
Podľa Euro NCAP, ktoré testuje bezpečnosť nových vozidiel, sa priemerná hmotnosť áut predávaných v Európe za poslednú dekádu zvýšila o 100 kg. Dôvod je zrejmý, vodiči totiž uprednostňujú väčšie autá, často s elektrickým pohonom, ktorých batérie ešte viac zvyšujú hmotnosť. Svoje zohráva aj móda SUV, ktoré dnes tvoria viac než polovicu všetkých nových registrácií, presne 54 %. Tento „nárast objemu“, nazývaný aj „nafukovanie áut“, však prináša problém. Väčšie a ťažšie autá sú síce pre pasažierov bezpečnejšie, ale pri náraze ohrozujú ostatných, nielen chodcov, ale aj vodičov menších áut.
Sebecká bezpečnosť
Na túto skutočnosť upozornila aj najnovšia séria nárazových testov Euro NCAP, v ktorej bolo hodnotených 16 nových modelov. Kým všetky testované autá ponúkli vysokú úroveň ochrany pre svoju posádku, azda s výnimkou Dacie Bigster, ktorá získala len tri z piatich hviezdičiek, ukázalo sa, že niektoré z nich by boli pri čelnej zrážke extrémne nebezpečné pre ľudí v druhom vozidle. Ukázalo sa to v špeciálnom nárazovom teste MPDB do mobilnej progresívnej deformovateľnej bariéry. Tento test simuluje čelnú zrážku dvoch áut v bežnej premávke, z čoho jedno má 1 400 kg.
Výsledky posledného kola testov Euro NCAP
Vozidlo | Hodnotenie Euro NCAP |
---|---|
Audi A5 PHEV (2024) | 5 hviezdičiek |
Audi Q5 (2025) | 5 hviezdičiek |
Dacia Bigster (2024) | 3 hviezdičky |
Ford Tourneo Custom (2025) | 4 hviezdičky |
Ford E-Tourneo Custom (2025) | 4 hviezdičky |
Kia EV3 (2025) | 5 hviezdičiek (safety packet) |
MG MGS5 EV (2025) | 5 hviezdičiek |
Opel/Vauxhall Grandland (2025) | 4 hviezdičky |
Peugeot 3008 (2025) | 4 hviezdičky |
Peugeot 5008 (2025) | 4 hviezdičky |
Renault 4 E-Tech Electric (2024) | 4 hviezdičky |
Tesla Model 3 (2025) | 5 hviezdičiek |
Toyota C-HR PHEV (2024) | 5 hviezdičiek |
Voyah ODVAHA (2025) | 5 hviezdičiek |
VW Tayron (2025) | 5 hviezdičiek |
VW Transporter (2025) | 4 hviezdičky |
MPDB ukazuje nielen to, ako dobre vozidlo ochráni vlastných pasažierov, ale aj to, ako „agresívne“ je proti druhému autu. Autá, ktoré prenesú príliš veľkú silu na protiidúce vozidlo alebo spôsobia jeho nadmernú deformáciu, sú potom označené ako menej kompatibilné, a teda potenciálne nebezpečné pre ostatných. Chcete príklad? Audi Q5, čo je stredne veľké SUV s hmotnosťou vyše 2,2 tony, dosiahlo síce vo všetkých oblastiach výborné výsledky, no v teste kompatibility totálne prepadlo. Jeho konštrukcia bola pri čelnej zrážke príliš tuhá, čím preniesla príliš veľa energie na druhé vozidlo.
Tlak na výrobcov je vraj nevyhnutný
Podobne dopadol aj nový Volkswagen Tayron, ktorý tiež získal päť hviezdičiek, no bol penalizovaný za slabú kompatibilitu. Jednoducho, tieto autá chránia posádku ako pancier, no práve preto môžu byť pre ostatných doslova vražedné. A nejde o ojedinelé prípady. Predchádzajúce testy Euro NCAP odhalili rovnaké problémy aj pri BMW iX, Land Rovere Defender, Polestare 2 či pri čínskom elektromobile NIO ES8. Našťastie, existujú aj pozitívne príklady. Mazda CX-60 a CX-80 ukázali, že aj veľké SUV môžu byť navrhnuté s ohľadom na kompatibilitu a bezpečnosť ostatných účastníkov nehody.

Euro NCAP preto opakovane vyzýva automobilky, aby neuprednostňovali ochranu pasažierov vnútri kabíny, ale pracovali na tom, aby ich autá neubližovali iným. Vieme, že výrobcovia áut majú schopnosť navrhovať a vyrábať predné konštrukcie, ktoré dokážu lepšie zvládať hmotnosť vozidla a prudkú zmenu hybnosti, ktorá prichádza s čelnou zrážkou. Veríme, že nestranné testovanie Euro NCAP prinesie významné zlepšenia v tomto kritickom bode bezpečnosti a budeme naďalej sledovať vývoj na trhu, povedal Aled Williams, programový riaditeľ Euro NCAP.