Dvoch vedúcich pracovníkov odsúdil krajinský súd v Braunschweigu na nepodmienečné tresty odňatia slobody, ďalších dvoch bývalých zamestnancov na podmienečné tresty. Bývalý výkonný riaditeľ Heinz-Jakob Neusser dostal podmienečný trest odňatia slobody v trvaní 15 mesiacov. Neusser bol kedysi šéfom vývoja motorov spoločnosti VW. Ďalší manažér, Jens H., si musí odsedieť štyri a pol roka za manipuláciu s viac ako dvoma miliónmi vozidiel. Bývalý manažér Hanno J. zas dostal trest dva roky a sedem mesiacov, a Thorstena D. odsúdili podmienečne na jeden rok a desať mesiacov. Všetci štyria vinu popreli.
V laboratóriu inak ako na ceste
Prípad sa začal v roku 2019, keď boli títo manažéri obvinení z účasti na tom, že sa v deviatich miliónoch vozidiel predaných v Európe a USA objavil podvodný softvér na manipuláciu emisií. Počas súdneho procesu súd zúžil počet dotknutých áut na menej ako štyri milióny. Jadrom obvinení bolo, že vozidlá boli vybavené tzv. rušiacimi zariadeniami, ktoré spôsobovali rozdielne emisie v závislosti od toho, či boli testované v laboratóriu alebo jazdili v reálnej premávke, uviedol sudca Christian Schütz pri vyhlasovaní rozsudku.

V bežnej premávke boli emisie toxických oxidov dusíka výrazne vyššie ako pri testovaní. „Úrady, ktoré certifikovali vozidlá, neboli informované o tom, že emisie boli v skutočnej premávke vyššie,“ povedal Schütz. „Je úplne jasné, že to nebolo v súlade so zákonom.“ Dieselová aféra vyvolala celosvetové pobúrenie a v septembri 2015 viedla k odstúpeniu vtedajšieho generálneho riaditeľa VW Martina Winterkorna len niekoľko dní po tom, čo americké úrady zverejnili svoje vyšetrovanie. Spoločnosť VW urovnala trestné vyšetrovanie v roku 2018 zaplatením jednej miliardy eur nemeckej prokuratúre.
USA boli prísnejšie ako Nemecko
Zatiaľ čo v USA boli niektorí manažéri Volkswagenu rýchlo obvinení a odsúdení, Nemecko zaostávalo. Rupert Stadler, bývalý generálny riaditeľ divízie Audi, bol v roku 2023 odsúdený na podmienečný trest, no voči rozsudku sa stále odvoláva. Bývalý generálny riaditeľ VW Herbert Diess a predseda predstavenstva VW Hans Dieter Pötsch urovnali spor v roku 2020 zaplatením 4,5 milióna eur. Winterkorn bol pôvodne obvinený spolu so štyrmi ďalšími manažérmi, no jeho proces bol opakovane odkladaný zo zdravotných dôvodov. Na krátky čas sa začal minulý rok, ale bol opäť prerušený. Winterkorn poprel akékoľvek pochybenie.

Proces v Braunschweigu sa začal v roku 2021 po dvoch odkladoch spôsobených pandémiou COVID-19. Trval 175 dní pojednávaní. Desiatky vyšetrovaní proti iným zamestnancom boli zastavené alebo sa skončili dohodou. Niektorí z týchto zamestnancov neskôr svedčili v súdnom procese, čo vyvolalo kritiku zo strany aktuálnych obžalovaných – tvrdili, že z nich spravili obetných baránkov. Neusser bol zároveň medzi piatimi manažérmi, ktorých USA obvinili v januári 2017. Keďže Nemecko nevydáva svojich občanov do krajín mimo EÚ, trestnému stíhaniu v USA sa doteraz vyhli.
Príbeh ešte nekončí
Pripomeňme, že emisný škandál s dieselovými motormi stál Volkswagen už viac než 33 miliárd eur vrátane pokút, ktoré boli súčasťou dohody s americkými úradmi. Spoločnosť však stále čelí občianskoprávnym žalobám v Nemecku, vrátane hromadnej žaloby investorov vo výške deväť miliárd eur. Príbeh teda zďaleka nie je uzavretý.
