Paradox: Asistenčné systémy znižujú nehody, no zvyšujú ceny ‘poistiek‘

Ceny opráv áut sa začínajú vymykať kontrole. Môžu za to aj asistenčné systémy. Po malej nehode je často nutné vymeniť kameru, radar alebo senzor. Náklady potom stúpajú do tisícov eur.

27.05.2025 16:00
debata
Autá sú dnes doslova posiate senzormi. Aj malá... Foto: RYSCHUK DMITRY
Rusko - servis Autá sú dnes doslova posiate senzormi. Aj malá nehoda môže viesť k ich poškodeniu a následne k drahej oprave.

Moderné technológie v autách, ktoré majú vodičovi pomáhať, ako automatické núdzové brzdenie, sledovanie jazdných pruhov či adaptívny tempomat, výrazne zvyšujú náklady na ich prevádzku a opravy. Aj po malej nehode je často nutné vymeniť kameru, radar alebo senzor, ktoré treba navyše precízne nakalibrovať. Náklady potom bežne stúpajú do tisícov eur. „Oprava auta je dnes taká drahá, že už sa to začína vymykať kontrole,“ hovorí Hami Ebrahimi, obchodný riaditeľ siete amerických autoservisov Caliber Collision. Podľa neho veľká časť nákladov súvisí práve s rastúcou zložitosťou technológií.

Euro NCAP - test adaptivnych tempomatov Čítajte viac Euro NCAP: Test adaptívnych tempomatov odhalil premiantov aj prepadák

Aj keď asistenčné systémy za posledných päť rokov podľa údajov americkej organizácie AAA prispeli k zníženiu počtu dopravných nehôd o 25 %, náklady na opravy vzrástli o hrozivých 60 %. To vymazalo akúkoľvek úsporu a viedlo k zvýšeniu cien poistného. Web ValuePenguin.com pritom odhaduje, že priemerné ročné poistné na auto v USA dosiahlo roku 2024 rekordných 2 101 dolárov (približne 1 940 eur), pričom ide už o siedmy rok rastu za sebou. Celkové náklady na vlastníctvo nového vozidla dosahujú podľa AAA priemerne 12 297 dolárov ročne (približne 11 360 eur).

IIHS - test reflexných prvkov 2025 Čítajte viac IIHS: Šok! Reflexné prvky vidia len vodiči, nie asistenčné systémy

A prečo sú opravy také drahé? Nejde len o cenu poškodených komponentov, ale najmä o ich kalibráciu. Tá totiž nie je vôbec jednoduchá. Aj drobná odchýlka, napríklad o jeden stupeň, čo zodpovedá hrúbke vizitky, môže na vzdialenosť 90 metrov viesť k chybe až 1,7 metra. Kalibrácia sa preto vykonáva len vo vybraných servisoch s presne definovanými podmienkami. Takých je však len zlomok približne z 33 000 dielní v USA, pričom náklady na ich vybavenie sa pohybujú medzi 600 000 až jedným miliónom dolárov (555 000 až 925 000 eur). V Európe to nebude inak.

ADAC - žltí anjeli 2025 Čítajte viac ADAC: Ktoré autá vás najčastejšie zradia priamo na ceste? Tu je presný zoznam

„Je otázne, či sa automobilky uberajú správnym smerom. Možno by bolo lepšie zlepšiť existujúce systémy namiesto pridávania stále nových,“ tvrdí Richard Billyeald, technický riaditeľ britskej výskumnej organizácie Thatcham Research. Navyše zákazníci asistenčné systémy často obchádzajú, pretože s nimi nie sú spokojní. Nespokojnosť potvrdzuje prieskum spotrebiteľskej organizácie JD Power z apríla 2024, v ktorom niektorí vodiči označili tieto systémy za nepohodlné, a mnohí si dokonca vypínajú varovanie pred opustením jazdného pruhu, ktoré vnímajú ako obťažujúce. Platia teda za to, čo ani nepoužívajú.

ADAS - Tatcham Čítajte viac Asistenčné systémy predražujú opravy áut. Stále viac ich ide do šrotu

Aby sa zákazníci vyhli vysokým účtom, niektorí majitelia sa rozhodnú pre lacnejšie opravy bez kalibrácie. V takých prípadoch je síce auto funkčné, ale jeho bezpečnostné systémy nemusia fungovať a vodič o tom ani nemusí vedieť. „Čo je ešte horšie, tieto autá sa neskôr predajú nič netušiacim kupujúcim,“ upozorňuje Ebrahimi. Situáciu zhoršuje aj fakt, že palubný systém nedokáže vždy zistiť, či sú senzory správne nastavené, upozorňuje Mike Nelson, zakladateľ startupu QuantivRisk. „Kedysi opravár rozhodol, čo treba opraviť. Dnes to určuje automobilka. A ak sa niečo pokazí, zákazník ani netuší, kde vznikla chyba – v aute, v softvéri, v kalibrácii alebo v servise,“ hovorí Nelson.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #asistenčné systémy #poistné #opravy áut #servis áut
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek