Čínsky BYD chce v Európe spustiť sieť ultrarýchlych nabíjačiek

Nabíjačky budú využívať 1 000-voltovú architektúru, vďaka ktorej dokážu nabiť elektromobil za menej ako 15 minút - v závislosti od nabíjačky, veľkosti batérie a modelu auta.

13.06.2025 12:00
bydcharge Foto:
Superrýchle nabíjačky BYD by mali v Európe začať fungovať do roka.
debata

Čínsky BYD oznámil ambiciózny zámer vybudovať v Európe sieť ultrarýchlych nabíjacích staníc, pričom prvé by mali byť spustené už do roka. Bude ich stavať vlastnými silami a aj v kooperácii, jedným z možných partnerov je napríklad Shell. Viceprezidentka Stella Li na tlačovej konferencii v Bruseli uviedla, že ich nabíjačky budú využívať 1 000‑voltovú architektúru, ktorá v Číne už teraz umožňuje dobiť až 400 km dojazdu za približne päť minút.

Základnou výhodou 1000 V architektúry je možnosť prenášať väčší výkon pri nižšom prúde, čo umožňuje znížiť straty spôsobené odporom vo vedeniach, zmenšiť prierez vodičov, znížiť hmotnosť celého systému a optimalizovať chladiace nároky. BYD tak môže vďaka vyššiemu napätiu skrátiť čas potrebný na rýchle nabitie batérie z 10 % na 80 % kapacity na úroveň výrazne pod 15 minút, v závislosti od výkonu nabíjacej stanice a konkrétneho modelu auta.

20250214-Alpitronic-HYC1000 Čítajte viac Za 8 minút dobitých 300 km: Ionity nainštaluje superrýchle nabíjačky

Technológia, označovaná ako „flash charging“ alebo megawattové nabíjanie, sa opiera o používanie batériových systémov Super‑e‑Platform s 1 000 kW technológiou a nabíjacím prúdom 1 000 A. Týmto spôsobom sa nabíjací čas približuje k dobe tankovania tradičných spaľovacích vozidiel, čo má podľa BYD výrazne zmierniť obavy vodičov z dlhého čakania pri nabíjaní .

V Číne už BYD realizoval výstavbu rozsiahlej siete týchto staníc – do marca 2025 bolo pripojených približne 500 megawattových nabíjacích staníc v takmer 200 mestách, s celkovými plánmi na tisícky ďalších nabíjacích bodov. V Európe má firma v úmysle využívať kombináciu vlastných staníc pri svojich predajniach a partnerstiev s miestnymi sieťami, na základe skorých rokovaní s potenciálnymi operátormi.

Odborníci pri tomto zámere čínskej automobilky upozorňujú na riziká spojené s vysokými nárokmi ultrarýchlych nabíjačiek na energetickú infraštruktúru. Lokálne elektrické siete v niektorých oblastiach nemusia zvládnuť takéto nárazové zaťaženie, čo si vyžaduje buď ich stavebnú modernizáciu, alebo integrovanie podporných systémov, napríklad akumulačných modulov batérií, čo by však ich výstavbu výrazne predražilo.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobilita #BYD #rýchle nabíjanie #superrýchle nabíjačky
Články podľa značiek