Akio Toyoda, predseda predstavenstva Toyoty a vnuk zakladateľa značky, hovorí nahlas to, čo si iní možno len myslia. Tvrdí, že bezhlavý prechod na elektromobily je chybou. Z ekonomického aj z ekologického hľadiska. „Ak by sme v Japonsku vyrobili deväť miliónov elektromobilov, v skutočnosti by to zvýšilo emisie uhlíka, nie ich znížilo,“ upozorňuje. Dôvod? Japonská energetika stále beží prevažne na fosílnych palivách. A platí to o mnohých ďalších krajinách.
Od debutu Priusu v roku 1997 predala Toyota približne 27 miliónov hybridov. Toyoda tvrdí, že ich kombinovaná uhlíková stopa je porovnateľná s deviatimi miliónmi elektromobilov, pokiaľ sa započítajú aj emisie z výroby batérií. Pri nich sa totiž väčšina výrobcov tvári, že neexistujú. Inými slovami, jeden elektromobil podľa Toyodovej logiky zaťaží životné prostredie rovnako ako tri hybridy.

Na rozdiel od zjednodušených ekologických naratívov, ktoré elektromobilitu vykresľujú ako jediné riešenie, Toyoda tvrdí, že treba zohľadniť celý životný cyklus vozidiel a aj regionálne rozdiely v zdrojoch energie. A dodáva, že príliš rýchly koniec spaľovacích motorov by ohrozil milióny pracovných miest po celom svete. Pragmatický Toyoda verí skôr na evolúciu ako na revolúciu a tiež na rozmanitosť technológii. Zatiaľ to Toyote parádne vychádza.

Za odmietanie jednostranného elektrického scenára si síce Toyota vyslúžila obrovskú kritiku a mnohí analytici jej predpovedali úpadok, keďže zaostáva za konkurenciou v predaji elektromobilov, no pravdou je presný opak. Vlani, teda v roku 2024 bola Toyota opäť s obrovským náskokom najväčším výrobcom áut na svete, a to už piaty rok po sebe. Postarali sa to najmä jej hybridy a spoľahlivé spaľovacie autá. Toyota odmieta tvrdenie, že bez elektromobilov niet budúcnosti.
To ale neznamená, že sa ich bojí a že sa bojí inovácií. Okrem elektrických noviniek, akými sú bZ4X, elektrické C-HR či Lexus RZ a ES, investuje paralelne aj do syntetických palív a vodíka. Spolu s BMW pripravuje nové sériové vodíkové auto, ktoré má doraziť na trh v roku 2028. To napriek tomu, že predaje vodíkovej Toyoty Mirai boli skôr sklamaním než úspechom. A nezabúda ani na klasickú radosť z jazdy. Veď do výroby sa chystajú nová Supra, Celica aj športový model MR2 s motorom uprostred.