Volvo si vždy zakladalo na bezpečnosti a v tejto oblasti prinieslo ako prvé niekoľko dôležitých inovácií. Patrila k nim napríklad sedačka umiestnená proti smeru jazdy, upozornenie na mŕtvy uhol, niekoľko typov inovatívnych airbagov a nesmieme zabudnúť samozrejme ani na bezpečnostný pás.
Vynález inžiniera Nilsa Bohlina bol v roku 1959 premiérovo použitý vo Volve PV544. Volvo si ho nechalo patentovať, ale ku cti švédskej značky slúži, že patent uvoľnilo pre všetky automobilky, aby mohli túto technológiu použiť, čím výrazne prispelo k zníženiu počtu smrteľných nehôd po celom svete. Teraz Volvo premyslelo bezpečnostný pás nanovo a uvádza jeho prepracovanú podobu, premiérovo sa tak stane v elektrickom Volve EX60, ktoré príde na trh v roku 2026.

Nový bezpečnostný pás je doslova hi-tech. Využíva totiž údaje zo série senzorov umiestnených v interiéri aj exteriéri auta na to, aby optimalizoval ochranu cestujúcich. Systém dokáže zohľadniť výšku, hmotnosť, telesné proporcie či presnú polohu sedenia jednotlivca. V prípade vážnej nehody tak väčšia osoba dostane vyššie nastavenie záťaže pásu, čím sa minimalizuje riziko poranenia hlavy, zatiaľ čo menší pasažier pri menej závažnej kolízii „dostane“ slabšie nastavenie, čím sa zníži riziko zlomeniny rebier.
Kľúčovým technickým vylepšením je podstatné rozšírenie tzv. záťažových profilov bezpečnostného pásu, ktoré riadia silu pôsobiacu na telo človeka počas nárazu. Zatiaľ čo súčasné bezpečnostné pásy pracujú so zvyčajne tromi profilmi, nový systém od Volva ich ponúka až jedenásť. Vďaka tomu dokáže systém presne vybrať najvhodnejšie nastavenie podľa charakteru nehody, vrátane jej smeru, rýchlosti a polohy pasažierov. Tieto údaje sa spracúvajú doslova „v okamihu“, takže výsledok je optimálne prispôsobenie ochrany v konkrétnej situácii.
Adaptívny bezpečnostný pás zároveň predstavuje súčasť širšieho bezpečnostného ekosystému vozidla, v ktorom spolupracuje s airbagmi, systémami rozpoznávania prítomnosti cestujúcich či asistenčnými systémami vodiča.

Volvo zakladá vývoj tejto technológie o jedinečnú databázu reálnych nehôd, ktorú spoločnosť zhromažďuje už viac ako päť desaťročí. Ide o súbor dát zahŕňajúci viac než 80 000 cestujúcich, ktorí sa stali účastníkmi dopravných nehôd. Tento cenný empirický základ umožňuje značke vyvíjať riešenia, ktoré v mnohých prípadoch presahujú legislatívne požiadavky a štandardné testy.
Systém je navyše navrhnutý tak, aby sa zlepšoval v čase. Vďaka bezdrôtovým aktualizáciám softvéru môže vozidlo priebežne získavať nové poznatky a rozvíjať vlastné stratégie reakcie na dopravné situácie, ako aj lepšie porozumieť variabilite ľudských tiel. To garantuje, že bezpečnostný systém bude neustále modernizovaný a schopný reagovať na nové výzvy v doprave.

Technológia bola vyvíjaná a testovaná v špičkovom testovacom centre Volvo Cars Safety Centre, ktoré v tomto roku oslavuje 25. výročie svojho založenia. Toto laboratórium umožňuje inžinierom simulovať prakticky akýkoľvek typ dopravnej nehody, čím vytvára priestor pre testovanie nad rámec regulačných požiadaviek.