Číňania klamú: Nové auta vyvážajú ako jazdené a predávajú s veľkými zľavami

Vyvážanie jazdených áut s nulovým nájazdom pomáha čínskym automobilkám obchádzať niektoré regulatívy a clá a zároveň tak "nafukujú" domáce predaje.

27.06.2025 14:00
čína konzulát Čcheng-tu Foto: ,
Číňania už roky predávajú do zahraničia jazdené autá s nulovým kilometrovým nájazdom.
debata (8)

Čínske automobily už roky zavádzajú pri exporte áut. Prišli na to po sérii rozhovorov s predajcami a analýze oficiálnych čínskych štatistík reportéri agentúry Reuters. Princíp je úplne jednoduchý, čínske automobilky odosielajú do zahraničia, najmä na Blízky východ, do Ruska a do niektorých ázijských krajín úplne nové autá, no deklarujú ich ako jazdené, avšak s nulovým nájazdom. Analýzy ukázali, že až 90 % vyvážaných jazdených áut z Číny neboli nikdy jazdené a v skutočnosti ide o nové kusy.

Táto prax sa objavila už v roku 2020, keď čínska vláda v snahe podporiť lokálnu produkciu zjednodušila exportné procedúry a zvýhodnila investície do prepravnej infraštruktúry s cieľom zvýšiť hrubý domáci produkt a zvýšiť exportné predajné čísla.

GWM - Wei Jianjun Čítajte viac Cenová vojna požiera čínske automobilky. Žijú na hranici bankrotu - tvrdí jeden zo šéfov

Čínske automobilky fiktívne predajú veľké množstvo áut nejakej miestnej spoločnosti (čím umelo nafúknu svoje domáce predaje), tá ich oficiálne prihlási a sú im pridelené EČV. Následne táto spoločnosť s určitým časovým odstupom, aby vyhovela legislatíve, autá ponúkne na odpredaj ako jazdené aj napriek tomu, že fakticky vôbec neopustili areál fabriky, ktorá ich vyrobila a nenajazdili ani kilometer. Následne sú tieto autá vyvezené mimo Čínu ako jazdené.

Automobilky týmto spôsobom nielen vykazujú veľké domáce predaje, čo im uprostred drsnej cenovej vojny v Číne pomáha zvyšovať kredit, ale zároveň môžu takto obchádzať niektoré regulatívy v cieľových krajinách a vyvážať ich s nižším clom, môžu obchádzať exportné kvóty a v neposlednom rade si takto pomocou dumpingových cien zlepšujú pozíciu na rozvíjajúcich sa trhoch, kam vstupujú po prvýkrát.

čína konzulát Čcheng-tu Čítajte viac Číňania obmedzili vývoz vzácnych zemín, výroba áut v Európe je ohrozená

Ide o tak rozšírenú prax, že napríklad Rusko a Jordánsko už oficiálne zakázali dovoz jazdených áut s nulovým kilometrovým nájazdom. Situácia začal dokonca prekážať aj čínskym politikom, pretože podľa nich táto prax výrazne deformuje štatistiky, znižuje kredit čínskych automobiliek a umožňuje manipulovať s cenami nových áut mimo akýchkoľvek regulatívov.

V máji tohto roku dokonca čínske ministerstvo obchodu zvolalo neoficiálne mimoriadne stretnutie s predstaviteľmi najväčších miestnych automobiliek vrátane spoločností BYD, Dongfeng či Chery, ktorého predmetom bola výlučne snaha obmedziť vývoz jazdených áut s nulovým nájazdom, pretože podľa neho táto prax znižuje reputáciu čínskych automobiliek v zahraničí, znižuje dôveru investorov a komplikuje ich oficiálny vstup na niektoré zahraničné trhy.

Od tejto praxe sa verejne dištancovali aj niektoré čínske automobily, napríklad šéf zahraničnej divízie spoločnosti Xpeng Tang Zhikun verejne vyhlásil, že ich značka v uplynulom roku túto prax neuplatnila ani pri jedinom aute.

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #čínske autá #jazdené čínske autá
Články podľa značiek