Kým sa čínske automobilky tešia obdivu sveta za rýchly rast predaja a technologické napredovanie, doma prebieha tichá kríza. Trh s novými autami sa topí v bezprecedentnej cenovej vojne. Predajcovia znižujú ceny, kam sa len dá, a to aj v obdobiach, ktoré boli predajne silné. Vyhlásenia veterána čínskeho priemyslu Wei Jianjuna, šéfa Great Wall Motors (GWM), vyvolali doslova búrku. Otvorene totiž označil automobilový sektor za ďalšiu „kauzu Evergrande“ – teda za bublinu, ktorá je nafúknutá dotáciami a ilúziou rastu.

Wei kritizuje cenové vojny ako deštruktívne a upozorňuje na to, že mnohé firmy majú nižšie zisky než reťazce s mliečnym čajom. Zároveň upozorňuje na narastajúci chaos so „zánovnými autami s nulovým nájazdom“, ktoré sa po formálnom predaji vracajú do predajní a znova predávajú so zľavou, čím deformujú trh. Jeho slová mnohí vnímali ako útok na konkurenčnú spoločnosť BYD. Tá dokonca pohrozila právnymi krokmi. Li Yunfei z BYD kontroval, že za útokmi stoja „zlé úmysly a konkurencia, ktorá stagnuje“.
Nízke ceny podkopávajú základy
BYD síce rýchlo rastie a v roku 2024 dosiahol tržby 777,1 miliardy jüanov (cca 99 mld. €), no na úkor dlhodobo udržateľného zisku. Už v minulosti musela spoločnosť čeliť pokutám za podvody s dotáciami, environmentálnym škandálom v Čchang-ša či pracovným problémom v Brazílii. Firma stavia na extrémne silnej vertikálnej integrácii, ktorá jej vraj umožňuje znížiť náklady až o 50 % oproti zahraničnej konkurencii. To jej má dávať priestor na cenovú vojnu, no na úkor kvality a dlhodobej hodnoty.

Podľa zakladateľa spoločnosti BYD Wanga Chuanfu zvýšila firma vďaka tejto stratégii hrubý zisk o 25 %, ale reálne marže v priemysle ostávajú i tak nízke. Great Wall bojuje inak, ale v podstate tiež prehráva. Inšpiroval sa Toyotou a zaviedol takzvanú „štíhlu výrobu“. No v ére elektromobilov a inteligentných technológií to už nestačí. Spoločnosť opustilo niekoľko vrcholových manažérov a jej podiel na trhu klesá. V roku 2016 bola lídrom s čistým ziskom 10 miliárd jüanov a viac ako miliónom predaných vozidiel. V tom čase BYD zarábal len približne polovicu.
Involúcia v priamom prenose
Wei Jianjun dnes varuje, že extrémna orientácia na nízku cenu vedie k strate kvality, marží a napokon aj dôvery zákazníkov. Samotná GWM sa pritom v minulosti do cenových vojen sama zapájala. Napríklad, keď model Haval H6 predávala o tretinu lacnejšie než jeho vzor Toyotu Highlander. Dnes sa pokúša z toho kruhu vymaniť. No neúspešne. Tak ako mnohí iní. V Číne je dnes totiž automobilový trh ukážkovým prípadom takzvanej „involúcie“ – samodeštrukčného konkurenčného boja, kde firmy neustále zvyšujú úsilie, ale výnosy stagnujú alebo klesajú.

Značky ako BYD, GWM či NIO sa topia v marketingových nákladoch, investíciách do vývoja a výrobnej expanzii. Ak sa situácia nezmení, čínsky automobilový priemysel môže dopadnúť ako čínsky sektor nehnuteľností. Dlhé roky budovaný rast sa ukázal byť ilúziou udržiavanou štátnymi dotáciami a umelým dopytom. Skvelým príkladom je kauza megadeveloperskej spoločnosti Evergrande, ktorá nevydržala tlak na znižovanie cien a zbankrotovala. Nechala za sebou dlhy vo výške 260 miliárd eur. Ak sa Čína nepoučí, môže rovnaký scenár postihnúť aj jej automobilový zázrak. Cenová vojna síce prináša zákazníkom lacné autá, ale zároveň ničí základy, na ktorých má stáť dlhodobá prosperita.