
Nórsky autoklub NAF opäť spojil sily s magazínom Motor.no a spoločne otestovali dojazd 27 elektrických áut. V teste pre leto 2025 mali k dispozícii širokú paletu modelov, čo je pochopiteľné, lebo na nórskom trhu chce mať zastúpenie každá značka predávajúca elektromobily vrátane prémiových a luxusných.
Oproti predchádzajúcim ročníkom došlo k miernej zmene metodiky, keďže autá nejazdili až do úplného vybitia, ale len do momentu, keď už nedokázali udržať maximálnu povolenú rýchlosť. Stále však ide o hraničnú situáciu, ktorú si vodiči v bežnom živote nemôžu dovoliť, lebo k nabíjačke by si pravdepodobne museli volať odťahovú službu.

Test sa odohral v jeden deň od 7:00 do 23:00 počas oblačného počasia s prehánkami. Teplota sa pohybovala medzi 7 a 18 stupňami Celzia. Trasa viedla cez obce, okresné cesty, ale aj horské priesmyky a diaľnice, i keď v Nórsku je maximálna rýchlosť na diaľniciach obmedzená na 110 km/h. Testovací jazdci mali vo všetkých autách aktivovaný normálny alebo štandardný režim a podľa situácie využívali aj tempomat a brzdenie rekuperáciou.

Najpodstatnejším výsledkom je prekonanie dovtedajšieho rekordu nameraného dojazdu, ktorý patril Tesle Model S a mal hodnotu 672 km. Tento rok prešli viac až tri autá, a to Lucid Air, Tesla Model 3 a BMW iX. Víťazný Lucid Air prešiel 832 km, Tesle Model 3 odmerali 729 km a BMW iX dokázalo prejsť 695 km.

Dobrou správou je, že test podstúpili aj neprémiové a cenovo dostupnejšie elektromobily a aj tie dokázali prejsť aspoň 400 km, konkrétne Škoda Elroq 60 na poslednom mieste zaznamenala výsledok 420 km. To môže na prvý pohľad vyzerať ako neúspech, ale zo všetkých áut v teste mala najmenší akumulátor s využiteľnou kapacitou 59 kWh a oproti normovanému WLTP dojazdu zaostala iba o štyri kilometre.
Kompletnú tabuľku s výsledkami nórskeho letného testu dojazdu elektromobilov nájdete na nasledujúcej strane.