Prekvapenie: Podá napokon záchrannú ruku Nissanu Toyota?

Japonské médiá tvrdia, že vysoký predstaviteľ Toyoty hovoril s vedením Nissanu o "nejakej forme partnerstva". Nissan sa k tejto záležitosti odmietol oficiálne vyjadriť, Toyota taktiež.

21.05.2025 14:00
20250520 1552 Nissan and Toyota Logos simple...
Toyota by sa zrejme nebránila možnosti finančne vstúpiť do Nissanu.
debata

Po neúspešných rokovaniach o fúzii medzi japonskými automobilkami Nissan a Honda sa objavili správy, že Toyota proaktívne oslovila Nissan s návrhom na možnú spoluprácu. Hoci detaily týchto rozhovorov neboli zverejnené, situácia poukazuje na turbulentné obdobie, ktorému Nissan čelí, pričom nie je úplne vylúčené, že sa môže dostať do existenčných ťažkostí. Japonská automobilka má už dlhší čas finančné problémy, pričom za fiškálny rok končiaci v marci 2025 zaznamenala čistú stratu vo výške 670,9 miliardy jenov (cca 4,5 miliardy dolárov), čo je najvyššia strata v celej histórii automobilky.

Záchrancom Nissanu mala byť Honda, rokovania o zlúčení, ktoré začali v decembri 2024, sa skončili vo februári 2025 bez konkrétneho výsledku. Hlavným dôvodom bola neschopnosť dohodnúť sa na podmienkach, pričom Honda navrhovala, aby sa Nissan stal jej dcérskou spoločnosťou, čo Nissan odmietol.

Nový generálny riaditeľ Ivan Espinosa, ktorý nastúpil do funkcie v apríli 2025, v snahe zamedziť „voľnému pádu“ Nissanu predstavil ambiciózny plán na zníženie nákladov o 500 miliárd jenov (cca 4 miliardy eur) v priebehu nasledujúcich dvoch rokov. Tento plán zahŕňa zníženie počtu výrobných závodov z 17 na 10 a zníženie nevyužitej výrobnej kapacity z 30 % na takmer nulu. Okrem toho bude 3 000 zamestnancov presunutých na pozície zamerané na inovácie a zefektívnenie vývoja produktov a ukončí sa výroba niektorých automobilových platforiem.

Nissan X-Trail - 2022 Čítajte viac Nissan sa prepadol do ‘brutálnej‘ straty. Bojuje o svoju ďalšiu existenciu

Japonské národné noviny Mainichi Shimbun (prostredníctvom Automotive News ) tvrdia, že vysoký predstaviteľ Toyoty hovoril s vedením Nissanu o „nejakej forme partnerstva“. Nissan sa k tejto záležitosti odmietol vyjadriť, Toyota taktiež.

Nebol by to úplne nemožný scenár, pretože Toyota takto vstúpila už do viacerých japonských automobilových značiek. Vlastní 20 percent v spoločnosti Subaru, 5,1 percenta v spoločnosti Mazda, 4,9 percenta v spoločnosti Suzuki a 5,9 percenta v spoločnosti Isuzu. Nový šéf Nissanu Espinosa nedávno vyhlásil, že spoločnosť je otvorená novým spoluprácam, ale najvyššou prioritou je vnútorná stabilizácia.

Tá zahŕňa vyššie zmienené ozdravné kroky, modelovú ofenzívu v najbližších rokoch a zrejme aj prehĺbenie spolupráce s čínskym Dongfengom, čo by umožnilo Nissanu vyťažiť svoje nevyužité výrobné kapacity. V každom prípade by Nissan vo svojej súčasnej situácii veľmi potreboval finančnú injekciu od silného partnera, ktorá by mu pomohla prekonať súčasné turbulentné obdobie. A Toyota má na to všetky predpoklady.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Toyota #Nissan #Honda #krach automobilky
Články podľa značiek