Už roky sa automobilový priemysel točí okolo znižovania spotreby. Začalo sa to stop-štart systémom, potom downsizingom a masívnou elektrifikáciou od mild-hybridov a hybridov až po plug-in hybridy a čisté elektromobily. Mnohé z týchto technológií si však nevypýtal sám trh, teda zákazníci, ale úradníci, ktorí sa domnievajú, že dokážu v záujme ochrany ovzdušia obísť fyzikálne zákony. A aby to aspoň čiastočne vychádzalo, stvorili normy na meranie emisií, ktoré majú ďaleko od reality na cestách. Podľa normy WLTP sú napríklad elektromobily považované za bezemisné vozidlá a plug-in hybridy za autá, ktoré vraj „žerú“ liter benzínu na 100 km. Samozrejme, nie je to pravda, no i tak to nevychádza.

Kým od roku 2020 do roku 2023 emisný priemer európskych áut začal po rokoch aspoň čiastočne klesať, vlani emisie nových áut opäť vzrástli. Informuje o tom samotná Európska environmentálna agentúra (EEA). Z jej predbežných údajov vyplýva, že v roku 2024 emisie CO2 stúpli na 106,8 gramu zo 106,4 v roku 2023. Nejde síce o drastickú zmenu, ale demonštruje to skutočnosť, že napriek miliardovým dotáciám niektorých krajín do podpory elektromobily, napriek tlaku na výrobcov pod hrozbou miliardových pokút, napriek pseudonormám, ktoré sa snažia spotrebu áut vykresliť v lepších číslach, sme sa vlastne nikam nepohli. Spotreba áut a produkcia emisií jednoducho neklesajú.

EEA vidí dôvod vo vlaňajšom poklese predaja elektromobilov a plug-in hybridov. Kým v roku 2023 mali batériové elektromobily podiel na trhu 15,5 %, vlani to bolo o percento menej. Podiel plug-in hybridov zasa klesol 8,1 na 7,2 %. Svoje zohral najmä vývoj v Nemecku, kde došlo koncom roka 2023 prakticky zo dňa na deň k ukončeniu dotácií na nákup elektromobilov. My si ale myslíme, že za touto stagnáciou stojí skôr zničujúca móda SUV, ktorých podiel na európskom trhu narástol vlani až na 54 %. SUV sú menej aerodynamické a najmä ťažšie. Nadváha je aj problémom plug-in hybridov, ktoré si so sebou vozia ťažké batérie. Výsledok? Za poslednú dekádu vzrástla priemerná hmotnosť áut o ďalších 100 kg.

Podobne to bolo vlani. EEA uvádza, že v roku 2024 malo priemerné európske auto 1 559 kg, kým v roku 2023 to bolo 1 543. A väčšia hmotnosť si vyžaduje viac energie. Možno by teda bolo možné znižovať emisie aj bez drahých, ťažkých a zložitých technológií, ktoré spotrebujú časť energie na svoju vlastnú prepravu. Lepšia aerodynamika a nižšia hmotnosť sú predsa overené recepty, ako skonštruovať úsporné autá, a platí to aj pre elektromobily. Lenže v Európskej únii sú ľahké autá dokonca trestané. Ich emisie musia byť nižšie než je priemer 95 gramov CO2 na kilometer. Naopek, k ťažkým autám sú normy benevolentnejšie. Prečo by potom automobilky konštruovali ľahšie autá?