Minulý týždeň sme vás informovali o požiari lode Morning Midas, ktorá prepravovala 3 000 vozidiel z Číny do Mexika. Medzi nimi 70 vysokovýkonných elektromobilov a 680 hybridov. Opustený kolos s dĺžkou 182 metrov zostáva unášaný približne 480 kilometrov juhozápadne od ostrova Adak pri Aljaške. Fotografie z lietadla pobrežnej stráže C-130J Super Hercules už v nedeľu potvrdili, že požiar spôsobil značné škody na celej lodi a stále sa šíri. K oblohe stúpajú husté stĺpy dymu.
Je šťastím, že všetkých 22 členov posádky bolo v utorok popoludní bezpečne evakuovaných na záchranný čln a neskôr ich zachránila neďaleká obchodná loď. Do štvrtka zostala posádka na palube záchrannej lode Zodiac Maritime. Požiar bol prvýkrát nahlásený v utorok 3. júna okolo tretej hodiny popoludní. Loď opustila čínsky Yantai 26. mája. Pobrežná stráž poznamenala, že údaje o počte vozidiel sú vzhľadom na vývoj situácie len predbežné. Zatiaľ nie sú známe ani značky áut, ktoré Morning Midas prepravovala.

Príčina požiaru je stále predmetom vyšetrovania, no je známe, že lítium-iónové batérie elektromobilov predstavujú pri lodnej preprave riziká. Je teda veľmi pravdepodobné, že požiar mohli spôsobiť práve elektrifikované autá, a ak nie, tak požiar udržiavajú, pretože li-ion batérie horia intenzívne aj niekoľko dní a nie je ich možné uhasiť bežnými prostriedkami. Situácia je naozaj vážna. Prvý záchranný remorkér Gretchen Dunlap dorazil k poškodenému plavidlu včera popoludní aj so záchranným personálom a začal s dôkladným posúdením podmienok na mieste. Ďalšie dve plavidlá by mali doraziť v rôznych termínoch v priebehu nasledujúcich dvoch týždňov.

Napriek pretrvávajúcemu požiaru, ktorý sa šíri celým plavidlom, loď stále pláva, nenakláňa sa ani nenaberá vodu. Odborníci sa však obávajú, že ak sa oheň rozšíri na palivové nádrže alebo spôsobí štrukturálne zlyhanie trupu, z plavidla by mohli začať unikať toxické chemikálie, alebo by sa mohlo dokonca potopiť, čo by vytvorilo dlhodobé ekologické riziká. Morning Midas totiž prepravuje aj približne 350 ton plynového paliva a 1 530 ton vykurovacieho oleja. Loď bola postavená v roku 2006 a je registrovaná pod libérijskou vlajkou.

Incident na Morning Midas oživuje spomienky na požiar lode Felicity Ace z roku 2022, ktorá skončila na dne Atlantického oceánu aj s približne 4 000 vozidlami. To znemožnilo identifikovať príčinu požiaru. Experti však nevylučujú, že dôvodom mohla byť poškodená batéria elektromobilu. Teraz sa pravdepodobne objavia podobné otázky aj v súvislosti s Morning Midas. Poistné krytie prepravy elektromobilov je už teraz veľkým problémom a škody sú obrovské. „Realita je taká, že riziko zostáva značné kvôli veľkosti týchto lodí a zložitosti hasenia požiarov a záchranných akcií,“ uviedla poisťovňa Allianz Commercial v článku pre agentúru Reuters.