Najväčšia ruská automobilka AvtoVAZ už dávno nevyrába moderné autá – vyrába ilúziu. Ilúziu, že Rusko má moderný priemysel, že dokáže inovovať, že je schopné konkurovať svetu. Realita však pôsobí skôr ako scénografia z dystopickej divadelnej hry. Na pódiu stojí takmer 50-ročná Lada Niva, v pozadí sa trbliece Lada Granta s technikou zo začiatku storočia, „nová“ Vesta má už desať rokov a hlavnej úlohy sa ujal personálny chaos. Pohľad do tohto sveta vnáša skvelý ruský novinár Sergej Aslanyan.
Ako píše na webe EchoFM, AvtoVAZ už roky nefunguje ako bežný podnik. Základom jeho pracovnej sily sú väzni – lacní, jednorazoví, ideálne úplne zadarmo. Výplaty za nich sú hradené z federálneho rozpočtu a Federálnou službou výkonu trestu (FSIN), nie fabrikou. To umožňuje udržiavať podnik v zdanlivo čiernych číslach. Údržba? Minimálna. Odbory? Nepotrebné. Pracovné právo? Nepoznaný pojem. Ziskovosť takého systému je doslova gulagová – nulové náklady znamenajú takmer 100-percentný zisk.

Lenže vojna obrátila personálnu logiku ruského AvtoVazu naruby, píše Aslanyan. Väznice sa vyprázdnili, ale nie preto, že by došlo k reforme justície, alebo k zníženiu kriminality. Jednoducho preto, že väčšina väzňov si pred celou vybrala službu v armáde a väzenský mundúr nahradila uniformou na rusko-ukrajinskom fronte. Po prvýkrát sa tak v Rusku od čias Chruščova nielenže nestavajú nové „gulagy“, ale niektoré väzenské zariadenia sa dokonca zatvárajú. Výsledok? AvtoVAZ tak musí po desaťročiach zohnať normálnych ľudí.
A tu sa objavuje pre ruský podnik nečakaný problém. Normálni zamestnanci chcú normálny plat. Ak si však niekto dovolí požadovať mzdu, podľa Aslanyana priamo ohrozuje ziskovosť firmy. Ideálny pracovník AvtoVAZu je teda ten, ktorý drží hubu, žije na štátne náklady a má doživotný trest. Všetko ostatné je zbytočne drahé. No AvtoVaz sa dnes musí predsa len pokúsiť doplniť miesta. Na jeho stránke sa preto objavil nový náborový inzerát aj s ponukou miezd, ktoré mnohé vysvetľujú. O úrovni podniku, o jeho úcte k vzdelaniu, o jeho produktoch, aj o jeho vedení.

Tak napríklad lakovačovi a sústružníkovi mechanických zostáv ponúka AvtoVaz 70 256 rubľov (cca 740 €), hlavnému technológovi 48 100 rubľov (cca 510 €), ale inžinierovi len 36 300 rubľov (cca 380 €). Aslanyan tak trochu ironicky píše: „Ak chcete túto pozíciu získať, musia vás najprv zatknúť, odsúdiť za diskreditáciu armády, musíte prežiť cestu vo väzenskom vagóne a až potom budete mať šancu pracovať v AvtoVAZe za polievku namiesto výplaty. Aslanyan tvrdí, že AvtoVAZ dnes existuje len ako kulisa pre „veľké Rusko“.
„AvtoVaz sa tvári , že vyrába autá, ktoré majú budúcnosť. Tvári sa, že je v 21. storočí. No faktom je, že nič nové nevyvíja, prežíva len vďaka štátnym dotáciám a najradšej by všetky zákony upravil tak, aby konkurenciu neporazil kvalitou, ale pečiatkou“. Dnes v krajine existujú tisíce voľných pracovných miest, no žiadne neponúkajú adekvátnu mzdu. Rusko tak podľa Aslanyana len čaká na chvíľu, keď sa znovu zaplnia väznice. Aby bolo koho poslať na pracovné miesta, kde dávať plat zamestnancom nie je povinnosť, ale prejav slabosti vedenia.
Zaujímavý na ponuke miezd AvtoVazu je aj fakt, že často sú vysokokvalifikované pozície ohodnotené nižšie ako tie nekvalifikované alebo robotnícke. Na ilustráciu spomeňme, aké sú priemerné mzdy v slovenských automobilkách, a to bez odmien vrcholového manažmentu. Zamestnanci Kie v Žiline si prišli vlani mesačne na 2 408 eur, Volkswagenu v Bratislave na 2 688 eur, Jaguar Land Roveru v Nitre na 1 824 a Stellantisu v Trnave na 1 890 eur. Často používané argumenty o tom, že slovenskí zamestnanci sú otroci západných automobiliek, tak stoja na vode. V porovnaní s pomermi v Rusku sú doslova milionári.
Ponuka miezd na voľné pracovné pozície v AutoVaze
Pozícia | Mzda v rubľoch (€) |
---|---|
IT produktový manažér | 89 400 (894 €) |
Vedúci výroby | 83 800 (838 €) |
Vedúci predajne | 83 800 (838 €) |
Riaditeľ projektu rozvoja priemyslu | 81 900 (819 €) |
Projektový riaditeľ | 81 900 (819 €) |
Zástupca vedúceho oddelenia / Vedúci oddelenia | 76 600 (766 €) |
Vedúci skupiny pre spotrebiteľské vlastnosti pohonných jednotiek | 72 900 (729 €) |
Vedúci projektového tímu | 72 900 (729 €) |
Vedúci oddelenia | 72 900 (729 €) |
Vedúci dizajnérskeho štúdia | 72 900 (729 €) |
Projektový manažér | 72 900 (729 €) |
Riadiaci majster | 71 600 (716 €) |
Vedúci zmeny vo výrobe | 67 400 (674 €) |
Asistent manažéra | 61 800 (618 €) |
Hlavný dispečer (výroba) | 60 700 (607 €) |
Zástupca vedúceho oddelenia / Vedúci kancelárie | 58 700 (587 €) |
Manažér spotrebiteľského výskumu | 58 700 (587 €) |
Hlavný produktový špecialista v IT | 57 300 (573 €) |
Vedúci zmeny | 56 400 (564 €) |
Vedúci sekcie | 56 400 (564 €) |
Starší majster | 55 800 (558 €) |
Opravár zariadení | 55 800 (558 €) |
Majster | 55 800 (558 €) |
Vedúci softvérový inžinier | 51 900 (519 €) |
Vedúci inžinier pre ASUP | 51 900 (519 €) |
Vedúci inžinier elektroniky | 51 900 (519 €) |
Hlavný špecialista | 51 000 (510 €) |
Vedúci tímu | 49 500 (495 €) |
Vedúci kancelárie | 49 500 (495 €) |
Hlavný projektový špecialista | 49 500 (495 €) |
Vedúci inžinier pre colné odbavenie nákladu | 48 100 (481 €) |
Vedúci inžinier | 48 100 (481 €) |
Popredný dizajnérsky inžinier | 48 100 (481 €) |