Európa potrebuje malé lacné autá. Aj na úkor bezpečnosti. Tvrdia dva giganty

Stellantis a Renault žiadajú Európsku úniu o zmiernenie bezpečnostných pravidiel pre malé mestské autá v snahe čeliť čínskej konkurencii.

27.06.2025 16:00
kei-cars
Európa vraj potrebuje malé a lacné mini autá do mesta, podobné tzv. "kei cars", ktoré sú mimoriadne populárne v Japonsku.
debata (10)

Európski automobiloví výrobcovia Stellantis a Renault apelujú na Európsku komisiu, aby prehodnotila súčasné predpisy pre malé mestské autá. Podľa oboch spoločností sú existujúce technické a bezpečnostné normy pre novovyvíjané vozidlá natoľko náročné, že bránia konkurencieschopnosti európskych výrobcov voči lacnejším modelom, vrátane elektrických, pochádzajúcim z Číny.

Kľúčovým bodom ich návrhu je vytvorenie novej kategórie vozidiel s pracovným názvom M0, ktorá by zodpovedala mestským automobilom s jednoduchšou výbavou, nižšou hmotnosťou a menším dojazdom. V mnohých ohľadoch ide o európsku obdobu tzv. „kei cars“, aké už desaťročia úspešne fungujú na japonskom trhu. Tieto vozidlá sú známe svojou kompaktnosťou, nízkymi emisiami, nižšou cenou a výhodnejšími daňovými a poistnými podmienkami.

micro Čítajte viac Microlino Spider: V Bruseli predstavili zrejme najmenší kabriolet na svete

Generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo a predseda predstavenstva Stellantisu John Elkann upozornili, že súčasné európske predpisy, vrátane novej regulácie GSR2, spôsobujú neúmerné zvýšenie nákladov na vývoj a výrobu malých áut. Dodatočné požiadavky na pokročilé asistenčné systémy, airbagy a rôzne elektronické komponenty môžu podľa ich odhadov zvýšiť koncovú cenu vozidla rádovo až o desiatky percent, čo výrazne narúša cenovú dostupnosť týchto automobilov pre bežných spotrebiteľov.

Automobilky zároveň upozorňujú, že práve segment malých mestských vozidiel, predovšetkým elektrických, má potenciál významne rásť. Podľa odhadov analytikov zo spoločnosti S&P Global by sa do roku 2030 mohol podiel týchto vozidiel na celkovom európskom trhu zvýšiť z aktuálnych piatich na približne dvadsať percent. Bez adekvátneho zásahu však hrozí, že tento dopyt uspokoja najmä výrobcovia z Číny, ktorí už dnes dokážu ponúknuť elektromobily ako BYD Seagull či Dolphin za podstatne nižšie ceny, a to aj napriek clám a logistickým nákladom spojeným s dovozom.

Súčasné tempo predaja nových vozidiel v Európe navyše v porovnaní s rokom 2019 kleslo o dvadsať percent, čo vytvára ďalší tlak na výrobcov, aby zefektívnili svoje modelové rady, naplnili výrobné kapacity a dokázali osloviť širšie spektrum zákazníkov. Elektromobilita ako taká čelí rastúcej kritike za vysoké ceny vozidiel a limitované možnosti financovania, pričom práve cenovo dostupné modely by mohli pomôcť širšiemu prijatiu elektrických vozidiel medzi spotrebiteľmi.

Suzuki Swift 1,2 DualJet MHEV - test 2024 Čítajte viac Test: Suzuki Swift - ‘Mini‘ za polovicu a s čarovnou spotrebou

Na druhej strane, kritici týchto návrhov, vrátane niektorých bezpečnostných organizácií a odborníkov na cestnú premávku, upozorňujú, že znižovanie bezpečnostných štandardov by mohlo viesť k uvedeniu menej bezpečných vozidiel na trh. To by mohlo ohroziť dôveru spotrebiteľov v európske značky.

Európska komisia potvrdila, že otázku potenciálneho zavedenia novej kategórie mestských elektromobilov aktuálne analyzuje, pričom zohľadňuje pripomienky všetkých zainteresovaných strán. Hovorkyňa Komisie Lea Zuber v oficiálnom stanovisku uviedla, že akékoľvek zmeny v rámci regulačného rámca si vyžadujú dôkladné posúdenie dopadov na bezpečnosť, environmentálne ciele a hospodársku súťaž.

Oficiálne stanovisko Euro NCAP

Euro NCAP v oficiálnom stanovisku konštatuje, že zatiaľ čo rozumie tlaku automobiliek na zníženie výrobných nákladov v konkurenčnom prostredí, aké vytvárajú čínski producenti, nesúhlasí s oslabovaním ochranných mechanizmov, ktoré boli v EÚ zavádzané postupne počas dvoch dekád. Organizácia varuje, že ústup od štandardov, ako sú viacnásobné airbagy, aktívne bezpečnostné systémy či zvýšená pevnosť karosérie, by mohol vyústiť do návratu vozidiel s výrazne horšími výsledkami v nárazových testoch, čo by sa priamo odrazilo na miere zranení pri nehodách.

Podľa generálneho tajomníka Euro NCAP Michiela van Ratingena nie je možné pristupovať k bezpečnosti vozidiel selektívne len na základe ich veľkosti alebo ceny. Uviedol, že bezpečnosť by mala byť dostupná pre všetkých vodičov bez ohľadu na to, či si kupujú malé mestské auto alebo plnohodnotné SUV. Argumentoval tiež tým, že spotrebitelia dnes považujú vysoké hodnotenie bezpečnosti za jeden z kľúčových faktorov pri rozhodovaní sa o kúpe a ústup od týchto štandardov by mohol narušiť dôveru v európsky automobilový priemysel ako celok.

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Renault #Stellantis #mini autá #kei cars #EuroNCAP
Články podľa značiek