Škoda predstavila Fabiu v roku 1999 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Po Škode Octavia išlo o druhý úplne nový model vyvinutý pod krídlami koncernu Volkswagen. Postavená bola na úplne novej koncernovej platforme PQ24, čím predbehla VW Polo aj Seat Ibiza. Tie si museli na nové základy ešte počkať. V súčasnosti je na trhu už štvrtá generácia, pričom nedávno zišiel z výrobných liniek jubilejný 5-miliónty exemplár Fabie. Pripomeňme si v krátkosti jej históriu.
Prvá generácia (1999 – 2008) debutovala ako päťdverový hatchback s dĺžkou 3 960 mm. Necelý rok po uvedení na trh nasledovala verzia kombi a v roku 2001 sa začal vyrábať trojpriestorový sedan. Osobité tvary navrhol dizajnérsky tím, na čele ktorého stál vtedajší šéfdizajnér Dirk van Braeckel. V marci 2003 sa predstavil športový variant RS s výkonným preplňovaným vznetovým motorom 1,9 TDI s výkonom 96 kW, ktorý kombinoval značný výkon a priaznivú spotrebu paliva.

Fabia druhej generácie (2007 – 2014) mala premiéru v marci 2007 na ženevskom autosalóne. Nový model, založený na rovnakej platforme, bol dlhší (+ 22 mm) a vyšší (+ 47 mm). O pol roka neskôr bola odhalená praktická verzia kombi. V roku 2009 pribudol do ponuky variant Scout s terénnymi prvkami a verzia RS so zážihovým preplňovaným motorom 1,4 TSI (132 kW). Práve v tejto generácii sa po prvýkrát objavila aj obľúbená verzia Monte Carlo.

Fabia tretej generácie (2014 – 2022) debutovala v októbri 2014 na parížskom autosalóne. Ťažila z novšej platformy PQ26 a k dynamickejšiemu vzhľadu jej pomohli aj nové proporcie. Vozidlo bolo o 90 mm širšie a o 30 mm nižšie než predchodca. Za jej dizajnom stál Slovák Jozef Kabaň. Po prvýkrát bola vybavená sledovaním odstupu od vpredu idúceho vozidla Front Assist, adaptívnym tempomatom či sledovaním únavy vodiča. Facelift v roku 2018 jej priniesol napríklad svetlomety Full LED a sledovanie mŕtveho uhla.


Štvrtá generácia (2021 – súčasnosť) dorazila na jar 2021 len ako päťdverový hatchback postavený na platforme MQB A0. Dizajn je dielom Olivera Stefaniho. Súčasná generácia prekročila dĺžku 4,1 metra a batožinový priestor sa zväčšil na 380 litrov, takže je o 50 litrov väčší než u predchodcu. K dispozícii sú najmodernejšími prvky, ako je automatické parkovanie alebo Travel Assist 2.0 vrátane adaptívneho tempomatu a prediktívnej ochrany chodcov aj cyklistov, adaptívneho vedenia v jazdnom pruhu a rozpoznávania dopravných značiek.
Fabia sa dlhodobo radí medzi najpredávanejšie modely Škody. V roku 2024 sa stala tretím najžiadanejším vozidlom s dodávkami 117 100 vozidiel po celom svete. Škoda tvrdí, že Fabia významne prispela k obľúbenosti značky Škoda na európskych trhoch. Meno Fabia sa zároveň nezmazateľne zapísalo do histórie motoršportu, a to vrátane najnovších generácií. Fabia Rally2, Fabia Rally2 evo a Škoda Fabia RS Rally2 sa vo svojich kategóriách zaradili medzi najúspešnejšie súťažné automobily všetkých čias.