Spoločnosť Hype, ktorá v Paríži vybudovala najväčšiu flotilu vodíkových taxíkov na svete, oznámila koniec ich prevádzky. Ambiciózny projekt, ktorý vznikol v roku 2015, sa stal po ekonomickej stránke neudržateľným, preto budú postupne všetky vozidlá s vodíkovým pohonom nahradené batériovými elektromobilmi.
Hype pôvodne rozvíjal svoju flotilu s podporou verejných dotácií a technologickej spolupráce s výrobcami Toyota a Hyundai, ktorí poskytli vozidlá ako Toyota Mirai a Hyundai Nexo. V časoch najväčšej sláy prevádzkovala spoločnosť vyše 700 vodíkových taxíkov, ktoré čerpali palivo v sieti desiatich vodíkových staníc rozmiestnených po regióne Île-de-France. Firma pôvodne plánovala, že do roku 2024 rozšíri počet vodíkových staníc až na dvadsaťpäť a vozový park na viac než 10 000 áut. No nepodarilo sa to.
Hlavným dôvodom ukončenia vodíkovej prevádzky sú vysoké náklady na palivo. Ako uviedol výkonný riaditeľ Hype Mathieu Gardies pre francúzsky denník Le Monde, cena vodíka sa v priebehu posledných troch rokov viac ako zdvojnásobila. Konkrétne to znamená, že z približne 12 €/kg bez DPH v roku 2021 vzrástla na približne 25 €/kg bez DPH v rokoch 2024 – 2025. Podľa riaditeľa Hype je príčinou najmä dominantné postavenie veľkých dodávateľov vodíka, ako sú TotalEnergies a Air Liquide. Tí svoju pozíciu zneužívali a určovali trhovú cenu vodíka bez reálnej konkurencie.

Ďalším faktorom, ktorý prispel k rozhodnutiu ukončiť využívanie vodíka, je pokles verejnej podpory. Viaceré dotácie z francúzskeho národného plánu obnovy a zo zdrojov Európskej únie, ktoré mali slúžiť na podporu ekologickej mobility, boli v posledných rokoch výrazne obmedzené alebo presmerované do iných segmentov dopravy.
Spoločnosť preto oznámila, že svoju pozornosť presúva výlučne na batériové elektromobily. V spolupráci s francúzskou firmou Electra, ktorá sa špecializuje na budovanie siete rýchlonabíjacích staníc, plánuje Hype vybudovať vlastnú infraštruktúru, ktorá bude dostupná výhradne pre flotilu jej vozidiel. Zároveň sa pripravuje na obmenu vozového parku, pričom už prebieha výber dodávateľov, ktorí zabezpečia elektromobily s dostatočným dojazdom a kompatibilitou s plánovanou nabíjacou infraštruktúrou.
Rozhodnutie Hype neznamená úplné zavrhnutie vodíkových technológií ako takých, ale poukazuje na ich súčasné limity. Vodíkové vozidlá sa síce môžu pochváliť krátkym časom tankovania a vyšším dojazdom ako mnohé elektromobily, no ich nevýhodou zostáva nedostatočne rozvinutá sieť čerpacích staníc a extrémne vysoké výrobné a distribučné náklady.