Za prvých 5 mesiacov roku 2025 sa na Slovensku zaregistrovalo 19 055 nových SUV a crossoverov (kategórie G1 a G2), zatiaľ čo v rovnakom období roku 2024 to bolo 20 314. To znamená, že medziročne ich predaj klesol o 6,2 percenta.
Celkovo sa za január až máj 2025 bez rozdielu karosárskej verzie predalo 36 350 áut, v uplynulom roku to bolo v rovnakom období 38 396 áut, takže celkový trh s novými osobnými autami (kategória M1)medziročne klesol o 5,3 percenta. Pokles predaja SUV a crossoverov tak v podstate len kopíruje celkový pokles predaja áut. Dobre to ilustruje trhový podiel. V roku 2025 mali po prvých piatich mesiacoch SUV a crossovery na trhu podiel 52,4 percenta, v uplynulom roku to bolo v rovnakom období 52,9 percenta. Takže nič sa nemení – SUV a crossovery stále na trhu absolútne dominujú.
V nižšie uvedenom rebríčku je 15 najpredávanejších SUV a crossoverov na Slovensku tomto roku. Ak sa naň pozrieme bližšie, tak takmer dve tretiny modelov v ňom tvoria modely troch značiek – s trojnásobným zastúpením sú to Škoda (Kamiq, Karoq, Kodiaq), Toyota (C-HR, Yaris Cross a RAV4) a Volkswagen (T-Cross, Tiguan, Taigo).
Oproti minulému roku sa však v rebríčku udialo niekoľko pomerne výrazných zmien. Prvou je upevnenie dominancie mladoboleslavskej značky v tomto segmente. Jej traja zástupcovia sa zmestili do prvej štvorky. Ich hegemóniu narúša len Kia Sportage, najpredávanejšie SUV roku 2024 na Slovensku, ktorému aktuálne patrí druhá priečka. Výrazný vzostup Kodiaqu „má na svedomí“ nielen modelová obnova, ale aj niektoré silné fleetové nákupy, hlavne od ministerstva vnútra.

Rebríčkom postupne stúpa aj MG ZS, za čo vďačí jednoznačne zaujímavej cene. Je to aktuálne najlacnejší model v našom rebríčku, ktorý podliezol dokonca aj Daciu Duster. A keď sme už pri cene – Nissan na tom nie je v súčasnosti najlepšie a jednoznačne potrebuje hotovosť. Preto aktuálne ponúka na svoje modely naozaj zaujímavé zľavy – napríklad Qashqai, ktorý v rebríčku uzatvára prvú desiatku, dostanete v základe s naozaj výraznou zľavou 7-tisíc eur.
A to najzaujímavejšie nakoniec – v roku 2023 sa síce stal elektrický Jeep Avenger stal európskym Autom roka, ale okrem poroty tento model, odvodený od Peugeotu 2008, nezaujímal vôbec nikoho a tomu zodpovedali aj jeho predaje. Potom však na náš trh prišla spaľovacia verzia a znížila sa cena, čo značí, že postupne sa z neho stal bestseller a medziročne si polepšil v rebríčku najpredávanejších SUV o rovných 80 miest. Koniec koncov – mať Jeep, aj keď len malý, za necelých 22-tisíc eur nie je vôbec zlá ponuka.
Na ďalšej strane nájdete podrobný rebríček najpredávanejších SUV a crossoverov na Slovensku aj s medziročným porovnaním a aktuálnymi cenami, vrátane akciových.