Keď sa povie Maybach, mnohým napadne okamžite slovo luxus. Nie je to náhoda. Táto značka si už vyše sto rokov, aj keď s menšími prestávkami, zakladá na tom, že ponúka maximálne luxusné autá. Meno Maybach sa prvýkrát objavilo ešte začiatkom 20. storočia, keď Wilhelm Maybach, inžinier a vizionár, spolu so svojím synom Karlom začal vyrábať motory a neskôr aj celé vozidlá pre tú najnáročnejšiu klientelu. Pôvodne išlo o úplne samostatnú značku, ktorá stavila na ručnú výrobu, elegantné línie a maximálny komfort. Už v medzivojnovom období patrili maybachy medzi najexkluzívnejšie autá na svete, často ich využívali šľachtici, priemyselní magnáti či vysokopostavení politici.
Pád a znovuzrodenie
Po druhej svetovej vojne však značka upadla. Zlom nastal na prelome milénií, keď sa koncern Daimler rozhodol vrátiť Maybach späť na scénu. V roku 2002 predstavil modely Maybach 57 a 62, ktoré mali konkurovať najväčším menám luxusného segmentu, ako Rolls-Royce alebo Bentley. Napriek technologickej vyspelosti a bezpochyby mimoriadnemu pohodliu sa však tieto modely nestretli s očakávaným úspechom. Predajné čísla zaostávali a značka sa v roku 2012 oficiálne odmlčala.
Mercedes sa však myšlienky preniknúť do „top-endu“, respektíve do ultraluxusného segmentu nevzdal. V roku 2014 prišlo zásadné rozhodnutie – Maybach sa nezruší, ale pretransformuje na špeciálnu divíziu v rámci Mercedesu-Benz. A to zabralo. Odvtedy funguje ako Mercedes-Maybach a stavia svoje modely na platformách luxusných tried Mercedesu, najmä na vlajkovej lodi triedy S. A predaje začali výrazne stúpať nielen v Európe, ale aj v Ázii, predovšetkým v Číne, a v Rusku, samozrejme ešte pred inváziou na Ukrajinu.
Zaujímavosťou je, že práve v posledných dvoch krajinách dopyt po modeloch Maybach v niektorých rokoch dokonca prevýšil predaje klasickej limuzíny Mercedes-Benz triedy S. Veľkú popularitu si získali aj špeciálne verzie, napríklad Maybach S 650 Pullman, ktoré sa často používali ako reprezentačné limuzíny pre hlavy štátov alebo kráľovské rodiny. A hoci sa môže zdať, že ide len o „predĺženú“ triedu S, v skutočnosti ide o vozidlá prepracované do posledného detailu, pričom inžinieri sa nesústreďujú len na dizajn a použité materiály, ale aj na jazdný komfort.

Aj keď si Mercedes-Benz zakladá pri svojich luxusnejších modeloch predovšetkým na maximálnej bezpečnosti a jazdnom komforte, v maybachoch práve komfort dokázal posunúť výrazne nad beztak vysoko nasadenú latku klasickými mercedesmi. A toto tvrdenie sa netýka len limuzín, ale dokonca aj roadsteru.
To bola možno jedna zo zásadných vecí, ktoré sme si uvedomili počas jazdnej prezentácie takmer celého aktuálneho portfólia divízie Mercedes-Maybach neďaleko poľského mesta Vroclav. Aspoň niektoré z jazdených modelov vám predstavíme bližšie.
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV

Ako prvé sa nám do rúk dostalo elektrické SUV Mercedes-Maybach EQS 680 SUV. Tento model je nielen najtichším Maybachom, ale aktuálne aj technologicky najpokročilejším. Vďaka dvojici elektromotorov s celkovým výkonom 658 koní a krútiacim momentom 950 Nm dokáže takmer trojtonový kolos zrýchliť z nuly na stovku za 4,4 sekundy. Maximálku má elektronicky obmedzenú na 210 km/h, čo je na elektromobil slušná hodnota. Vzduchový podvozok s adaptívnymi tlmičmi, ktoré v reálnom čase analyzujú povrch pred vozidlom, zaisťuje špičkový jazdný komfort aj na horších cestách.
Vyskúšali sme verziu Night Series, ktorá stavila na čierny lak karosérie a tmavé doplnky namiesto tradičných chrómových detailov. Elegantne spracované disky s motívom loga Maybach pôsobia skoro ako umelecké dielo, no pravdou je, že čistiť by sme ich naozaj nechceli. Testované auto ich malo čierne, v článku vyššie nájdete aj fotku svetlých z iného modelu, kde vzor vynikne viac. Vnútorný priestor je navrhnutý s dôrazom na detail a individualizáciu, čím potvrdzuje filozofiu značky — každé auto je originál.
Cena Mercedesu-Maybach EQS 680 SUV začína cca od 217 000 eur (s DPH).
Mercedes-Maybach S 680 a S 580

Po elektromobile sme siahli po opačnom extréme – modeli Mercedes-Maybach S 680. Tento model je skutočne „aristokratický“. Pod kapotou totiž ukrýva dvanásťvalcový šesťlitrový motor, ktorý dosahuje maximálny výkon 450 kW (612 koní) a krútiaci moment 900 Nm. Dokáže s ním zrýchliť z nuly na stovku za 4,5 sekundy, čo je na auto s dĺžkou takmer 5,5 metra a vážiace skoro 2,5 tony naozaj úctyhodné číslo. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Udávaná priemerná spotreba sa pohybuje niečo málo nad 14-litrovou hranicou.
Tento agregát je vyhradený práve Maybachu, v klasickej triede S ho nenájdete. Motor je mimoriadne kultivovaný a aj napriek svojej sile a objemu o ňom v kabíne po akustickej stránke takmer ani neviete. Hlbší a príjemný zvuk sa dnu prenesie iba pri výraznejšom stlačení plynového pedálu. Ako sa na limuzínu patrí, maximálny komfort ponúka najmä na pravom zadnom sedadle.
Ak nechcete ísť do takéhoto extrému, tak na výber je aj Mercedes-Maybach S 580, ktorý je vybavený o niečo „skromnejším“, no stále majestátnym osemvalcom. Ten má objem 4,0 litra a je posilnený dvoma turbodúchadlami. Poskytuje maximálny výkon 370 kW (503 koní) a krútiaci moment 700 Nm, čo je pre luxusnú limuzínu viac než dostatočné. Zrýchlenie z nuly na stovku zvládne S 580 za približne 4,8 sekundy a maximálna rýchlosť je, rovnako ako pri S 680, elektronicky obmedzená na 250 km/h.
Dĺžka karosérie je rovnaká ako pri S 680, teda 5 469 milimetrov, rázvor dosahuje 3 396 milimetrov a hmotnosť sa pohybuje okolo 2 300 kilogramov. V interiéri má rovnaké exkluzívne spracovanie, s dôrazom na zadné kreslá, ktoré disponujú rozsiahlym nastavením, masážnymi funkciami a individuálnymi opierkami nôh.

Oproti dvanásťvalcovej verzii má však Mercedes-Maybach S 580 jednu významnú technickú výhodu — možnosť príplatku za sofistikovaný systém E-Active Body Control. Toto elektrohydraulické odpruženie dokáže v reálnom čase aktívne potláčať náklony karosérie, prispôsobovať výšku a tuhosť podvozka podľa vozovky a zlepšovať celkovú stabilitu aj komfort.
Významným technickým prvkom je aj natáčanie zadnej nápravy, ktoré môže byť u S 580 až do uhla 10 stupňov. V praxi to znamená, že napriek svojej dĺžke sa limuzína otočí takmer ako kompaktné mestské auto, čo výrazne zjednodušuje manévrovanie v úzkych priestoroch. Spotreba paliva v kombinovanom cykle WLTP sa pohybuje okolo 11,7 litra na 100 kilometrov, čo je na takto veľký a výkonný automobil relatívne dobré číslo.
Cena Mercedesu-Maybach S 580 začína cca od 202 000 eur (s DPH) a verzie S 680 približne od 260 000 eur (s DPH).
Mercedes-Maybach GLS 600

Samostatnou kapitolou je Mercedes-Maybach GLS 600, zrejme najpriestrannejšie (aj keď s celkovou dĺžkou 5,2 metra nie najdlhšie) auto v portfóliu Mercedesu-Maybach. Tento kolos poskytuje z nášho pohľadu asi najviac priestoru na nohy a celkovo najpohodlnejšie zadné sedadlá zo všetkých skúšaných maybachov, sklopíte ich až takmer do „lôžkovej“ polohy. Podvozok monitoruje cestu prostredníctvom kamier a upravuje nastavenie tlmičov v reálnom čase, aby eliminoval nerovnosti. V režime Maybach sa pozornosť sústreďuje hlavne na pohodlie zadných pasažierov, auto dokáže eliminovať aj prejazd pomerne veľkými nerovnosťami tak, že ich sotva postrehnete.
Pod dlhou a impozantnou kapotou tohto auta sa ukrýva štvorlitrový osemvalcový motor s dvoma turbodúchadlami, doplnený mild-hybridným systémom s napätím 48 voltov. Celkový výkon motora dosahuje pôsobivých 557 koní, čo zodpovedá 410 kilowattom, maximálny krútiaci moment je 730 Nm, pričom vďaka hybridnému systému dokáže krátkodobo pridať ďalších 250 Nm. Aj napriek svojej hmotnosti takmer 2,8 tony dokáže zrýchliť z nuly na stovku za približne 4,9 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 kilometrov za hodinu. Spotreba paliva sa v kombinovanom režime WLTP pohybuje okolo 11,7 až 12 litrov na sto kilometrov, čo je na vozidlo tejto veľkosti a výkonovej triedy veľmi priaznivé číslo.
Cena Mercedesu-Maybach GLS 600 začína cca od 199 000 eur (s DPH).
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series

Na záver sme si nechali z nášho pohľadu to najzaujímavejšie — Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series. Tento roadster čiastočne ide proti vžitej predstave o jazdných vlastnostiach otvoreného dvojmiestneho auta. Vďaka adaptívnemu podvozku s hydraulickými stabilizátormi sa auto nakláňa minimálne a filtruje nerovnosti s gráciou limuzíny. Keď sa však prepnete do športového režimu, SL 680 sa premieňa na čistokrvný športiak s tvrdším naladením, pripravený rezať zákruty. Auto dokáže na základe mapových podkladov a senzorov predvídať výmoly a retardéry a automaticky upravuje výšku prednej časti vozidla pre ich optimálny prejazd.
Karoséria SL 680 Monogram Series má dĺžku približne 4 705 milimetrov, šírku okolo 1 915 milimetrov a výšku necelých 1 355 milimetrov. Rázvor má 2 700 milimetrov, čo spolu s moderným podvozkom poskytuje výnimočnú stabilitu aj pri rýchlej jazde. Pohotovostná hmotnosť vozidla sa pohybuje okolo 1 970 kilogramov, čo je vzhľadom na bohatú výbavu a robustnosť veľmi solídne číslo.
Dizajnovo je Monogram Series doslova šperkom na kolesách. Výnimočná je najmä predná kapota, na ktorej sú laserovou technológiou vytlačené logá Maybach. V rámci programu individualizácie si však zákazník môže namiesto nich nechať vytlačiť na kapotu napríklad vlastné iniciály či rodinný erb. Rovnaké dizajnové prvky sú aj na čalúnení dverí a na plátennej streche.
Cena Mercedesu-Maybach SL 680 Monogram Series začína cca od 275 000 eur (s DPH).