V Kanade aj v EÚ testujú systém, ktorý vás s predstihom upozorní, ak sú na ceste zvieratá

Systémy, ktoré upozorňujú vodičov svietiacimi značkami len v prípade bezprostredného rizika kolízie so zvieratami, dokážu znížiť ich riziko o 60 až 80 percent.

17.06.2025 14:00
Roadside Animal Detection System Animex Foto:
Systémy, ktoré monitorujú nebezpečné úseky a aktivujú značky len v situácii bezprostredného rizika kolízie sú mimoriadne efektívne.
debata (1)

Systém detekcie divokej zveri, známy pod skratkou WDS (Wildlife Detection System), predstavuje modernú technologickú odpoveď na jeden z veľkých problémov bezpečnosti na cestách – zrážky so zvieratami, ktoré nám náhle vbehnú pod kolesá. Ide o kolízie, ktoré majú častokrát tragické následky aj preto, lebo vodič náhle strhne volant a vo vysokej rýchlosti prejde do protismeru, alebo mimo cesty, kde narazí do prekážky.

Podstatou systému WDS je schopnosť včasne detegovať pohyb zveri v bezprostrednej blízkosti vozovky a následne upozorniť prichádzajúcich vodičov na možné riziko kolízie. Ide o kombináciu radarových senzorov, infračervených kamier, lidarov a umelej inteligencie, ktorá analyzuje správanie detegovaných objektov. V prípade, že systém vyhodnotí objekt ako potenciálne rizikový, vyšle signál k výstražným dopravným značkám alebo panelom umiestneným pri ceste, ktoré okamžite upozornia vodiča na bezprostredné riziko kolízie so zvieraťom. Zároveň môže byť v budúcnosti systém prepojený s vozidlami vybavenými technológiou V2X (vehicle-to-everything), čo umožní automatické varovanie vodiča priamo na displeji v aute.

Účinnosť týchto systémov už bola overená v praxi, najmä v krajinách ako Švédsko, Kanada, Spojené štáty americké, Nemecko či Švajčiarsko, kde sa ich nasadenie sústreďuje na najviac rizikové úseky ciest, no vo Švédsku ho na prelome tohto a minulého roku testovali aj na železničných tratiach.. Podľa dostupných štúdií došlo v oblastiach so zavedeným systémom WDS k výraznému poklesu zrážok so zverou, niekde až o viac ako polovicu v priebehu prvého roku testovacej prevádzky.

Tento pozitívny trend vychádza z presného vyhodnocovania dát v reálnom čase, ako aj z okamžitej spätnej väzby pre vodiča. Na rozdiel od klasických statických značiek „pozor zver“, ktoré sú často ignorované, systémy WDS poskytujú informáciu len vtedy, keď je reálne riziko prítomnosti zvieraťa, čím sa oveľa viac zvyšuje miera pozornosti šoférov a znižuje únava z neustáleho vnímania potenciálnych hrozieb.

roobadge left Čítajte viac VW má logo, ktoré bráni zrážke so zverou. Funguje to, ale zatiaľ v Austrálii

Z technologického hľadiska ide o pomerne komplexné riešenie, ktoré si vyžaduje inštaláciu senzorov vo vhodných bodoch cestnej siete, často s napojením na solárne napájacie systémy a prístup k dátovým sieťam. V prípade pokročilejších verzií WDS je systém schopný rozlíšiť rôzne druhy zvierat, analyzovať ich pohybové vzorce a prispôsobiť úroveň výstrahy podľa pravdepodobnosti, že dôjde k vstupu zvieraťa na vozovku. Tento analytický prístup nielen zvyšuje presnosť, ale zároveň pomáha pri dlhodobej správe rizikových úsekov, keďže zhromaždené dáta je možné využiť na plánovanie ďalších opatrení, napríklad v prispôsobení dopravnej infraštruktúry.

Pokiaľ ide o testovanie tejto technológie, výsledky sú pomerne priaznivé. Napríklad vo Švédsku pri ceste 108 v úseku pri meste Malmö vznikol špecifický systém s kamerami, radarom a termovíznymi senzormi, ktorý počet kolízií so zvieratami znížil výrazne – o 66 percent. Ďalšie štúdie v USA, Kanade a západnej Európe uvádzajú zníženie rizika kolízií medzi 50 až 80 percentami. Moderné projekty s AI‑detekciou sa vo Švédsku rozširujú aj na železničnú infraštruktúru, no tie ešte čakajú na potvrdenie výsledkov.

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #nehody #kolízie so zvieratami
Články podľa značiek