
Tatra 603 nikdy nemala ľahký život. Táto aerodynamická limuzína s osemvalcovým motorom vzadu, vyrábaná od roku 1956 do roku 1975, slúžila najmä štátnemu aparátu – vtedajším straníckym „papalášom“ či šéfom podnikov. Nik ju nešetril. Väčšina z približne 20 000 prakticky ručne montovaných exemplárov to má už dávno za sebou. Áut v dobrom stave nie je veľa. Aj preto je „šesťstotrojka“ vyhľadávaným veteránom. Zvlášť cenená je jej prvá séria s trojicou reflektorov pod spoločným krycím sklom. Mimochodom, stredný reflektor sa natáčal spolu s volantom. Druhá séria prišla na rad v roku 1964. Išlo o výrazne modernizovanú verziu, ktorá dostala dva páry reflektorov, motor so zvýšeným výkonom na 105 koní, predný stabilizátor či brzdy s posilňovačom.


Pravdou však je, že Tatra inovovala model 603 takpovediac za pochodu. A tak môžete nájsť v tej istej sérii rozdielne modifikácie. Prečo to spomíname? Pretože na webe rajveteranu.cz sa objavila zaujímavá Tatra 603 z roku 1967. Ide o druhú sériu, teda so štyrmi reflektormi, ktorá má však ešte množstvo komponentov z tej prvej. Napríklad „turbínové“ gumové prvky v nárazníkoch či chrómové „lastovičky“ na prednej a zadnej kapote. Nechýbajú ani biele pásy na pneumatikách. No najväčšou zvláštnosťou je fakt, že toto auto má na odometri len 8 572 km. Nemyslia sa tým kilometre po renovácii. Toto auto je totiž kompletne pôvodné. Takáto skromná porcia kilometrov je skutočným unikátom. Predávajúci tvrdí, že dlhé roky stála uložená v zbierke.


Pôvodný je čierny lak, karoséria nebola nikdy vyváraná, originálne sú aj všetky chrómové dekorácie. Samozrejme, dlho stojace auto s nízkym nájazdom ešte nie je zárukou toho, že po nabití batérie otočíte kľúčikom v spínacej skrinke a všetko pôjde ako po masle. To však nie je prípad tohto auta. Majiteľ sa totiž postaral o jeho oživenie – a to dôkladne. Vymenená bola spojka, brzdový valec, brzdové valčeky, brzdové čeľuste, brzdové bubny, brzdové hadičky, brzdová kvapalina, motorový olej, sviečky a pretesnené boli karburátory či benzínové čerpadlo. Vzadu uložený osemvalec s typickým bublavým zvukom by tak mal naskočiť na prvý „šup“ a vy by ste sa mohli vydať na výlet v čase rýchlosťou až 170 km/h.Nebude to však lacné.


Tento exemplár si predávajúci cení na 1 599 000 českých korún, čo je viac ako 64 000 eur. Stretli sme sa však aj s oveľa drahšími kúskami, najmä prvej série. Ani v tomto prípade však niet pochýb, že hodnota tejto českej aerodynamickej krásavice bude už len rásť. Ak ju budete chcieť dostať do lepšej kondície, vyžiada si to prácu čalúnnika. Z fotografií je zrejmé, že stav poťahov predných sedadiel, teda skôr prednej lavice, je v biednom stave. Ale to je jedna z mála chybičiek krásy, ktorá nemôže zatieniť výnimočnosť tohto auta so vzduchom chladeným osemvalcom za zadnou nápravou a prúdnicovou karosériou. Táto koncepcia fascinuje ešte aj dnes.