Mercedes-Benz nám v posledných rokoch priniesol už viacero vízií elektromobilov budúcnosti – od Vison CLA cez EQXX až po Vision One-Eleven. Tento je však azda najodvážnejší. AMG GT XX Concept totiž ukazuje možnú budúcnosť supervýkonného elektromobilu z Affalterbachu. To napriek tomu, že elektrifikácii zákazníci AMG zatiaľ veľmi neholdujú. Ukázalo sa to už pri 4-valcových plug-in hybridoch. Lenže budúcnosť bude prevažne elektrická a prispôsobiť sa bude musieť aj AMG.

Koncept GT XX, vyrobený z hliníka, ocele a kompozitov, je fascinujúcim 4-dverovým GT. Oranžovým sfarbením, prednou oválnou maskou a otvormi v prednej kapote evokuje legendárny Mercedes-Benz C111 zo sedemdesiatych rokov. Z profilu je zrejmý dôraz na aerodynamiku. Napriek schopnosti generovať dostatok prítlaku a širokým pneumatikám je koeficient odporu vzduchu len Cd 0,198, na čom sa podieľajú aj aktívne lamely priamo na 21-palcových kolesách. Zaujímavosťou zadnej časti je absentujúce okno, ale aj nezvyčajná grafika šiestich kruhových svetiel.

Ešte zaujímavejšia je však technika, ktorá sa rodila nielen v Affalterbachu či Sindelfingene, ale aj vo Veľkej Británii v spoločnosti Yasa, ktorá je expertom na elektromotory, a tiež v Brixworthe, kde sídli divízia F1. Začnime hneď pohonom, ktorý tvoria tri axiálne elektromotory YASA, ktorým sa hovorí aj „palacinkové“. Sú až o dve tretiny ľahšie a zaberajú trikrát menej miesta ako klasické elektromotory. To im dáva obrovskú výkonovú hustotu a konštruktérom viac možností na ich umiestnenie.

Ponúkajú systémový výkon viac ako 1 000 kW. Zabudované sú vo dvoch elektrických moduloch (HP.EDU), z ktorých jeden sa nachádza vpredu a jeden vzadu. Zadný modul s dvoma elektromotormi je integrovaný s meničom aj planétovou prevodovkou. Elektromotory sú zároveň chladené olejom, čo im umožňuje dlhodobo ponúkať maximálny výkon. Predný elektromotor sa zapína len v prípade potreby. Vďaka tomu dosahuje GT XX maximálnu rýchlosť až 360 km/h, čo je pri elektromobiloch nevídané.

Úplne nová je aj 800 V batéria, do ktorej sa premietli poznatky z monopostov F1, ale aj z modelu AMG One. Tritisíc valcovitých článkov používa chémiu NCAM (nikel/kobalt/mangán/hliník) s anódou s obsahom kremíka. Ich výkonová hustota je až 300 Wh/kg alebo 740 Wh/l. Aby bola batéria schopná stále poskytovať vysoký výkon, je vybavená priamym chladením článkov nevodivým olejom. Schopnosť udržať batériu v správnej teplotnej kondícii znamená aj schopnosť rýchleho nabíjania.

Koncept GT XX podporuje jednosmerné nabíjanie výkonom až 850 kW pri 1 000 ampéroch v širokom rozsahu nabíjacej krivky. Pre tento koncept musel Mercedes-Benz vyvinúť špeciálnu vysokovýkonnú nabíjačku. Tie súčasné by nestačili. AMG tvrdí, že nabíjanie nebude trvať dlhšie ako tankovanie paliva. Päť minút má predĺžiť dojazd o 400 km. Celkový dojazd ani kapacitu batérie však nemecká automobilka neprezradila. Dôležitá je aj bezpečnosť. Batéria je preto integrovaná do skateboardovej platformy aj s ochranným krytom.
Okrem úžasnej dynamiky a rýchleho nabíjania prináša GT XX aj schopnosť komunikovať s okolím. Na bokoch karosérie sa nachádzajú elektroluminiscenčné pásy. Zaujímavosťou sú aj externé reproduktory integrované priamo do svetlometov, ktoré šetria miesto, prinášajú nové zvukové efekty a slúžia aj na varovanie chodcov. Zadnej časti zas dominuje fluidný svetelný panel s vyše 700 LED diódami, ktorý dokáže v reálnom čase zobrazovať animácie či nápisy, ale aj logo AMG. Necháme sa prekvapiť, čo z toho všetkého uspeje v sériovej produkcii.