
Viete, prečo sú po čase vaše krásne hliníkové disky špinavé, aj keď nebolo zlé počasie? Môže za to prach z bŕzd. Teda mikročastice, ktoré vznikajú opotrebením brzdových kotúčov a brzdových doštičiek. Kým doteraz sa tieto častice nesledovali, emisná norma Euro 7, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2027, to mení. Únia chce obmedziť produkciu prachových častíc PM10 z bŕzd, teda s priemerom 10 mikrometrov na 7 mg/km a od roku 2035 dokonca na 3 mg/km. Norma pre oveľa ťažšie elektromobily má byť paradoxne o čosi menej prísna, pretože sa počíta s častým rekuperatívnym brzdením. Pre výrobcov brzdových systémov bude táto redukcia prachových častíc poriadne tvrdým orieškom.

Kým totiž pri znižovaní emisií spaľovacích motorov môžete použiť dodatočné zariadenia ako katalyzátory či filtre pevných častíc, pri brzdách by zachytávanie, skladovanie a následná likvidácia boli komplikované. Riešenie teda spočíva v tom, aby samotných častíc vznikalo čo najmenej. Talianske Brembo, jeden z najväčších najslávnejších výrobcov bŕzd, si myslí, že má riešenie. Predstavilo brzdy Greentell, ktorých názov je akronym zo slov Green (zelený) a Intelligent (inteligentný). Trik spočíva v laserovom nanášaní kovov (LMD), čo je nová forma aditívnej výroby, pri ktorej sa práškové kovy zahrievajú laserom a nastriekajú na kovový povrch. Túto technológiu použije Brembo na povrchovú úpravu brzdových kotúčov, kde nanesie tajnú zliatinu v dvoch vrstvách.

Podľa Bremba sú výsledky viac ako uspokojivé. Produkcia emisií pevných častíc klesla pri brzdách Greentell až o 90 %. Pritom má technológia laserového nanášania LMD minimálny vplyv na čas výroby. To je veľmi dôležité, pretože nové brzdy budú musieť dostať od roku 2027 milióny nových áut. Navyše má nový povlak priaznivý vplyv na zníženie opotrebenia kotúča, čím sa jeho životnosť predĺži až o 30 %. Aj preto môžu byť kotúče Greentell tenšie a ľahšie ako klasické liatinové ekvivalenty. Na opotrebenie upozorňuje miznúci nápis Brembo priamo na kotúči. Ak ho nevidieť, kotúč treba vymeniť. Samozrejme, nový typ kotúča si vyžiadal aj vývoj nového materiálu brzdových doštičiek. Budú však nové brzdy s dlhou životnosťou a minimálnymi emisiami prachových častíc aj brzdiť?

Fabiano Carminati, vedúci vývoja brzdových kotúčov spoločnosti Brembo pre Motor1 povedal, že cieľom vývoja nebolo nevyhnutne zlepšiť brzdný výkon, ale poskytnúť konzistentnú úroveň brzdnej sily za všetkých podmienok, či už chladných, mokrých, alebo „slaných“. Nové brzdy sú určené prioritne pre autá vyrábané pre Európu, ale podľa Bremba by sa mohli časom objaviť aj v USA, ak by sa aj za Atlantikom sprísnili emisné limity na pevné častice. Cenu nových kotúčov zatiaľ Brembo neprezradilo. Lacnejšie ako tie súčasné však iste nebudú. No ak ich nasadia automobilky masovo v prvovýrobe, a to budú musieť, nemusela by cena dramaticky vzrásť v porovnaní sú súčasnými liatinovými kotúčmi.