Talianske mestá vytvorili tisíce ‘radarových pascí‘. Chcú im to zatrhnúť

V Taliansku mestá a obce inštalujú tisícky radarov na "zákerných miestach", pretože príjmy z pokút idú do ich rozpočtov. Situácia sa stala neúnosnou.

12.06.2025 14:00
radar22 Foto:
V Taliansku sú stacionárne radary umiestňované nielen tam, kde dávajú zmysel (ako na obrázku), ale častokrát skryto a na "zákerných" miestach, aby čo najviac vodičov platilo pokuty.
debata (5)

V Taliansku pokuty za prekročenie rýchlosti putujú priamo do rozpočtov obcí a miest, ktoré príslušné radary prevádzkujú alebo majú na svojom území. Tento mechanizmus bol v uplynulých rokoch opakovane predmetom kritiky, pretože vytváral podozrenia, že niektoré samosprávy umiestňujú radary primárne s cieľom získať dodatočné príjmy, a nie kvôli zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky. A tie sa ukázali ako absolútne opodstatnené, takže legislatíva sa mení. Len pre zaujímavosť, rovnaká situácia pravdepodobne bude aj na Slovensku, čiže vodiči sa môžu pripraviť na „radarové peklo“.

V Taliansku bola situácia natoľko neúnosná, že v legislatíve prijali nové predpisy týkajúce sa inštalácie a prevádzky rýchlostných radarov, ktoré významne uľahčia situáciu pre motoristov, najmä pri cestovaní za dovolenkou. Od 12. júna 2025 platí, že nové stacionárne i mobilné radary – známe ako Autovelox – budú môcť byť umiestnené výlučne na základe výslovného povolenia prefektúry. To znamená, že ich nasadenie bude možné len vtedy, ak bude preukázateľne slúžiť zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky a musia byť vopred označené dopravnou značkou umiestnenou minimálne jeden kilometer pred radarom.

dopravná polícia, kontrola, rýchlosť, meranie, Čítajte viac Vodiči pozor! Toto je 10 najväčších zmien, ktoré má priniesť nový cestný zákon

Novinka sa dotýka aj spôsobu určovania vhodných miest pre radary. Ich nasadenie bude povolené len v úsekoch, kde je rýchlostné obmedzenie maximálne o 20 km/h nižšie než bežné administratívne obmedzenie daného typu cesty. To znamená, že na cestách s povolenou rýchlosťou 90 km/h bude radar prípustný maximálne tam, kde je rýchlosť v nejakom úseku obmedzená na 70 km/h, avšak nie napríklad pri redukcii na 50 km/h – typicky v blízkosti škôl alebo obcí. Dopĺňajúce ustanovenia stanovujú povinné minimálne vzdialenosti medzi radarovými zariadeniami – v intra‑urbánnej zóne aspoň jeden kilometer, mimo nej štyri kilometre.

Dôvody tejto regulácie sa zakladajú na viacerých prípadoch, ktoré vyvolali kritiku. Jedným z najvýraznejších je incident z Piemontu v severnom Taliansku, kde bolo počas šiestich mesiacov pokutovaných viacero vodičov, pretože ich aj pri menších prekročeniach rýchlosti nameral radar, umiestneným skryto za plotom a zákrutou, pričom celková suma pokút jedného z vodičov, ktorý tadiaľ jazdil denne, dosiahla až 28 000 eur. Tento konkrétny prípad sa stal symbolom šikanóznych pravidiel a umožnil presadenie reformy, ktorá má zabezpečiť, aby nešlo o “radarovú mašinériu” bez ohľadu na bezpečnosť.

Policajný radar - Austrália Čítajte viac Francúzi inštalujú tisíce superradarov. Jedna fotka vás môže vyjsť na 540 eur

Ministerstvo infraštruktúry a dopravy spolu s prefektúrami zdôraznili, že cieľom zmien je transparentnejšia regulácia s jasne definovanými podmienkami nasadenia radarov, ktoré majú slúžiť verejnej bezpečnosti a nie zvyšovaniu príjmov obcí a miest. Reforma sa netýka len nových zariadení – už existujúce radary budú musieť byť v súlade s touto legislatívnou úpravou najneskôr do dvanástich mesiacov, inak ich budú musieť odstrániť.

Taliansko oficiálne priznáva, že podľa údajov z roku 2024 má v Európe najväčší počet stacionárnych radarov, približne 11 000, čo výrazne prevyšuje napríklad Nemecko s približne 4 700 stacionárnymi radarmi. V roku 2024 tam cez pokuty vybrali rekordných 1,7 miliardy eur, pričom aj malé mestá dosahovali vysoké príjmy v šesťciferných sumách.

Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #pokuty #radary #meranie rýchlosti
Články podľa značiek