Po štrnástich rokoch hibernácie sa španielska automobilka Santana Motors vracia na scénu vďaka strategickému partnerstvu s čínskymi spoločnosťami Zhengzhou Nissan (spoločný podnik Nissanu a čínskeho Dongfengu) a Anhui Coronet, ktorý sa pre zmenu zameriava na výrobu vojenských špeciálov.
Táto spolupráca má za cieľ obnoviť výrobu terénnych vozidiel v bývalom závode Santana v meste Linares v španielskej Andalúzii. Santana chce na trh uviesť „poctivý offroad“, presnejšie terénny pikap, ktorý svojimi schopnosťami dokáže konkurovať napríklad Ineosu Grenadier Quartermaster. Pod kapotou by mali byť naftové motory a benzínový plug-in hybrid.
Pikap a konkrétne plug-in hybrid bude s najväčšou pravdepodobnosťou založený na Nissane Frontier Pro, ktorý bol predstavený na nedávnom autosalóne v Šanghaji a je vybavený preplňovaným 1,5-litrovým benzínovým štvorvalcom s jedným elektromotorom a so systémovým výkonom 402 koní a krútiacim momentom 860 Nm.
Santana Motors, pôvodne známa ako Metalúrgica de Santa Ana S.A., bola založená v roku 1956. V 60. rokoch získala licenciu na výrobu vozidiel Land Rover pre španielsky trh. Postupne vyvíjala vlastné modely, ako napríklad PS-10, a spolupracovala s japonskou automobilkou Suzuki na výrobe modelov Samurai, Jimny a Vitara. V 90. rokoch sa spojila s talianskou spoločnosťou Iveco a vyrábala offroad Massif. Následne sa však dostala do finančných problémov, ktoré viedli k jej zatvoreniu v roku 2011 a k prepusteniu vyše 1 300 ľudí.
Spolupráca s Číňanmi sa rozbehla na neoficiálnej báze už skôr, takže obnovenia výroby Santany v Španielsku a aj predstavenia nového terénneho pikapu sa pravdepodobne dočkáme už koncom tohto roku.