Európsky automobilový priemysel čelí vážnej hrozbe v dôsledku nedávnych obmedzení vývozu vzácnych zemín zo strany Číny. Tieto obmedzenia môžu viesť k zastaveniu výroby vozidiel, čo by malo ďalekosiahle dôsledky pre ekonomiku Nemecka a celej Európskej únie. Upozorňuje na to Nemecký zväz automobilového priemyslu (VDA).
Nejde pritom o prvý takýto krok Číny. K čiastočnému obmedzeniu vývozu kritických surovín pristúpila už v druhej polovici roku 2023 a to „v záujme štátnej bezpečnosti“. Vtedy išlo predovšetkým o vývoz gália a germánia, dvoch kritických prvkov na výrobu polovodičových čipov. Čína je ich najväčším svetovým dodávateľom a exportéri po novom potrebujú špeciálne licencie na ich vývoz do tretích krajín. Európa, zahľadená do seba a do svojich problémov sa však nepoučila a príliš sa o diverzifikáciu ich dovozu nesnažila, aj keď treba povedať, že v tomto smere mala veľmi obmedzené možnosti. Teraz Číňania zdvihli varovný prst opäť.

Aktuálne ide o kritické suroviny ako sú neodýmium, dysprózium a terbium (spolu je ich sedem), ktoré sú nevyhnutné pre výrobu elektromotorov, senzorov, brzdových systémov a ďalších komponentov moderných vozidiel. Čína kontroluje viac ako 90 % globálnej kapacity spracovania týchto prvkov, čo jej poskytuje významnú strategickú výhodu.
Nemecké automobilky, vrátane Volkswagenu, Mercedesu-Benz a BMW, varujú pred možným zastavením výroby v dôsledku nedostatku kľúčových komponentov, ktoré bez uvedených surovín nedokážu vyrábať. Prezidentka VDA Hildegarda Müllerová uviedla, že pomalé udeľovanie vývozných licencií a oneskorenia pri colnom odbavení už teraz spôsobujú vážne problémy dodávateľom.

Diplomati a predstavitelia automobilového priemyslu z Indie, Japonska a Európy intenzívne lobujú u čínskych úradov za urýchlenie schvaľovania vývozných licencií. Napriek tomu, že niektoré licencie boli udelené, množstvo žiadostí zostáva stále nevybavených, čo zvyšuje neistotu v dodávkach.
Európske krajiny a Spojené štáty sa snažia znížiť svoju závislosť od čínskych vzácnych zemín investíciami do domácich ťažobných a spracovateľských kapacít. Tieto snahy však čelia technickým a najmä environmentálnym výzvam (ochranári v Európe takéto snahy jednoznačne odmietajú), navyše ich realizácia si vyžaduje čas a značné finančné prostriedky. A minimálne časom v tomto prípade Európa plytvať naozaj nemôže.