Moderné technológie v autách, ktoré majú vodičovi pomáhať, ako automatické núdzové brzdenie, sledovanie jazdných pruhov či adaptívny tempomat, výrazne zvyšujú náklady na ich prevádzku a opravy. Aj po malej nehode je často nutné vymeniť kameru, radar alebo senzor, ktoré treba navyše precízne nakalibrovať. Náklady potom bežne stúpajú do tisícov eur. „Oprava auta je dnes taká drahá, že už sa to začína vymykať kontrole,“ hovorí Hami Ebrahimi, obchodný riaditeľ siete amerických autoservisov Caliber Collision. Podľa neho veľká časť nákladov súvisí práve s rastúcou zložitosťou technológií.
Aj keď asistenčné systémy za posledných päť rokov podľa údajov americkej organizácie AAA prispeli k zníženiu počtu dopravných nehôd o 25 %, náklady na opravy vzrástli o hrozivých 60 %. To vymazalo akúkoľvek úsporu a viedlo k zvýšeniu cien poistného. Web ValuePenguin.com pritom odhaduje, že priemerné ročné poistné na auto v USA dosiahlo roku 2024 rekordných 2 101 dolárov (približne 1 940 eur), pričom ide už o siedmy rok rastu za sebou. Celkové náklady na vlastníctvo nového vozidla dosahujú podľa AAA priemerne 12 297 dolárov ročne (približne 11 360 eur).
A prečo sú opravy také drahé? Nejde len o cenu poškodených komponentov, ale najmä o ich kalibráciu. Tá totiž nie je vôbec jednoduchá. Aj drobná odchýlka, napríklad o jeden stupeň, čo zodpovedá hrúbke vizitky, môže na vzdialenosť 90 metrov viesť k chybe až 1,7 metra. Kalibrácia sa preto vykonáva len vo vybraných servisoch s presne definovanými podmienkami. Takých je však len zlomok približne z 33 000 dielní v USA, pričom náklady na ich vybavenie sa pohybujú medzi 600 000 až jedným miliónom dolárov (555 000 až 925 000 eur). V Európe to nebude inak.
„Je otázne, či sa automobilky uberajú správnym smerom. Možno by bolo lepšie zlepšiť existujúce systémy namiesto pridávania stále nových,“ tvrdí Richard Billyeald, technický riaditeľ britskej výskumnej organizácie Thatcham Research. Navyše zákazníci asistenčné systémy často obchádzajú, pretože s nimi nie sú spokojní. Nespokojnosť potvrdzuje prieskum spotrebiteľskej organizácie JD Power z apríla 2024, v ktorom niektorí vodiči označili tieto systémy za nepohodlné, a mnohí si dokonca vypínajú varovanie pred opustením jazdného pruhu, ktoré vnímajú ako obťažujúce. Platia teda za to, čo ani nepoužívajú.
Aby sa zákazníci vyhli vysokým účtom, niektorí majitelia sa rozhodnú pre lacnejšie opravy bez kalibrácie. V takých prípadoch je síce auto funkčné, ale jeho bezpečnostné systémy nemusia fungovať a vodič o tom ani nemusí vedieť. „Čo je ešte horšie, tieto autá sa neskôr predajú nič netušiacim kupujúcim,“ upozorňuje Ebrahimi. Situáciu zhoršuje aj fakt, že palubný systém nedokáže vždy zistiť, či sú senzory správne nastavené, upozorňuje Mike Nelson, zakladateľ startupu QuantivRisk. „Kedysi opravár rozhodol, čo treba opraviť. Dnes to určuje automobilka. A ak sa niečo pokazí, zákazník ani netuší, kde vznikla chyba – v aute, v softvéri, v kalibrácii alebo v servise,“ hovorí Nelson.