Automobilky čelia realite, ktorú nechceli vidieť. Miliardové investície do elektromobility sa môžu ukázať ako najväčšia strategická chyba za posledné desaťročia. Najnovšia analýza Bank of America, s výstižným názvom Vojna áut, vystrašila dokonca aj manažérov veľkých automobiliek. Znie totiž ako varovanie pred búrkou a možno pred krízou, ktorú už nemožno celkom zastaviť. John Murphy tvrdí, že nasledujúce štyri roky budú najbúrlivejším obdobím v dejinách automobilového priemyslu. Má päť predpovedí.
1. Zbohom snom o elektrickej revolúcii?
Najväčšou neistotou je podľa Murphyho zavádzanie elektromobilov. Automobilky investovali miliardy, no očakávaný zlom na trhu sa ešte stále nekoná. Úspory z rozsahu sa nedostavujú a mnoho výrobcov predáva elektromobily so stratou, čo bude podľa Murphyho platiť ešte dlhé roky. Niektoré projekty sa tak zrejme ukážu ako fatálne chyby. „Budeme pravidelne počúvať o miliardových odpisoch,“ uviedol Murphy na podujatí Automotive Press Association podľa správy CNBC. Ako príkald uvádza Ford, ktorý v roku 2023 odpísal 1,9 miliardy dolárov po zrušení vývoja jedného z elektrických SUV.
2. Spaľovací motor ako záchranné lano
V reakcii na neistotu sa podľa Murphyho výrobcovia vrátia k osvedčeným modelom so spaľovacími motormi. Tie totiž stále generujú stabilný príjem a udržiavajú finančnú základňu. „Každý sa bude musieť opäť zamerať na svoje kľúčové produkty,“ varuje Murphy. Očakáva sa „doba ľadová“ v elektrifikácii, ktorá oddiali množstvo plánovaných elektrických projektov. Hotovosť bude v najbližších rokoch rozhodujúca.

3. Kolaps čínskeho automobilového sna
Murphy tvrdí, že najväčší automobilový trh sveta, Čína, smeruje ku kríze. Dôkazom majú byť cenové vojny a stagnujúci predaj. Vznikli stovky výrobcov, no len máloktorý má šancu prežiť. Predpovedá masívnu konsolidáciu odvetvia, podobnú tej, ktorú pred rokmi zažila čínska solárna energetika. Podľa Murphyho sa čínsky trh „ničí vlastným cenovým bojom“. Za posledné dva roky ceny áut v Číne klesli v priemere o 19 %. Hybridy zlacneli o 27 % a elektromobily o 21 %. Podľa banky Nomura tam stojí nové auto v priemere už len 165 000 jüanov, teda približne 20 200 eur.
Pretože čínski výrobcovia nedosahujú dostatočný predaj doma, čoraz viac sa orientujú na export. Murphy varuje, že v budúcnosti vstúpia aj na americký trh, čo môže výrazne narušiť konkurenciu. Podľa neho nie je ochrana pred čínskym vplyvom len geopolitickou otázkou – „existujú dobré dôvody na zavedenie ciel“. Tie by mali platiť, až kým sa čínsky trh nezredukuje na udržateľnú úroveň.

4. Menej modelov, menej rizika
Zlatá éra SUV a crossoverov sa podľa Murphyho končí. Namiesto masívnej expanzie modelov príde racionalizácia. V nasledujúcich štyroch rokoch sa podľa tímu BofA objaví menej noviniek ako v uplynulom období. Výrobcovia, najmä v USA, sa podľa Murphyho znovu preorientujú na ziskové pickupy a sedany. Pomáha tomu aj politika Donalda Trumpa, ktorý chce znížiť ceny energií a zrušiť podporu elektromobilov. Tento návrat k „žráčom paliva“ však nesie aj riziká. Predpovedať dopyt je totiž mimoriadne ťažké.
5. Skutočné zlato leží v softvéri
Napriek neistotám Murphy vidí v softvéri a konektivite vozidiel veľký potenciál. Obrovský trh s takzvanými aftermarket službami umožní dodatočnú aktiváciu funkcií, či už formou aktualizácií alebo predplatného na určité obdobie. Podľa BofA má tento segment hodnotu až 2,4 bilióna dolárov, no len polovica z neho ide automobilkám a predajcom. Zvyšok pripadá externým firmám. Výrobcovia by preto mali aktívnejšie zapájať dílerov, aby si z tohto trhu ukrojili väčší podiel.
Záver: Kto prežije „vojnu áut“?
Murphyho analýza sa síce zameriava najmä na americký trh, no jeho varovania sú relevantné aj pre Európu. Najmä Nemecko stavilo všetko na elektromobilitu, zatiaľ čo vývoj moderných spaľovacích motorov zaostal, pred čím odborníci varovali už dávno. Na problémoch Volkswagenu so softvérovou dcérskou spoločnosťou Cariad sa pritom ukázalo, aké náročné je softvérové prepojenie modelov. Napríklad elektrické Porsche Macan muselo byť pre problémy odložené. Hoci sa VW už zlepšuje a predaj elektromobilov v Európe opäť stúpa, ziskovosť zaostáva. Drahé batérie, ktoré si väčšina značiek nevyrába sama, stále znižujú marže v porovnaní so „spaľovákmi“.