Škoda Favorit: Tento nádherný kus nie a nie predať. Majiteľ už pritom zľavil

Áno, Favorit nie je rozhodne veteránom snov, ale v našom regióne má predsa len punc výnimočnosti. Bola to totiž posledná Škoda pred pádom „železnej opony“. Napriek tomu si tento neuveriteľne zachovaný exemplár nevie už pol roka nájsť nového majiteľa. Lepší kus nezoženiete snáď ani v múzeu. Ísť za ním ale musíte do Talianska.

20.06.2025 18:00
debata (12)
Verzia 136 LS dostala na exportných trhoch... Foto: automobile.it
Škoda Favorit - 1991 Verzia 136 LS dostala na exportných trhoch parádne hliníkové disky kolies. Nezvyčajný je aj svetlomodrý lak karosérie.

Škoda Favorit bola vrcholným výkonom socialistického autopriemyslu. Na trh prišla v roku 1987, ako posledná autorsky vyvinutá Škoda pred vstupom do koncernu Volkswagen. Tento moderný hatchback s naprieč uloženým celohliníkovým motorom a predným náhonom okupoval dlhé roky naše cesty a predstavoval tiež významný exportný artikel. Vyvážal sa nielen do krajín bývalého socialistického bloku, ale aj na Západ.

Škoda Favorit - Ljudmil Slavov 2025 Čítajte viac Takto by dnes vyzerala Škoda Favorit. Spomenul si na ňu dizajnér automobilky

Favorit mieril do Nemecka, Francúzska, Belgicka, Holandska, Veľkej Británie, ale aj do škandinávskych krajín – Švédska, Nórska, Fínska a Dánska. Bol to skvelý zdroj devíz pre komunistický režim, aspoň do pádu železnej opony. Taliansko patrilo skôr k menšinovým trhom. Ale práve odtiaľ pochádza exemplár vyrobený v roku 1991, ktorý mal len jedného jediného majiteľa.

Na aute niet ani štipky hrdze. Je neuveriteľné,... Foto: automobile.it
Škoda Favorit - 1991 Na aute niet ani štipky hrdze. Je neuveriteľné, že má 34 rokov.

Ide o vrcholovú verziu 136 LS s modrým lakom karosérie. Prečo o tom píšeme? Pretože kým absolútna väčšina z 1 071 127 kusov vyrobených Favoritov to má už dávno za sebou, tento vyzerá, akoby práve zišiel z výrobnej linky. Asi sa mu v teplom počasí Apeninského polostrova páčilo. Je neuveriteľné, že má 34 rokov a na tachometri len 25 000 kilometrov.

Na tachometri má tento exemplár len 25 000... Foto: automobile.it
Škoda Favorit - 1991 Na tachometri má tento exemplár len 25 000 kilometrov. To vysvetľuje, prečo nie je opotrebovaný volant a čalúnenie.

Tieto autá si pritom kupovali zákazníci na Západe najmä kvôli nízkej cene, a nie preto aby si ich šanovali kdesi v garáži. Tomuto exempláru bol ale dopriaty priam osud milovaného veterána. Ak dobre počítame, ročne najazdil modrý Favorit 136 LS len čosi vyše 700 km. Exportné LS dostalo hliníkové disky kolies, predné hmlové svetlá aj drahšie čalúnenie sedadiel. V čase predstavenia stálo 89 100 korún.

Motor 1,3 OHV s výkonom 48 kW iste naskočí po... Foto: automobile.it
Škoda Favorit - 1991 Motor 1,3 OHV s výkonom 48 kW iste naskočí po prvom otočení kľúčika v spínacej skrinke.

Ak sa pozriete na jeho karosériu, niet na nej ani stopy po hrdzi. Pritom korózia bola pre Favority typická, najmä pred veľkou modernizáciou v roku 1993, a nezbavila sa jej ani nástupnícka Felicia. Predávajúci pritom tvrdí, že na aute je pôvodný lak a že vozidlo nemá ani protihlukový náter podvozka. To znamená, že táto Škoda je v pôvodnom stave, v akom bola vyrobená.

Škoda Favorit  - Petr Hrdlička 2024 Čítajte viac Petr Hrdlička - otec Favorita má 90. Zachránil vlastne celú Škodu

Opotrebovaný nevyzerá ani interiér, kde sa často vyšúchal povrch volantu. Motor 1,3 OHV s výkonom 46 kW pôsobí ako zo škatuľky. A nakoľko si túto raritu cení predajca? Ponuka začala na sume 8 800 eur. Mysleli sme si, že i keď to nie je málo, po takomto Favorite sa len tak zapráši. Ale nie je to tak. Aj preto sa k nemu opäť vraciame. Teraz totiž svieti v inzeráte oveľa atraktívnejšia cenovka – 5 900 eur. Ani to nie je málo, ale možno, že teraz by to už stálo za to. Čo poviete?

Škoda Favorit - 1991
Škoda Favorit - 1991
+19Škoda Favorit - 1991

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 12 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Favorit #vetrerán
Články podľa značiek