V máji sa Donald trump tvrdo „obul“ do výrobcu hračiek, spoločnosti Mattel, sídliacej v Kalifornii. Samozrejme, prekáža mu fakt, že svoje hračky pre americký trh nevyrába v USA a príliš ho pritom nevzrušuje ani fakt, že Mattel je globálna spoločnosť, s výrobou diverzifikovanou v 35 krajinách na svete, pričom najmä vďaka tejto diverzifikácii vie aj naďalej vyrábať cenovo dostupné hračky a snaží sa 40 až 50 percent svojich produktov udržať v cenovej kategórii pod 20 eur, aby zostali cenovo dostupnými pre čo najviac detí.
Trumpa evidente „vytočil“ rozhovor, ktorý šéf Mattelu Ynon Kreiz poskytol pre americkú stanicu CNBC,a to aj napriek tomu, že Kreiz v ňom podrobne hovoril o zámere spoločnosti postupne obmedzovať výrobu v Číne, pričom už teraz vyrába len približne 20 % celkovej produkcie v Číne, pričom plánuje tento objem znížiť na 15 % v priebehu budúceho roka a na 10 % do roku 2027. Dôvodom sú práve nepredvídateľné tarifné opatrenia a colná vojna medzi USA a Čínou. Prakticky to znamená, že tento rok presunie výrobu približne 500 výrobkov z Číny do iných krajín.

Trumpa však rozzúril fakt, že americká spoločnosť ich výrobu nepresunie do USA, ale do tretích krajín, najmä do Malajzie, Indonézie a Thajska a zároveň ju vôbec netrápi fakt, že ikonické autíčka Hot Wheels (rovnako ako bábiky Barbie), sú z veľkej časti vyrábané buď priamo v Číne, alebo z čínskych dielov.
Americký prezident si servítku pred ústa rozhodne nekládol a zaradil Mattel k „nepriateľským spoločnostiam“ a nepriamo naznačil, že svojou obchodnou politikou zrádza americký priemysel. Zároveň vyhlásil, že vzhľadom na svoje správanie by vôbec nemala mať právo predávať svoje výrobky v Spojených štátoch. Pritom práve pri dostupných hračkách, hlavne pri autíčkach Hot Wheels a bábikách Barbie, bude musieť Mattel zdvihnúť ceny, dôvodom je 145-percentné clo, ktoré Trump uvalil na produkciu z Číny. S tým však americký prezident nemá problém a ponúkol jednoduché riešenie: „Nemyslím si, že krásne dievčatko vo veku 11 rokov potrebuje 30 bábik. Myslím, že môže mať tri alebo štyri bábiky…"
Trumpove vyjadrenia opäť vyvolali pochybnosti o konzistentnosti americkej obchodnej politiky. Jeho hrozby adresované Mattelu pôsobia skôr ako emotívne reakcie než ako premyslená systematická stratégia. Vzhľadom na to, že zhruba 80 % všetkých hračiek a až 90 % vianočných dekorácií dovážaných do USA pochádza z Číny, zavádzanie extrémnych ciel bez alternatívneho zásobovania by mohlo mať negatívne dopady nielen na obchodníkov, ale predovšetkým na amerických spotrebiteľov. V konečnom dôsledku sa môže už onedlho obrátiť aj proti samotnému americkému prezidentovi.