Antonio Filosa, nový generálny riaditeľ koncernu Stellantis, by si mohol v roku 2025 prísť na odmenu až 10,2 milióna amerických dolárov. Informácie vyplývajú z najnovších firemných dokumentov, ktoré zverejnila spoločnosť ako súčasť svojich záväzkov transparentnosti voči investorom. Filosa, ktorý bol do funkcie menovaný začiatkom roka 2024, prevezme vedenie po Carlosovi Tavaresovi, ktorý stál na čele koncernu od jeho vzniku v roku 2021 a výrazne prispel k jeho počiatočnej konsolidácii a finančnému rastu, následne však jeho zlé rozhodnutia uviedli koncern do hlbokej krízy.
Odmena nového šéfa pozostáva z kombinácie základného platu, pohyblivých bonusov viazaných na výkonnostné ukazovatele a podielov na akciách, ktoré sú naviazané na dlhodobé ciele spoločnosti. Jeho základný ročný plat bude predstavovať 1,9 milióna dolárov, pričom zvyšok vyplýva z potenciálnych výkonnostných bonusov a akciových opcií, ktoré sú podmienené úspechom koncernu v oblastiach ako ziskovosť, trhový podiel, udržateľnosť a technologické inovácie. Výška jeho celkovej ročnej odmeny tak bude závisieť najmä od miery dosiahnutia týchto cieľov.

V porovnaní so svojím predchodcom Carlosom Tavaresom ide o výrazne nižšiu sumu. Tavares totiž v roku 2023 získal celkovú odmenu vo výške približne 39,5 milióna dolárov, čo vyvolalo značnú kritiku nielen zo strany odborov a politikov, ale aj od akcionárov, ktorí hlasovali proti schváleniu jeho výplatného balíka. Tavaresova odmena bola v tom roku jednou z najvyšších medzi všetkými riaditeľmi v automobilovom priemysle a presahovala aj odmeny lídrov väčších výrobcov ako Toyota či Volkswagen -. a to napriek naozaj zlým výsledkomStellantisu.
Pre porovnanie, generálny riaditeľ Volkswagenu, Oliver Blume, si v roku 2023 prišiel na približne 9,4 milióna dolárov. Generálny riaditeľ Toyota Motor Corporation Koji Sato, ktorý nastúpil do funkcie v apríli 2023, mal ročnú odmenu len mierne prevyšujúcu hranicu 2,3 milióna dolárov, čo zodpovedá dlhodobej firemnej kultúre v japonských firmách, kde je pomer medzi odmenami výkonných riaditeľov a priemernými zamestnancami výrazne nižší ako v Európe či USA. V Spojených štátoch napríklad generálna riaditeľka General Motors Mary Barra zarobila v roku 2023 takmer 29 miliónov dolárov a vedenie Ford Motor Company vyplatilo Jimovi Farleymu odmenu okolo 21 miliónov dolárov.

Rozhodnutie Stellantisu obmedziť potenciálnu výšku Filosovej odmeny signalizuje určitý posun smerom k umiernenosti a opatrnosti, najmä vzhľadom na kritiku, ktorej čelila firma po zverejnení rekordnej Tavaresovej výplaty. Téma odmeňovania vrcholového manažmentu sa stáva v Európe čoraz citlivejšou, najmä v čase, keď je automobilový sektor EÚ v kríze a čelí náročnej transformácii smerom k elektromobilite, konkurencii zo strany čínskych výrobcov, problémom v dodávateľských reťazcoch, ekologickým výzvam a nevyspytateľnosti americkej politiky.