Porsche 928 (1977) lovilo bohatých biznismenov

Bolo luxusnejšie, priestrannejšie aj bezpečnejšie ako Porsche 911, napriek tomu jeho slávu nikdy nedosiahlo. S osemvalcom pod kapotou však útočilo na úplne inú klientelu.

06.11.2012 07:13
Porsche 928 Foto:
Priestranným kupé 928 chcelo Porsche loviť vo vodách bohatých podnikateľov, pre ktorých bol model 911 príliš nepohodlný a stiesnený.
debata (6)

Spomínate si na Chevrolet Corvair? Možno ani nie, no jeho dvojdverová verzia s motorom vzadu sa postarala o jeden z najväčších škandálov v USA. Ukázalo sa totiž, že mal jazdné vlastnosti pripomínajúce hodené kladivo a bol tak nebezpečný, až donútil americké úrady k úvahám nad výraznými reštrikciami pre autá s motorom vzadu. To samozrejme spôsobilo poplach v nemeckej centrále Porsche, kde pochopili, že vlna kritiky a zákazov by mohla veľmi ľahko stiahnuť aj ich model 911. Vedenie automobilky preto urýchlene rozhodlo o vývoji nástupcu s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Nový model by v prípade potreby úplne nahradil dosluhujúcu deväťstojedenástku a pritiahol k Porsche nových klientov. A keďže bola reč o tlstých Američanoch, požiadavka znela jasne – nové kupé bude luxusnejšie, výrazne priestrannejšie, komfortnejšie a poháňať ho bude veľkoobjemový motor spolupracujúci s automatickou prevodovkou. Priaznivci značky sa prežehnali a s napätím očakávali, s čím Porsche nakoniec vyrukuje.

Porsche 928 v roku 1977 šokovalo. Niekoho... Foto: Porsche
Porsche 928 Porsche 928 v roku 1977 šokovalo. Niekoho výkonmi a pohodlím, iných zasa zvláštnym dizajnom miereným na amerických zákazníkov.

S osemvalcom do najvyššej ligy

Už v sedemdesiatych rokoch bolo Porsche megalomanskou automobilkou, úvahy vedenia preto smerovali k veľkému vidlicovéhu desaťvalcu zloženému z dvoch radových päťvalcov Audi. Marketingu sa však akékoľvek spojenie Porsche s „ľudovejším“ Audi priečilo a tak desaťvalec zmietli zo stola. Náhradou mal byť motor 5.0 V8, do rozhodovania však zasiahla kríza a tak museli v Porsche všetko znova prehodnotiť. Do výroby nakoniec pretlačili motor 4.5 V8. Dosahoval výkon 177 kW/240 k a cez päťstupňovú manuálnu alebo trojstupňovú automatickú prevodovku poháňal zadné kolesá. Jeho rozvody poháňal tichý ozubený remeň a servisný interval dosahoval na vtedajšiu dobu nadštandardných 20 000 km.

Konštrukcia Porsche 928 bola mimoriadne... Foto: Porsche
Porsche 928 Konštrukcia Porsche 928 bola mimoriadne pokroková. Vďaka ideálnejšiemu rozloženiu hmotnosti a pokrokovej zadnej náprave jazdilo výrazne lepšie ako Porsche 911.

Vývoju nového modelu venovali konštruktéri mimoriadne úsilie, vedeli totiž, že Porsche 928 bude určené ešte náročnejšej klientele ako model 911. Výrobný podnik kvôli novinke rozšíril výrobnú kapacitu a prevádzka sa musela prispôsobiť novej technológii montáže karosérie. Výsledkom celého procesu bol výrazný nárast kvality výroby. Kvalitnejšie Porsche ako model 928 ste jednoducho nekúpili. Verejnosti sa predstavil na ženevskom autosalóne 1977.

Voľba uponáhľaných podnikateľov

Zatiaľ čo skalní priaznivci značky nad modelom 928 ohrnuli nos, večne sa náhliaci bohatí podnikatelia v ňom našli ideálne auto. Samotná automobilka ho prezentovala ako alternatívu k súkromnému lietadlu. Namiesto časovo náročného odbavovania na letisku ste mohli sadnúť do svojho Porsche 928 a v luxuse prvej triedy „odletieť“ na obchodnú schôdzku po vlastnej osi. V Porsche dokonca neváhali model 928 odporúčať ako služobné auto pre najvyšších funkcionárov firiem. Zaujímavá bola najmä oficiálna správa automobilky, podľa ktorej dokáže firma používaním Porsche 928 bez osobného vodiča ročne ušetriť až 80 000 DEM. Ak si totiž bude svoje auto šoférovať každý riaditeľ sám, na ušetrenej mzde a iných vedľajších nákladoch sa investícia do Porsche 928 firme vráti už za rok a pol.

Automobilka tvrdila, že je komfortnejšie ako... Foto: Porsche
Porsche 928 Automobilka tvrdila, že je komfortnejšie ako súkromné lietadlo.

Nafúknuté marketingové slogany však neboli ďaleko od pravdy. Priestranná kabína ukrývala rozmerné a pohodlné sedadlá (do stiesneného Porsche 911 by sa „kreslá z 928 nevošli), automatická prevodovka neobťažovala neurodzeným „miešaním“ rýchlostí a čalúnenie jemnou kožou pripomínalo prestížny salónik privátneho klubu. Výkon 177 kW/240 k (neskôr ešte viac) navyše modelu 928 zabezpečil trvalé miesto v ľavom pruhu diaľnice. Žiadne iné Porsche nedokázalo ponúknuť tak vyvážený mix luxusu, pohodlia a omračujúcich výkonov.

Dizajn mu podkopol nohy

Jeho najväčším problémom bol paradoxne dizajn. Hlavné slovo pri tvarovaní karosérie mali konštruktéri a technológovia, zatiaľ čo bezmocní dizajnéri postávali opodiaľ. A hoci sa pod konečné tvary Porsche 928 podpísali Wolfgang Möbius a Anatole Lapine (v tom čase prestížni dizajnéri), nič to nezmenilo na fakte, že nové kupé vyzeralo neproporčne. Kým model 911 zvádzal svojimi tvarmi k pohladeniu, Porsche 928 vyzeralo skôr ako výsledok nepodarenej diplomovej práce.

Porsche 928 útočilo na Mercedes-Benz SL, Jaguar... Foto: Porsche
Porsche 928 Porsche 928 útočilo na Mercedes-Benz SL, Jaguar XJS, BMW 6 a Citroën SM. V USA si to rozdávalo predovšetkým so Chevroletom Corvette.

Napriek veľkému osemvalcu pod kapotou bola spodná hrana čelného skla rovnako nízko ako pri deväťstojedenástke, kritiku si však vyslúžili sklápacie hlavné svetlomety. Po ich vyklopení vyzeralo Porsche 928 ako sediaca žaba, pričom sa každý obával ich zvýšeného špinenia. Obavy sa v reálnej prevádzke nakoniec nepotvrdili (Porsche však pre istotu štandardne dodával ostrekovače svetlometov).

Porsche 928 svojho rivala z vlastnej stajne... Foto: Porsche
Porsche 928 Porsche 928 svojho rivala z vlastnej stajne prekonávalo vo všetkých sledovaných parametroch. Prinieslo nepomerne viac luxusu, priestoru, prestížnejší osemvalec a deväťstojedenástka sa na kupé 928 nechytala ani v oblasti dielenského spracovania.

Po technologickej stránke mu však nebolo čo vytknúť. Kvalitou dielenského spracovania prekonalo akékoľvek iné Porsche a skelet z pozinkovaného plechu pokrytý dielcami z hliníka a plastu umožnil predĺženie záruky proti prehrdzaveniu až 6 rokov (v roku 1977).

Za chyby sa platí

Okrem zvláštneho dizajnu sa model 928 pasoval aj s drobnosťami, ktoré mu medzi zákazníkmi nepríjemne podkopávali autoritu. Kabína mala nedostatočnú ventiláciu, klimatizácia bola len za „mastný“ príplatok, na zadné sedadlá sa nezmestili ani deti a kufor bol príliš plytký. Pod jeho podlahu sa totiž musela vojsť aj prevodovka (modely 924, 944, 928 a 968 mali kvôli rozloženiu hmotnosti prevodovku uloženú pred zadnou nápravou). Navyše museli konštruktéri počítať s uložením veľkej automatickej „skrine“, takže museli podlahu kufra poriadne nadvihnúť. Z dôvodu lepšieho rozloženia hmotnosti sa dozadu presťahovali aj akumulátor, rezervné koleso a palivová nádrž.

Srdcia fanúšikov si nezískalo

S poriadnou porciou výbavy a tlstým podnikateľom na palube nebolo Porsche 928 žiadnym ľahkým atlétom, napriek tomu dosahovalo lepšiu dynamiku, než bežné verzie modelu 911. Náklonnosť oddaných priaznivcov značky si však nikdy nezískalo. Vodou chladený motor nad prednou nápravou, príliš pokrokový dizajn a nehorázna cena spôsobili, že ho mnohí nepovažovali za „pravé“ Porsche. Automobilke to však mohlo byť jedno, predávalo sa totiž dobre a nakoniec sa vo výrobe udržalo až do roku 1995.

Po facelifte sa z Porsche 928 stalo výrazne... Foto: Porsche
Porsche 928 Po facelifte sa z Porsche 928 stalo výrazne príťažlivejšie auto.

Popularitu a neutíchajúci záujem si však muselo Porsche 928 vybojovať neustálym zlepšovaním a novými verziami, vo výrobe sa tak postupne ukázali modely 928 S, 928 S4, 928 GT a 928 GTS.

Rozmery – Porsche 928 S4, GT
Dĺžka (mm) 4520
Šírka (mm) 1836
Výška (mm) 1282
Rázvor (mm) 2500
Rozcod vpredu (mm) 1551
Rozchod vzadu (mm) 1546
Pneu vpredu 225/50 R 16
Pneu vzadu 245/45 R 16
Objem kufra (l) 200
Objem paliv. Nádrže (l) 86
Technické údaje
Model 928 S4 928 GT
Motor 5.0 V8 32V 5.0 V8 32V
Zdvihový objem (cm3) 4957 4957
Vŕtanie x zdvih (mm) 100×78,9 100×78,9
Max. výkon (kW/min-1) 235/6000 243/6200
Krút. moment (Nm/min-1) 430/3000 430/4100
Prevodovka Aut. 5M
Pohot. hmot. (kg) 1600 1580
0–100 km/h (s) 6,3 5,8
Max. rýchlosť (km/h) 265 275
Priem. spotreba (l/100 km) 12,8 14,5

928 GTS namiesto vtedajšej Panamery

Určitou zaujímavosťou je, že posledná verzia 928 GTS vznikla ako reakcia na zastavený projekt štvordverového Porsche 989. Vtedajšia „Panamera“ prišla príliš skoro a trh nebol na limuzínu s logom Porsche pripravený. Lovcom bohatých klientov sa preto stal „vyšľachtený“ model 928 GTS so zväčšeným osemvalcom 5.4 V8 32V, rozprávkovo bohatou výbavou a výkonmi, ktoré mu zaisťovali výsostné postavenie na akejkoľvek asfaltovej ceste.

Porsche 989 do výroby nedorazilo. Jeho... Foto: Porsche
Porsche 989 Porsche 989 do výroby nedorazilo. Jeho myšlienka sa nakoniec prevtelila až do súčasnej Panamery.

Porsche 928 vydržalo vo výrobe nakoniec až do roku 1995, napriek vysokej prestíži aj technologickej úrovni však model 911 nikdy neprekonalo. Hoci ho malo nahradiť, deväťstojedenástka model 928 nakoniec v zdraví prežila.

Plnohodnotné štvormiestne Porsche H50 (1987)... Foto: Porsche
Porsche H50 (1987) Plnohodnotné štvormiestne Porsche H50 (1987) odvodené z modelu 928 sa do sériovej výroby nikdy nedostalo.
Technické údaje
Model 928 GTS
Motor 5.4 V8 32V
Zdvihový objem (cm3) 5397
Vŕtanie x zdvih (mm) 100×85,9
Max. výkon (kW/min-1) 257/5700
Krút. moment (Nm/min-1) 500/4250
Prevodovka 5M
Pohot. hmot. (kg) 1620
0–100 km/h (s) 5,7
Max. rýchlosť (km/h) 275
Priem. spotreba (l/100 km) 14,2
6 debata chyba
Články podľa značiek