prípojky do rozvodnej siete.

07.05.2025 14:00
chin2 Foto:
China Zorrilla je pomenovaná po jednej z najvýznamnejších uruguajských herečiek.
debata (18)

V máji 2025 sa na vodu dostala unikátna loď s názvom China Zorrilla. Jej názov nemá nič spoločné s Čínou, ale je holdom slávnej uruguajskej herečke, režisérke, scenáristke a producentke. Tento revolučný trajekt dlhý 130 metrov postavila austrálska spoločnosť Incat v Tasmánii pre juhoamerickú spoločnosť Buquebus.

Pôvodne mala byť táto loď poháňaná skvapalneným zemným plynom (LNG), avšak bola prepracovaná na plne elektrický pohon. Vzhľadom na jej rozmery (dĺžka 130 metrov, šírka 33 metrov a hrubá tonáž 14 058) sa stala najväčšou elektrickou loďou a zároveň najväčším elektrickým prepravným strojom svojho druhu na svete.

China Zorrilla je najväčšia plne elektrická... Foto: Incat
chin1 China Zorrilla je najväčšia plne elektrická osobná loď na svete, postavila ju austrálska spoločnosť Incat pre juhoamerického prevádzkovateľa Buquebus

Je vybavená obrovskou batériou, vážiacou vyše 250 ton s kapacitou presahujúcou 40 megawatthodín (MWh). To je približne štvornásobne viac oproti doteraz najväčšej batérii, použitej v elektrickej lodi. Tieto batérie napájajú osem elektrických vodných trysiek vyvinutých spoločnosťou Wärtsilä, ktoré zabezpečujú pohon lode. Maximálny výkon motorov je až 36 000 koní (oficiálne nepotvrdený údaj) a loď dokáže dosiahnuť plavebnú rýchlosť až 25 uzlov, resp. 46 km/h. Pri nej prepláva na jedno nabitie 69 kilometrov, ak by však rýchlosť znížila na 15 uzlov, dokázala by preplávať až 190 kilometrov.

rvflip Čítajte viac RV Flip: Toto je jediná loď, ktorá dokáže plávať v horizontálnej aj vertikálnej polohe

China Zorrilla dokáže prepraviť až 2 100 cestujúcich a 225 vozidiel a bude premávať medzi Buenos Aires v Argentíne a uruguajskými prístavmi, vrátane Montevidea a Colonia del Sacramento. Loď je navrhnutá tak, aby zvládla približne 90-minútové plavby na jedno nabitie, pričom nabíjacie stanice budú umiestnené v cieľových destináciách.

Elektrický trajekt je dlhý vyše 130 metrov. Foto: Incat
chin3 Elektrický trajekt je dlhý vyše 130 metrov.

V nich bude nabíjaná zo špeciálnych nabíjačiek s výkonom až 36 MW a trvať by to malo z 10 na 80 percent necelú hodinu. Na takto veľký nabíjací výkon museli prístavy dostať vlastné vyrovnávacie batériové bloky a zosilnené prípojky do rozvodnej siete. Okrem technických inovácií má China Zorrilla aj najväčší obchodný priestor na palube trajektu na svete, zaberá plochu 2 300 štvorcových metrov.

Podľa odhadov by mohla loď znížiť emisie oxidu uhličitého až o 37 545 ton ročne v porovnaní s tradičnými plavidlami poháňanými fosílnymi palivami. Náklady na jej postavenie, vrátane inštalovania dvoch supernabíjačiek, sa priblížili hranici 190 miliónov dolárov.

Facebook X.com 18 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #loď na elektrinu #China Zorrilla
Články podľa značiek