Automobilky prechádzajú technologickou revolúciou. Do výrobných hál čoraz častejšie nasadzujú roboty – nielen ako stroje za bezpečnostnou bariérou, ale ako spolupracovníkov človeka. Nastáva doba takzvaného Priemyslu 5.0, ktorého víziou je spolupráca medzi ľuďmi a inteligentnými technológiami. No kým zástancovia automatizácie hovoria o bezpečnosti a efektivite, kritici varujú pred úplnou elimináciou ľudských pracovných miest. „Ak niekde robot uľahčí človeku prácu a zlepší jeho bezpečnosť, nie sme zásadne proti,“ povedal pre Pravdu predseda Odborového zväzu KOVO Marián Ďurček.
„Ale len čo robot nahrádza zamestnanca a robí všetko sám, je to problém. Aj dnes máme ľudí, ktorí ťažko hľadajú uplatnenie, a toto ich situáciu len zhorší,“ domnieva sa. Podľa správy investičnej spoločnosti Goldman Sachs z roku 2024 by humanoidi mohli nakoniec nahradiť päť až 15 percent ľudských zamestnancov v automobilovom priemysle a v iných potenciálne nebezpečných priemyselných prácach. Štúdia zistila, že do roku 2035 by celosvetový dopyt po týchto robotoch mohol dosiahnuť 1,1 až 3,5 milióna ročne, keďže náklady na ich výrobu rýchlo klesajú.
Najprv prídu „koboty“
Kolaboratívne roboty, často označované ako koboty, majú priniesť kompromis medzi strojovou presnosťou a ľudskou flexibilitou. Sú menšie, ľahšie sa programujú, vnímajú okolie a vďaka snímačom a kamerám dokážu bezpečne pracovať bok po boku s človekom. Vymeniteľné nadstavce im zas umožňujú zvládať rôzne úlohy – od skrutkovania až po zváranie. Európska únia ich považuje za súčasť riešenia budúcnosti. V rámci stratégie Priemysel 5.0 dáva dôraz na blahobyt pracovníka, nielen na maximalizáciu zisku. Nové bezpečnostné normy ISO teraz umožňujú, aby sa roboty pohybovali v tých istých priestoroch ako ľudia, bez potreby fyzických bariér.
„Koboty sú odpoveďou na snahu o rovnováhu medzi efektivitou strojov a ľudskou flexibilitou,“ hovorí Yulin Wang, analytička spoločnosti IDTechEx. Vysvetľuje, že ak boli doteraz roboty izolované za plotmi, „nová generácia strojov môže byť všade, kde ich treba. A bez toho, aby ohrozovali ľudí“. Z krátkodobého hľadiska sa zdá, že roboty pomáhajú – zvyšujú bezpečnosť, znižujú únavu a riešia nedostatok pracovných síl. No podľa odborníkov ako Andy Qiu zo spoločnosti SBD Automotive je len otázkou času, kedy budú ľudskí pracovníci nahradení: „Firmy najskôr presadia koboty, ktoré ľudia akceptujú ako pomocníkov. Ale do desiatich rokov prídu roboty, ktoré ľudskú pomoc potrebovať nebudú.“
„Temné továrne“ strašia už dnes
Kým koboty môžeme ešte považovať za „kolegov“, nasledujúca generácia robotov by mala predstavovať nedostižnú konkurenciu. Automobilky ako Tesla, Hyundai, BMW či Mercedes už dnes testujú takzvané temné továrne, teda výrobné linky, ktoré fungujú bez ľudí, bez svetla a bez prestávok. Roboty si nepýtajú jesť, nechcú dovolenku ani výplatu a pracovať môžu nonstop. Je len logické, že automobilky im dajú prednosť, najmä ak budú nútené vyrábať v krajinách s drahou pracovnou silou.
V hre sú aj humanoidné roboty, ktoré dokážu manipulovať s drobnými dielcami, prenášať boxy alebo montovať komponenty. Tie môžu nahradiť ľudí aj tam, kde to doteraz nebolo možné, pretože majú podobu človeka a môžu využívať pracoviská navrhnuté ergonomicky pre ľudských pracovníkov. Hyundai plánuje investovať miliardy dolárov do robotov od Boston Dynamics vrátane humanoida Atlas. Investori vkladajú miliardy do trhu, ktorý by mohol mať do 25 rokov hodnotu až 4,7 bilióna dolárov.
„Tmavá továreň bude jednou z najväčších konkurenčných výhod budúcnosti,“ tvrdí Cyrus Sigari z investičnej spoločnosti UP.Partners. Vníma to ako trend, ktorému sa automobilky prispôsobia, ak chcú prežiť v globálnom boji o efektivitu. „Sme ešte len na začiatku tejto cesty,“ uzatvára Marie Szymanski z firmy Atlas Copco. „Ale smer, ktorým sa technológia uberá, je jasný a nedá sa zastaviť.“