Pokiaľ ide o presun výroby áut do Afriky, zrejme najaktívnejšia je v tomto smere Zambia, krajina bohatá na nerastné suroviny, ktorá sa navyše dlhodobo radí medzi najvýznamnejších producentov medi na svete. Doteraz bola predovšetkým dodávateľom surovín pre výrobu áut, batérií a komponentov, hlavne pre Čínu a čiastočne aj Európu. Zambia chce po novom presunúť čo najväčšiu časť výroby z odberateľských krajín priamo do Afriky.
V prípade tejto krajiny je meď hlavným motorom ekonomiky. Až sedemdesiat percent jej exportu v roku 2024 tvorila práve meď, ktorej sa za celý rok vyviezlo viac než 820-tisíc ton. Zambia sa tak podieľala na celosvetovej produkcii medi štyrmi až piatimi percentami. V prevažnej miere bola táto meď exportovaná do Číny. Len približne pätina z vyťaženej medi sa spracúva priamo v krajine, zvyšok ju opúšťa v surovej forme, čo pre štát znamená stratu veľkej časti potenciálneho zisku. Cena nespracovanej medi je totiž výrazne nižšia než hodnota hotových komponentov a výrobkov.
Táto nerovnováha sa stala impulzom pre novú priemyselnú politiku. Zambijský minister financií Situmbeko Musokotwane oznámil, že vláda vedie rozhovory s viacerými automobilkami o možnosti premiestnenia výroby niektorých komponentov pre elektrické vozidlá priamo do Zambie. Cieľom je nielen zvýšiť príjmy z predaja medi, ale tiež vytvoriť bezpečnejšie pracovné miesta s vyššou kvalifikáciou.

Musokotwane počas nedávnej cesty do Nemecka rokoval o tejto téme aj s predstaviteľmi európskeho priemyslu. Hoci zatiaľ nekonkretizoval, s ktorými značkami prebiehajú rokovania, uviedol, že výsledkom by mohol byť pre začiatok presun výroby niektorých komponentov do Zambie a ich následný export do automobilových fabrík v susednej Juhoafrickej republike. V tej totiž vyrábajú svoje vozidlá značky ako BMW, Volkswagen, Ford, Mercedes-Benz, Toyota, Isuzu a Stellantis.
Rastúci záujem o zambijskú meď a jej spracovanie „na mieste“ prejavujú aj čínske spoločnosti, ktoré dnes ovládajú značnú časť afrického ťažobného sektora. Medzi potenciálnymi investormi sa spomína aj čínska firma Juncheng Design, ktorá plánuje otvoriť v Zambii továreň na elektrické skútre a motocykle.
Okrem zvyšovania produkcie medi a kobaltu plánuje Zambia aj budovanie infraštruktúry pre technologickú transformáciu. V spolupráci s Demokratickou republikou Kongo pripravuje výstavbu priemyselných parkov zameraných na výrobu batérií a elektrokomponentov. Tento spoločný projekt podporila Africko-exportno-importná banka (Afreximbank) sumou 250 miliónov dolárov. Ide o významný krok k tomu, aby Afrika nielen ťažila suroviny, ale aj sama formovala budúcnosť elektromobility.
Nie všetko je však bez rizika. Zambia má aj nepríjemné skúsenosti s niektorými zahraničnými investormi, najmä z Číny. V roku 2025 došlo k vážnej ekologickej havárii, keď v bani patriacej čínskej spoločnosti praskla hrádza nádrže na odpadové vody vznikajúce pri spracovaní rudy. Do prítoku rieky Kafue, ktorá je najvýznamnejším vodným tokom krajiny, uniklo až 50 miliónov litrov kontaminovanej kvapaliny obsahujúcej kyseliny, ťažké kovy a ďalšie škodliviny. Táto udalosť vyvolala v krajine búrlivú verejnú diskusiu o zodpovednosti zahraničných firiem, nedostatočnej environmentálnej regulácii a potrebe prísnejšej kontroly priemyselnej činnosti.