
Rusi už roku 2023 oznámili, že reinkarnujú tradičnú ruskú značku Volga. Chceli ňou zaplátať jednu z dier po odchode západných automobiliek, ktoré sa stiahli po barbarskom útoku Ruska na Ukrajinu. A tiež využiť výrobné kapacity závodov, ktoré po sebe zanechali západní partneri, prípadne tých, ktoré síce patrili ruským vlastníkom, ale bežala v nich produkcia áut zahraničných značiek. Takto začal napríklad vyrábať Moskvič autá v bývalom moskovskom závode Renaultu. A podobne to malo byť vo fabrike GAZ-u v Nižnom Novgorode, kde do vojny schádzali z liniek Škody Octavia a Karoq.

A keďže vyvinúť nové auto, zvlášť v Rusku, je nadľudská úloha, chceli v Novgorode použiť rovnaký recept ako Moskvič. Spása mala prísť opäť z ríše stredu. Kým Moskvič sa spojil s čínskou automobilkou JAC a Lada kvôli výrobe crossoveru Xcite C-Cross so Chery, Volga našla partnera v automobilke Changan. Zdalo sa, že všetko je na dobrej ceste. Vlani na výstave Digital Industry of Industrial Russia (CIPR-2024) predstavila znovuzrodená Volga, ktorá vyprodukovala posledný autorský model roku 2007, hneď tri novinky. Samozrejme, nechýbali pri tom vrcholoví predstavitelia vlády, aby demonštrovali, ako rýchlo sa ruský priemysel vyrovnáva so sankciami či dokonca, ako mu prospievajú.

Na veľtrhu sa ukázal sedan Volga C40, čo bol preznačkovaný čínsky Changan Reaton Plus, SUV Volga K30 ako ruský derivát Oshanu X5 Plus a väčšie SUV K40, ktoré bolo rebrendovaným Changanom UNI-Z. Premiér Mišustin sa síce pri premiére posťažoval na to, že vedenie automobilky si nedalo ani len tú námahu, aby na autách vymenilo logo čínskeho producenta za logo Volgy, ale dnes je to už vlastne nepodstatné. Je totiž jún a žiadne nové Volgy sa na cesty nedostali – s čínskym ani ruským volantom. Pôvodný plán pritom rátal so spustením výroby ešte koncom roka 2024 a v tom súčasnom malo zísť z liniek 100-tisíc vozidiel.
Vďaka Kommersantu sa dozvedáme, že z projektu Volgy pravdepodobne nič nebude alebo aspoň nie v kooperácii s čínskym Changanom, pretože ten mal medzičasom stratiť o spoluprácu záujem. O dôvodoch môžeme len špekulovať, pretože ruské ministerstvo priemyslu a obchodu neodpovedalo denníku na otázky o perspektívach montáže osobných áut a uviedlo len, že poskytuje podporu automobilkám v súlade s ustanoveniami Stratégie rozvoja automobilového priemyslu Ruskej federácie do roku 2035. Vieme však to, že Changan sa z Ruska stiahnuť nemieni, len rokuje o montáži áut pod svojou vlastnou značkou s ruským Avtotorom, teda nie s Volgou.

Mnoho analytikov už varovalo, že Čína sa síce tvári ako priateľský štát Ruskej federácie, no do Ruska neprišla pomáhať, ale doslova sa „nabaliť“. Pokiaľ nebol projekt Volgy pre čínsku stranu rentabilný, dala od neho ruky preč a hľadá iné obchodné príležitosti. Navyše Rusko dráždi Peking recyklačnými poplatkami, ktorými umelo predražuje čínsky dovoz áut. Pre Kremeľ to znamená, že ak nechce o projekt vzkriesenia starej socialistickej značky prísť, bude sa musieť obrátiť na inú čínsku automobilku a začať od podlahy. Predpokladáme preto, že skôr ako do dvoch rokov sa nových áut Volga nedočkáme. Ak vôbec.
Pre ruských „papalášov“ to musí byť tvrdý úder, pretože ide o dôkaz, že aj napriek veľkým štátnym investíciám nie je jednoduché obnoviť automobilový priemysel v predvojnovom rozsahu. Hanbou sú aj zastavené linky Aurusu a tak by sme mohli pokračovať ďalej.