O obrnenom taktickom vozidlo (ATV) Zetor Gerlach 4×4 sme prvýkrát písali takmer presne pred dvomi rokmi. Je výsledkom česko-slovenskej spolupráce, vyvinula ho spoločnosť Zetor Engineering, ktorá je súčasťou spoločnosti HTC Investments
Tá v súčasnosti pôsobí ako profesionálne výskumné a vývojové centrum mobilných aplikácií pre stroje a špeciálne vozidlá. Zetor Engineering Slovakia je vlastníkom a nositeľom kompletného know – how projektu. Koncept vozidla ATV 4×4 vznikol v spoločnosti Zetor Engineering CZ v spolupráci so Zetor Engineering SK. Gerlach sa prvýkrát na Slovensku predstavil v roku 2018, v Česku o rok neskôr.
Aj keď je vozidlo pripravené na sériovú výrobu a má všetky potrebné certifikáty, problémom bolo, že sa nedokázalo komerčne presadiť. V roku 2023 ich bolo vyrobených osem, z toho dva kusy poslúžili pre testy a boli rozstrieľané.

„Ukončili sme všetky skúšky, testy, zaťažkávacie testy, máme všetky certifikáty podľa NATO štandardov, máme aj certifikát na protimínovú a protibalistickú ochranu od nezávislého autorizovaného testovacieho centra v Nemecku. Auto je pripravené na sériovú výrobu,“ povedal v júli 2023 na veľtrhu IDET v Brne obchodný riaditeľ Zetor Engineering Juraj Paľko.
Teraz je však všetko inak. Podarilo sa predať prvé tri kusy, objednala si ich slovenská armáda. „S Gerlachom to vyzerá dobre, získali sme prvú zákazku. Slovenské ministerstvo obrany si objednalo tri vozidlá. Z toho dve vozidlá so špeciálnym vybavením. Takže úspech,“ uviedol Paľko. Dôležité podľa neho je, že sa Gerlach konečne dostane do výzbroje armády, navyše v krajine, ktorá je súčasťou NATO. „Otvárajú sa nám týmto možnosti pre všetky ostatné partnerské krajiny NATO, tiež možnosti dodať tieto vozidlá aj našim kolegom v NATO. Je to obrovská referencia,“ doplnil Paľko, cituje ho server Idnes.cz. Podľa neho je možné, že objednávok zo Slovenska bude viac a vozidlo by sa chcelo presadiť aj v českých ozbrojených silách.
Zetor Gerlach – strelecké skúšky v Nórsku
Gerlach 4×4 je samozrejme modulárny, možno ho upraviť a doplniť výbavu podľa prianí zákazníka. Jeho súčasťou môže byť napríklad autonómne pásové vozidlo UGV, ktoré funguje ako siedmy člen posádky. Možno naň naložiť až 200-kilové vybavenie či transportovať ranených.

Zetor Gerlach 4×4 je pripravený pre nasadenie v armádach krajín NATO. Pokiaľ sa spoločnosti podarí uzavrieť ďalšie kontrakty, je schopná v krátkom čase spustiť sériovú výrobu so špecifikáciami, zohľadňujúcimi priania klienta. V prvom roku dokáže vyrobiť 40 kusov.
Otázky pri tomto monštre samozrejme smerujú aj k civilnej verzii. Momentálne sa s ňou však nepočíta. V Zetor Engineering sa totiž plne venujú prácam na spustení sériovej výroby. Do budúcna sa uvažuje o rozšírení ponuky o vojenskú verziu Zetor Gerlach 6×6.