Invázia na Taiwan? Tá ruská na Ukrajine by bola pre automobiky len príjemnou spomienkou

Web Automotive News priniesol zaujímavý pohľad na to, čo by priniesla čínska vojenská intervencia v krajine, ktorá je pre automobilový priemysel nenahraditeľná. Problémy súvisiace s ruskou inváziou na Ukrajine by sa zdali razom malicherné.

06.05.2025 16:00
debata (1)
Taiwan je pre automobilový priemysel extrémne... Foto: ANE
Taiwan - čipy Taiwan je pre automobilový priemysel extrémne dôležitý. Nahradiť jeho čipy by bolo oveľa ťažšie ako ruský nikel alebo paládium.

Ruská invázia na Ukrajinu v roku 2022 narušila automobilový priemysel drastickým spôsobom. Dodávateľské reťazce zasiahol nedostatok niklu, paládia, káblových zväzkov aj neónového plynu. Výrobcovia áut sa stiahli z ruského trhu, prepravné trasy boli narušené, náklady a riziká rástli.

Jedny z mála, ktoré z toho profitovali, boli čínske automobilky, ktoré nahradili západné značky v ruských showroomoch. Prípadný konflikt o Taiwan by však spôsobil ešte väčší otras – a to aj preto, že ostrov je kritickým dodávateľom komponentov. Najznámejším príkladom je spoločnosť Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC), najväčší svetový výrobca polovidičov. Zastavenie jeho prevádzky by malo globálne dôsledky. No existuje aj množstvo menej známych, no dôležitých taiwanských firiem.

„Naši zákazníci sa nás neustále pýtajú, či by v prípade vojny nenastal vážny problém s dodávkami,“ povedal Kevin Lee z Actron Technology Corp, zástupca najväčšieho svetového výrobcu diód do alternátorov. „Chcú, aby sme si založili továreň mimo Taiwanu.“ Výrobcovia preto zvažujú rozdelenie svojich činností. Na jednej strane mať samostatnú prevádzku v Číne a na druhej globálny biznis mimo nej. Sankcie voči Číne by mohli obchod ešte viac skomplikovať.

Spoločnosť Taiwan Semiconductor Manufacturing... Foto: ANE
Taiwan - čipy Spoločnosť Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. buduje závody na výrobu čipov v Japonsku a v Arizone v snahe diverzifikovať svoju výrobnú základňu.

Taiwanskí výrobcovia síce tvrdia, že väčšou hrozbou než vojna sú tajfúny a zemetrasenia, no začiatkom apríla pripomenuli riziká čínske manévre so simuláciou blokády ostrova. Actron, ktorý má 55 % globálneho trhu, má pritom len jednu továreň v Taoyuane. Tovar dodáva zákazníkom prvej úrovne, ako sú Valeo, BorgWarner a Denso. Preventívne si preto robí rezervné zásoby v Európe a USA. „Aspoň bude nejaký čas na reakciu, ak sa stane niečo hrozné,“ hovorí Lee.

Taiwan 360° Mobility Mega Show v Taipei v roku... Foto: ANE
Taiwan - čipy Taiwan 360° Mobility Mega Show v Taipei v roku 2025 predstavila kľúčových dodávateľov automobilov na ostrove a konala sa krátko po tom, čo čínska armáda uskutočnila rozsiahle manévre v okolitých vodách.

Podobné katastrofy už priemysel zažil. V roku 2011 zasiahlo Japonsko zemetrasenie, cunami a havária jadrových elektrární. Výpadky výroby polovodičov ochromili svetový automobilový priemysel. To viedlo viaceré firmy k diverzifikácii – mnohé sa presunuli na Taiwan. Dnes sú tu dodávatelia ako Nan Hoang (brzdy), KSS (káblové zväzky), Delta Electronics (napájacie zdroje), či Aker Technology, výrobca oscilátorov do riadiacich jednotiek.

Ana Lin z firmy Aker hovorí, že po invázii na Ukrajinu sa obavy zákazníkov v USA a Európe zvýšili. „Na Taiwane si nemyslíme, že by Čína zaútočila,“ dodala. „Ale inde áno.“ Fair Sun zas vyrába zámky a spínače a 85 % produkcie vyváža do USA. Jeho manažérka Jo Liu vníma čoraz väčší čínsky tlak. „Osobne si myslím, že je to intenzívnejšie a neistejšie,“ hovorí. Z Taiwanu sa vyváža až 90 % produkcie autodielov, predovšetkým do USA, ktoré odoberajú vyše polovice exportu. Čína je až na siedmom mieste.

Podľa odborníka Jacka Chenga by bola prípadná vojna aj pre Čínu ekonomickou samovraždou. Taiwan podľa neho slúži ako vývozná základňa pre čínske firmy kvôli nižším clám. „Ak Taiwan nebude tvrdiť, že je politicky nezávislým štátom, vojna nebude,“ tvrdí. Čínska armáda však netají, že aprílové cvičenia boli „prísnym varovaním“ pred snahami o nezávislosť Taiwanu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #automobilový priemysel #Taiwan #invázia na Taiwan
Články podľa značiek