Dráma na lodi Morning Midas, ktorá prepravovala vyše 3 000 vozidiel z čínskeho prístavu Yantai do mexického Lázaro Cárdenas, sa začala 3. júna. Posádka zaregistrovala požiar na palube s elektromobilmi, ktorý sa jej nepodarilo uhasiť štandardnými postupmi. Všetkých 22 členov posádky preto loď opustilo na záchranných člnoch. Neskôr sa ich ujala obchodná loď Cosco Hellas. Plavidlo Morning Midas plávajúce pod libérijskou vlajkou tak unášal morský prúd približne 480 kilometrov juhozápadne od ostrova Adak pri Aljaške.

Prvé letecké snímky, ktoré zhotovilo lietadlo pobrežnej stráže už v nasledujúcu nedeľu potvrdili, že požiar spôsobil značné škody a stále sa šíril. K oblohe stúpali husté stĺpy dymu. Odborníci sa obávali, že oheň spôsobí kolaps trupu lode a jej potopenie, čo by predstavovalo obrovskú ekologickú katastrofu. Loď totiž okrem áut viezla aj 350 ton plynového paliva a 1 530 ton vykurovacieho oleja. Problémom bolo, že prvý požiarny remorkér Gretchen Dunlap sa dostal k plavidlu kvôli veľkej vzdialenosti až 9. júna, teda takmer po týždni od vzniku požiaru, a druhý Garth Foss až 15. júna. Našťastie, majú dobré správy.
„Termálne skenovanie aj vizuálne kontroly nepreukázali žiadne známky aktívneho požiaru na palube,“ informovali špecialisti na záchranu a hasenie požiarov z lode Garth Foss. „Nevidíme žiadne známky znečistenia vody, pričom vodotesnosť plavidla zostáva neporušená.“ Záchranárom z Gretchen Dunlap sa navyše podarilo 11. júna pripojiť k lodi ťažné lano, aby ju stabilizovali a kontrolovali jej pohyb,“ uviedla spoločnosť Zodiac Maritime, ktorá Morning Midas vlastní. Informáciu, či sa posádka požiarneho remorkéra podieľala na uhasení ohňa, alebo ustal sám, nezmieňuje žiadna správa.

Ťažné lano bolo teraz prepojené na loď Garth Foss, aby mohla naďalej kontrolovať pohyb plavidla, kým nedorazia diaľkové remorkéry. Tie majú v pláne poškodenú loď odtiahnuť bezpečne k pobrežiu. Zdá sa teda, že Morning Midas nečaká osud lode Felicity Ace z roku 2022, ktorá skončila na dne Atlantického oceánu aj s približne 4 000 vozidlami. Príčina požiaru nie je známa, ale podozrenie stále padá na elektrifikované vozidlá vybavené li-ion batériami, ktoré horia dlho a intenzívne. Navyše požiar vypukol práve na palube s elektromobilmi.
Spolu ich bolo sedemdesiat a k nim musíme pripočítať aj 680 áut s hybridným pohonom. Hovoriť o dobrom konci je však ešte predčasné, pretože pri li-ion batériách dochádza často k sekundárny požiarom. Vzbĺknuť môžu opäť niekoľko dní po uhasení. Stalo sa tak napríklad v prípade požiaru lode Fremantle Highway v roku 2023, na ktorej tiež horeli autá. Loď sa nakoniec podarilo dotiahnuť do prístavu, ale pri vykladaní nákladu sa opäť niekoľko elektromobilov vznietilo. Hasiči ich museli ponoriť do kontajnerov s vodou. Dúfajme, že sa tak nestane.