
Nemecká a vlastne aj európska ikona medzi kompaktmi kraľovala rebríčkom predajov celé desaťročia. Veď Golf je tu s nami od roku 1974 a len málokedy dal šancu súperom. Po európskych cestách ich dodnes jazdia milióny. Hovoriť preto o vzácnom Golfe je trochu zvláštne, teda pokiaľ nejde napríklad o kultové GTI alebo nadupaný Golf VR6 či R32. No aj tých je pomerne veľa. Lenže je tu ešte jeden Golf. A oveľa vzácnejší. Aspoň z pohľadu počtu vyrobených kusov. A práve taký sa práve objavil v predaji. Hovoríme o exemplári z roku 1998, ktorý patrí k štvrtej generácii, vyrábanej v rokoch 1997 až 2003.

Bola to zlatá éru Golfu. Spolu s ňou sa objavili super úsporné naftové motory 1,9 TDI s priamym vstrekovaním paliva aj brutálne 6-valce 2,8 VR6 a 3,2 VR6. Ale to nebolo všetko. Pretože v tom čase držal opraty koncernu Volkswagen pevne v rukách Ferdinand Piech, bývalý motorár Audi. A tak dostal Golf IV ešte jednu technologickú vychytávku – atmosférický 5-valec 2,3 V5. Jednoducho, v dnešných časoch, keď má ôsma generácia v základe motor 1,5 TSI a v najlepšom prípade 4-valec 2,0 TSI, čosi neuveriteľné. Motor V5 bol ponúkaný ako alternatíva k preplňovanému 20-ventilovému 4-valcu 1,8 T. Mal výkon 110 kW a krútiaci moment 220 Nm. Bol to vlastne skrátený motor VR6, ktorý prišiel o jeden valec.

Presne tento nezvyčajný agregát má aj náš exemplár. No a staré dobré časy ukazuje aj nesmierne bohatou výbavou. Golf v tomto smere nemusel nijako zaostávať za väčším, drahším a luxusnejším Passatom. Jeho majiteľ pri zaškrtávaní príplatkov naozaj nešetril. Máme tu teda automatickú prevodovku, automatickú klimatizáciu, elektricky ovládané okná, strešné okno, navigáciu, predné aj bočné airbagy, palubný počítač, zadné cúvacie senzory a ako čerešničku na torte športové kožené sedadlá Recaro. Čo je ešte vzácnejšie, tento Golf 2,3 V5 nikdy nezmenil majiteľa. A ten ho musel s láskou rozmaznávať v kdesi klimatizovanej garáži. Stav je pôvodný a takmer dokonalý.

Zelená metalíza sa leskne priam ako v čase výroby a sedadlá či volant nejavia známky veľkého opotrebenia. Napokon na odometri je údaj len 86 503 km. To je necelých 3 500 km ročne. K autu je kompletná servisná dokumentácia. Jazdiť s ním musí byť ešte aj dnes, po 27 rokoch, pasia. Kúzlo motora V5 totiž spočívalo v jeho kultivovanosti a špecifickom zvuku. Vďaka veľkému objemu a krútiacemu momentu 205 Nm sa nemusel trápiť tak ako jeho preplňovaná alternatíva 1,8 Turbo a mal priam nekonečnú životnosť. Hanbiť sa toto auto nemusí ani za dynamiku. Aj s veľkým motorom má na dnešné časy „mušiu“ váhu 1 243 kg. Takže stovku dá za 9,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 216 km/h.

Ak by ste sa chceli vrátiť do éry, keď bol pánom Volkswagenu jeho zákazník, je na to vhodná príležitosť. V inzeráte svieti cenovka 11 980 eur. Nie je to málo, ale predpokladáme, že náš Golf toho zvládne ešte veľa. Najmä ak jeho vzácny motor šetril 4-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Tak ako, dali by ste si povedať? Možno ešte zaujímavejšia je o čosi mladšia verzia, keď motor 2,3 V5 dostal dva vačkové hriadele a 4-ventilovú techniku. Potom jeho výkon narástol na 125 kW a krútiaci moment na 220 Nm. Vyrábal sa aj s pohonom oboch náprav 4Motion. Ak by ste po niektorom z takýchto áut zatúžili, bol by to tak trochu symbolický návrat domov. Špičkové verzie Golfov ako VR5 či V5 sa totiž vyrábali na Slovensku – v bratislavskom závode koncernu VW.