
Nové 4-dverové kupé CLA má byť pre Mercedes-Benz kľúčovým modelom. Chce ním konečne prelomiť smolu v predajoch elektrických áut. Je preto prvým elektromobilom značky s 800 V architektúrou, čo znamená ultrarýchle nabíjanie výkonom až 320 kW. V praxi má tak stačiť len 10 minút, aby ste predĺžili jeho dojazd o 325 km. Ten celkový má však byť vďaka excelentnej aerodynamike s koeficientom odporu vzduchu Cd 0,21 až 792 km, pri verzii 250+. Má ísť tiež o najinteligentnejší Mercedes-Benz všetkých čias z hľadiska infotainmentu s integrovanou umelou inteligenciou a asistenčných systémov.

Teraz však web Ward Auto priniesol šokujúcu informáciu, ktorá môže jeho majiteľom poriadne skomplikovať život. Revolučná novinka vraj nemá menič DC/DC zo 400 V na 800 V. Minimálne vo verziách pre Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko. To znamená, že podporuje len nabíjanie z 800 V nabíjacích staníc. Na tých s napätím 400 V ho jednoducho nenabijete. No a tých je absolútna väčšina. Hovoríme o jednosmernom nabíjaní na nabíjačkách s výkonom napríklad 50 kW a tiež o absolútnej väčšine superchargerov Tesly, ktoré pracujú tiež s napätím 400 V.

Mercedes-Benz to ani netají. Ako uvádza Wards Auto, automobilka na túto skutočnosť upozorňuje vo svojom konfigurátore správou: „Upozorňujeme, že nabíjanie na nabíjacích staniciach s napätím 400 V nie je možné, a preto sa nezobrazujú v navigačnom systéme.“ Jednoducho, bez meniča napätia DC/DC nedokáže CLA zvýšiť napätie zo 400 voltov na 800 voltov, a preto sa nemôže nabíjať na DC staniciach s napätím 400 V. To je vskutku šok, pretože nabíjanie elektromobilov je už dnes pomerne komplikované a toto obmedzenie prináša záujemcom ďalšiu prekážku.

Konkurencia s tým pritom nemá žiaden problém. Hyundai a Kia vybavujú svoje modely s elektrickým pohonom na platforme E-GMP vrátane Hyundaiu Ioniq 5 a Kie EV6 či EV9 internými meničmi napätia, ktoré umožňujú konverziu zo 400 V na 800 V a tak pobúkajú nabíjanie zo starších jednosmerných staníc. Porsche a Audi majú zas stratégiu delených batérií vo svojich modeloch s platformou PPE, ako napríklad Porsche Macan druhej generácie a nové Audi A6, pričom batériu rozdeľujú na dve 400 V sekcie. Nabíjanie je potom pomalšie, ale stále možné.

Mercedes-Benz však nepoužil ani jedno z riešení. V odpovedi na otázky Wards Auto, prečo to tak je, Mercedes-Benz zdôraznil dojazd modelu CLA, odmietol ale vysvetliť, prečo modelu na kľúčových trhoch chýba DC/DC menič – funkcia, ktorú bežne používajú konkurenčné značky na zabezpečenie širšej kompatibility nabíjania. Pre kupujúcich, ktorí sú vo svete elektromobilov noví, je dojazd na papieri len časťou rovnice. Schopnosť spoľahlivo nabíjať v reálnej infraštruktúre stojí ešte vyššie. Kauzu budeme sledovať.