Ruský AvtoVaz je len divadlom prosperity. Na takýto plat láka zamestnancov

Najväčšia ruská automobilka čelí personálnej kríze. Bez väzňov sa totiž jej systém rúca. O voľné pracovné miesta nie je záujem, pretože „drzí“ zamestnanci chcú primeranú mzdu. A to sa do účtovníctva AvtoVAZu nehodí. Namiesto inovácií tak firma ponúka nízke platy, staré modely a túžbu po návrate „gulagového“ pracovného poriadku.

23.06.2025 16:30
Lada Niva Foto:
AvtoVaz si nevie zvyknúť na fakt, že za prácu by mal zamestnancom platiť primeranú mzdu. Väzni preň boli oveľa výhodnejší. Teraz ich ale niet.
debata (34)

Najväčšia ruská automobilka AvtoVAZ už dávno nevyrába moderné autá – vyrába ilúziu. Ilúziu, že Rusko má moderný priemysel, že dokáže inovovať, že je schopné konkurovať svetu. Realita však pôsobí skôr ako scénografia z dystopickej divadelnej hry. Na pódiu stojí takmer 50-ročná Lada Niva, v pozadí sa trbliece Lada Granta s technikou zo začiatku storočia, „nová“ Vesta má už desať rokov a hlavnej úlohy sa ujal personálny chaos. Pohľad do tohto sveta vnáša skvelý ruský novinár Sergej Aslanyan.

Ako píše na webe EchoFM, AvtoVAZ už roky nefunguje ako bežný podnik. Základom jeho pracovnej sily sú väzni – lacní, jednorazoví, ideálne úplne zadarmo. Výplaty za nich sú hradené z federálneho rozpočtu a Federálnou službou výkonu trestu (FSIN), nie fabrikou. To umožňuje udržiavať podnik v zdanlivo čiernych číslach. Údržba? Minimálna. Odbory? Nepotrebné. Pracovné právo? Nepoznaný pojem. Ziskovosť takého systému je doslova gulagová – nulové náklady znamenajú takmer 100-percentný zisk.

Lada Niva Sport - 2025 Čítajte viac Lada Niva Sport: Namiesto nového modelu ďalší trápny derivát

Lenže vojna obrátila personálnu logiku ruského AvtoVazu naruby, píše Aslanyan. Väznice sa vyprázdnili, ale nie preto, že by došlo k reforme justície, alebo k zníženiu kriminality. Jednoducho preto, že väčšina väzňov si pred celou vybrala službu v armáde a väzenský mundúr nahradila uniformou na rusko-ukrajinskom fronte. Po prvýkrát sa tak v Rusku od čias Chruščova nielenže nestavajú nové „gulagy“, ale niektoré väzenské zariadenia sa dokonca zatvárajú. Výsledok? AvtoVAZ tak musí po desaťročiach zohnať normálnych ľudí.

A tu sa objavuje pre ruský podnik nečakaný problém. Normálni zamestnanci chcú normálny plat. Ak si však niekto dovolí požadovať mzdu, podľa Aslanyana priamo ohrozuje ziskovosť firmy. Ideálny pracovník AvtoVAZu je teda ten, ktorý drží hubu, žije na štátne náklady a má doživotný trest. Všetko ostatné je zbytočne drahé. No AvtoVaz sa dnes musí predsa len pokúsiť doplniť miesta. Na jeho stránke sa preto objavil nový náborový inzerát aj s ponukou miezd, ktoré mnohé vysvetľujú. O úrovni podniku, o jeho úcte k vzdelaniu, o jeho produktoch, aj o jeho vedení.

Lada Iskra  - 2024 Čítajte viac Lada Iskra stále nie je na linkách. Poznáme však ceny

Tak napríklad lakovačovi a sústružníkovi mechanických zostáv ponúka AvtoVaz 70 256 rubľov (cca 740 €), hlavnému technológovi 48 100 rubľov (cca 510 €), ale inžinierovi len 36 300 rubľov (cca 380 €). Aslanyan tak trochu ironicky píše: „Ak chcete túto pozíciu získať, musia vás najprv zatknúť, odsúdiť za diskreditáciu armády, musíte prežiť cestu vo väzenskom vagóne a až potom budete mať šancu pracovať v AvtoVAZe za polievku namiesto výplaty. Aslanyan tvrdí, že AvtoVAZ dnes existuje len ako kulisa pre „veľké Rusko“.

„AvtoVaz sa tvári , že vyrába autá, ktoré majú budúcnosť. Tvári sa, že je v 21. storočí. No faktom je, že nič nové nevyvíja, prežíva len vďaka štátnym dotáciám a najradšej by všetky zákony upravil tak, aby konkurenciu neporazil kvalitou, ale pečiatkou“. Dnes v krajine existujú tisíce voľných pracovných miest, no žiadne neponúkajú adekvátnu mzdu. Rusko tak podľa Aslanyana len čaká na chvíľu, keď sa znovu zaplnia väznice. Aby bolo koho poslať na pracovné miesta, kde dávať plat zamestnancom nie je povinnosť, ale prejav slabosti vedenia.

Zaujímavý na ponuke miezd AvtoVazu je aj fakt, že často sú vysokokvalifikované pozície ohodnotené nižšie ako tie nekvalifikované alebo robotnícke. Na ilustráciu spomeňme, aké sú priemerné mzdy v slovenských automobilkách, a to bez odmien vrcholového manažmentu. Zamestnanci Kie v Žiline si prišli vlani mesačne na 2 408 eur, Volkswagenu v Bratislave na 2 688 eur, Jaguar Land Roveru v Nitre na 1 824 a Stellantisu v Trnave na 1 890 eur. Často používané argumenty o tom, že slovenskí zamestnanci sú otroci západných automobiliek, tak stoja na vode. V porovnaní s pomermi v Rusku sú doslova milionári.

Ponuka miezd na voľné pracovné pozície v AutoVaze

Pozícia Mzda v rubľoch (€)
IT produktový manažér 89 400 (894 €)
Vedúci výroby 83 800 (838 €)
Vedúci predajne 83 800 (838 €)
Riaditeľ projektu rozvoja priemyslu 81 900 (819 €)
Projektový riaditeľ 81 900 (819 €)
Zástupca vedúceho oddelenia / Vedúci oddelenia 76 600 (766 €)
Vedúci skupiny pre spotrebiteľské vlastnosti pohonných jednotiek 72 900 (729 €)
Vedúci projektového tímu 72 900 (729 €)
Vedúci oddelenia 72 900 (729 €)
Vedúci dizajnérskeho štúdia 72 900 (729 €)
Projektový manažér 72 900 (729 €)
Riadiaci majster 71 600 (716 €)
Vedúci zmeny vo výrobe 67 400 (674 €)
Asistent manažéra 61 800 (618 €)
Hlavný dispečer (výroba) 60 700 (607 €)
Zástupca vedúceho oddelenia / Vedúci kancelárie 58 700 (587 €)
Manažér spotrebiteľského výskumu 58 700 (587 €)
Hlavný produktový špecialista v IT 57 300 (573 €)
Vedúci zmeny 56 400 (564 €)
Vedúci sekcie 56 400 (564 €)
Starší majster 55 800 (558 €)
Opravár zariadení 55 800 (558 €)
Majster 55 800 (558 €)
Vedúci softvérový inžinier 51 900 (519 €)
Vedúci inžinier pre ASUP 51 900 (519 €)
Vedúci inžinier elektroniky 51 900 (519 €)
Hlavný špecialista 51 000 (510 €)
Vedúci tímu 49 500 (495 €)
Vedúci kancelárie 49 500 (495 €)
Hlavný projektový špecialista 49 500 (495 €)
Vedúci inžinier pre colné odbavenie nákladu 48 100 (481 €)
Vedúci inžinier 48 100 (481 €)
Popredný dizajnérsky inžinier 48 100 (481 €)

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 34 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Lada #AvtoVaz #vojna na Ukrajine
Články podľa značiek