
Jaguar vlani vyvolal poriadny rozruch. Zastavil totiž výrobu aj predaj všetkých modelov a tvrdí, že pripravuje veľký reštart. Jeho avízom sa stal koncept Jaguar Type 00, ktorý si však užil viac posmeškov ako chvály. Podobne ako nové logo a zmeny vizuálnej identity. Jednoducho, Jaguar akoby hodil do koša celú svoju históriu, pričom budúcnosť chce postaviť na kontroverznom elektromobile. Pritom sa na jednom už poriadne popálil. Karty sú však rozdané a cesty späť niet. Šéf Jaguaru Adrian Mardell obhajuje zámer tým, že značka potrebuje podobne radikálnu zmenu, akú predstavoval príchod nového Defenderu sesterskej automobilky Land Rover.

V súčasnosti je koncept Type 00 na celosvetovom turné a zdá sa, že napriek kontroverziám priťahuje pozornosť nielen verejnosti, ale dokonca aj budúcich zákazníkov. Jaguar totiž uviedol, že o auto prejavilo záujem viac ako 32 000 ľudí. Pritom ho ešte nik z nich nevidel. Štvordverový koncept GT bližší sériovej podobe než bolo Type 00, sa ukáže až koncom tohto roka. Podľa Jaguaru bude nové elektrické GT najambicióznejším Jaguarom v jeho histórii. V každom prípade na projekte automobilka usilovne pracuje, čo dokazujú prvé snímky zamaskovaných predsériových prototypov. Ani kamufláž nedokáže zakryť divoké proporcie.

Šokuje šírkou, dĺžkou prednej kapoty, svalnatými blatníkmi aj nízkou kabínou s bezrámovou konštrukciou okien. Nič podobné sme od Jaguaru ešte nevideli. Kľučky budú umiestnené tesne pod oknami. Predné svetlá môžeme považovať za provizórne. Najzaujímavejší je však pohľad na zadnú časť. V porovnaní s Type 00 pôsobí oveľa menej kontroverzne. Kabína sa totiž zvažuje v štýle fastbacku. Možno bude nakoniec sériová verzia oveľa krajšia než „čudo“, ktoré nám Jaguar predstavil vlani v Miami. A dostane aj zadné okno?

„Žijeme vo svete malých kolies, áut s vysokou karosériou, aby sa v nich dala umiestniť batéria, a áut, ktoré vyzerajú, akoby boli navrhnuté v aerodynamickom tuneli. My urobíme opak. Predstavíme auto, ktoré dokáže u vodiča vyvolať emocionálnu reakciu,“ povedal generálny riaditeľ Rawdon Glover. Základom revolučnej novinky sa stane nová elektrická platforma Jaguar Electric Architecture. Tá ponesie aj dva ďalšie pripravované modely, pravdepodobne SUV a klasickejší sedan. Jaguar sľubuje dojazd 695 km.

Glover označil túto technológiu vozidla za „prelomovú“. Povedal tiež, že toto auto zbaví zákazníkov nielen úzkosti z dojazdu, ale aj z nabíjania. Za pätnásť minút sa má dojazd predĺžiť o 320 km. „Za posledných 25 rokov som nikdy nemal väčšiu dôveru v Jaguar, v to, čím Jaguar musí byť, akú klientsku základňu musí hľadať a čo potrebuje na to, aby bol úspešný,“ pokračoval. „Elektrické vozidlá sú len časťou zmeny. Budeme luxusní, budeme sa predávať v menších objemoch za vyššiu cenu a náš prieskum ukazuje, že pre takéto autá existuje trh.“ Cena základného modelu sa odhaduje na 130 000 libier, čo je viac ako 150 000 eur.