Mercedes-AMG GT XX Concept: Maximálka 360 a nabíjanie za päť minút

Toto je ďalšie pojazdné elektrické laboratórium Mercedesu-Benz. Tentoraz na tému 4-dverového GT z Affalterbachu. Používa „palacinkové“ elektromotory s výkonom viac ako 1 MW!

27.06.2025 09:00
Mercedes-AMG GT XX Concept - 2025 Foto: ,
Pohľad na prednú masku evokuje spomienky na legendárny Mercedes-Benz C111. Tentoraz však na tému 4-dverového GT.
debata

Mercedes-Benz nám v posledných rokoch priniesol už viacero vízií elektromobilov budúcnosti – od Vison CLA cez EQXX až po Vision One-Eleven. Tento je však azda najodvážnejší. AMG GT XX Concept totiž ukazuje možnú budúcnosť supervýkonného elektromobilu z Affalterbachu. To napriek tomu, že elektrifikácii zákazníci AMG zatiaľ veľmi neholdujú. Ukázalo sa to už pri 4-valcových plug-in hybridoch. Lenže budúcnosť bude prevažne elektrická a prispôsobiť sa bude musieť aj AMG.

Mercedes-Benz Vision EQXX - 2022 Čítajte viac Mercedes-Benz Vision EQXX: Na jedno nabitie prejde až 1 000 km!

Koncept GT XX, vyrobený z hliníka, ocele a kompozitov, je fascinujúcim 4-dverovým GT. Oranžovým sfarbením, prednou oválnou maskou a otvormi v prednej kapote evokuje legendárny Mercedes-Benz C111 zo sedemdesiatych rokov. Z profilu je zrejmý dôraz na aerodynamiku. Napriek schopnosti generovať dostatok prítlaku a širokým pneumatikám je koeficient odporu vzduchu len Cd 0,198, na čom sa podieľajú aj aktívne lamely priamo na 21-palcových kolesách. Zaujímavosťou zadnej časti je absentujúce okno, ale aj nezvyčajná grafika šiestich kruhových svetiel.

Profil veští úžasnú aerodynamiku. A je to tak.... Foto: Ľuboš Pilc, Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GT XX Concept - 2025 Profil veští úžasnú aerodynamiku. A je to tak. Koeficient odporu vzduchu Cd je len 0,198. Podieľajú sa na tom aj aktívne klapky na kolesách, ktoré sa otvárajú alebo zatvárajú podľa potreby. Ovládajú ich elektromotory, ktoré si samy generujú elektrinu z otáčania kolies.

Ešte zaujímavejšia je však technika, ktorá sa rodila nielen v Affalterbachu či Sindelfingene, ale aj vo Veľkej Británii v spoločnosti Yasa, ktorá je expertom na elektromotory, a tiež v Brixworthe, kde sídli divízia F1. Začnime hneď pohonom, ktorý tvoria tri axiálne elektromotory YASA, ktorým sa hovorí aj „palacinkové“. Sú až o dve tretiny ľahšie a zaberajú trikrát menej miesta ako klasické elektromotory. To im dáva obrovskú výkonovú hustotu a konštruktérom viac možností na ich umiestnenie.

Mercedes-Benz CLA-Class Concept - 2023 Čítajte viac Mercedes-Benz CLA: Toto je budúcnosť kompaktov zo Stuttgartu

Ponúkajú systémový výkon viac ako 1 000 kW. Zabudované sú vo dvoch elektrických moduloch (HP.EDU), z ktorých jeden sa nachádza vpredu a jeden vzadu. Zadný modul s dvoma elektromotormi je integrovaný s meničom aj planétovou prevodovkou. Elektromotory sú zároveň chladené olejom, čo im umožňuje dlhodobo ponúkať maximálny výkon. Predný elektromotor sa zapína len v prípade potreby. Vďaka tomu dosahuje GT XX maximálnu rýchlosť až 360 km/h, čo je pri elektromobiloch nevídané.

Interiér pôsobí ako v špeciáli pre Le Mans.... Foto: Ľuboš Pilc, Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GT XX Concept - 2025 Interiér pôsobí ako v špeciáli pre Le Mans. Využíva úplne nové recyklované materiály.

Úplne nová je aj 800 V batéria, do ktorej sa premietli poznatky z monopostov F1, ale aj z modelu AMG One. Tritisíc valcovitých článkov používa chémiu NCAM (nikel/kobalt/mangán/hliník) s anódou s obsahom kremíka. Ich výkonová hustota je až 300 Wh/kg alebo 740 Wh/l. Aby bola batéria schopná stále poskytovať vysoký výkon, je vybavená priamym chladením článkov nevodivým olejom. Schopnosť udržať batériu v správnej teplotnej kondícii znamená aj schopnosť rýchleho nabíjania.

Mercedes-Benz Vision One-Eleven Concept 8 Čítajte viac Mercedes-Benz Vision One-Eleven Concept: Pocta minulosti v elektrickom prevedení

Koncept GT XX podporuje jednosmerné nabíjanie výkonom až 850 kW pri 1 000 ampéroch v širokom rozsahu nabíjacej krivky. Pre tento koncept musel Mercedes-Benz vyvinúť špeciálnu vysokovýkonnú nabíjačku. Tie súčasné by nestačili. AMG tvrdí, že nabíjanie nebude trvať dlhšie ako tankovanie paliva. Päť minút má predĺžiť dojazd o 400 km. Celkový dojazd ani kapacitu batérie však nemecká automobilka neprezradila. Dôležitá je aj bezpečnosť. Batéria je preto integrovaná do skateboardovej platformy aj s ochranným krytom.

Mercedes-AMG GT XX Concept - 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept - 2025
+21Mercedes-AMG GT XX Concept - 2025

Okrem úžasnej dynamiky a rýchleho nabíjania prináša GT XX aj schopnosť komunikovať s okolím. Na bokoch karosérie sa nachádzajú elektroluminiscenčné pásy. Zaujímavosťou sú aj externé reproduktory integrované priamo do svetlometov, ktoré šetria miesto, prinášajú nové zvukové efekty a slúžia aj na varovanie chodcov. Zadnej časti zas dominuje fluidný svetelný panel s vyše 700 LED diódami, ktorý dokáže v reálnom čase zobrazovať animácie či nápisy, ale aj logo AMG. Necháme sa prekvapiť, čo z toho všetkého uspeje v sériovej produkcii.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #Concept #koncept #Mercedes-AMG #Mercedes AMG GT XX
Články podľa značiek