Jaguar pácha samovraždu. Verí budúcemu modelu, z ktorého sa všetci smejú, predaje strmo padajú

Jaguar zastavil výrobu takmer všetkých súčasných modelov a dopredáva len skladové zásoby. Zachrániť ho má model, ktorý zatiaľ nie je ani na trhu.

04.07.2025 10:00
JAGUAR BRAND STILL DELETE ORDINARY 191124 Foto:
Nová vizuálna identita Jaguaru.
debata (79)

Tradičná britská automobilka Jaguar sa v poslednom období snažila o zásadnú transformáciu, ktorá však nemusí dopadnúť dobre. Spoliehanie sa na jediný kontroverzne prijímaný model, ktorý navyše nie je ani na trhu, je riskantný krok najmä v kontexte zastavenia výroby takmer celého modelového radu, čo vytvára diskontinuitu v predajoch. Tá sa ukázala už v apríli, keď podľa údajov denníka The Sun predala značka v Európe iba 49 vozidiel, kým v rovnakom období minulého roka to bolo ešte 1 961 automobilov, čo predstavuje prepad o 97,5 percenta. V období od januára do apríla 2025 sa predaje znížili o 75,1 percenta.

Medziročné porovnávanie predajov Jaguaru však nie je celkom na mieste, upozornil na to aj hovorca spoločnosti Jaguar Land Rover, ktorý pre denník Sun povedal: „Porovnávanie predajov Jaguaru s rokom 2024 nedáva zmysel, pretože značka pozastavila výrobu a dopredáva len skladové zásoby. Medzi rebrandingom Jaguaru a poklesom predaja nie je žiadna príčinná súvislosť.“

Pokiaľ ide o nový model, Jaguar ešte v novembri minulého roka predstavil nový avantagardný rebranding. V reklamných kampaniach vystupovali nebinárni modeli oblečení v pestrofarebných odevoch, pričom slogany ako „Nekopíruj“ či „Ži naplno“ mali symbolizovať nový prístup značky. Ukazuje to aj nasledujúce video, ktoré bolo súčasťou kampane:

Generálny riaditeľ Rawdon Glover vtedy uviedol, že cieľom je kompletný „reset“ značky, ktorý má priniesť obnovu originality a inšpirovať mladšiu generáciu vodičov. Tento krok však narazil na silnú kritiku zo strany odborníkov aj verejnosti, ktorí poukazovali na to, že značka sa odrezala od svojej tradičnej identity — elegancie, britského ducha a športového šarmu.

"Nový vzhľad, logo a kampaň „Nekopíruj“ vyzerajú tak, ako by sa inšpirovali kategóriami ako softvér pre grafický dizajn, fotografia, atrament do tlačiarní a sci-fi z roku 1990, zaoberajúce sa módou z roku 2025, a všetko to spolu zmixovali,” ohodnotil kampaň Satoru Wakeshima, spolumajiteľ reklamnej agentúry CBX.

Jaguar Design Vision Concept - 2024 Čítajte viac Ventilačný systém, chladnička? Nie, toto je vraj Jaguar budúcnosti

Snahy o transformáciu značky Jaguar do čisto elektrickej éry sprevádzali aj reklamné materiály, v ktorých sa takmer vôbec neobjavovali samotné vozidlá. Tento prístup vyvolal veľkú kritiku a bol prirovnávaný k neúspešnému marketingovému experimentu značky Bud Light z roku 2023, kedy spolupráca s transgender influencerom Dylanom Mulvaneyom viedla k masovému bojkotu a poškodeniu reputácie piva.

Dôležitým faktorom prepadov predajov je však aj meškanie zásadného modelu značky — štvordverového elektrického GT za cenu takmer 200-tisíc eur. Tento model je pritom kľúčový pre budúcnosť značky a má predstavovať novú éru dizajnu aj technológií Jaguaru.

Značku má teda podľa jej predstaviteľov zachrániť luxusný a veľmi drahý elektromobil, čiže ten typ auta, ktorý už teraz, v roku 2025, chce len málokto a väčšina značiek sa snaží presadiť sa menšími a cenovo dostupnejšími elektromobilmi. Vyzerá to skôr ako vedome páchaná ekonomická samovražda, no vedenie Jaguaru skutočne verí, že ich nový model „prevalcuje trh“.

Jaguar GT koncept: toto auto má zachrániť značku.
Jaguar GT koncept (2024) Jaguar GT koncept: toto auto má zachrániť značku.

Automobilka na otázky médií doteraz nereagovala. Je však zjavné, že snaha zastaviť dlhodobý trend poklesu predajov sa zatiaľ míňa účinkom. Jaguar predal v roku 2018 celosvetovo viac než 180-tisíc automobilov, no v minulom roku predaj padol na menej ako 27-tisíc, čo podčiarkuje vážnosť aktuálnej situácie. Pravdou však je, že aktuálne Jaguar ani nemá čo predávať. Britská značka totiž na konci roku 2024 ukončila výrobu takmer celého svojho portfólia (XE, XF, F‑Type, E‑Pace, I‑Pace), pričom prechod na nový elektrifikovaný rad mešká.

Jaguar patrí od roku 2008 pod indickú spoločnosť Tata Motors, ktorá značku spolu s Land Roverom odkúpila od koncernu Ford za 2,3 miliardy amerických dolárov. Pod vedením Tata Motors sa Jaguar snažil opakovane obnoviť svoju pozíciu prémiovej značky, avšak postupný prechod na elektromobilitu a snaha o modernizáciu zatiaľ nepriniesli očakávané výsledky.

JAGUAR MONOGRAM ARTISTS MARK 16X9 191124 Čítajte viac Odborníci o rebrandingu Jaguaru: Jednoducho katastrofa!

Podľa odborníkov, napríklad agentúry JATO Dynamics, Jaguar čelí aj silnej konkurencii na trhu luxusných elektromobilov, kde dominujú značky ako Tesla, Mercedes-Benz či BMW. Mnohé tradičné automobilky pritom stavili na opatrnejší a konzervatívnejší prechod na elektromobily, pričom sa snažia zachovať dizajnové prvky a hodnoty, ktoré ich definujú už desaťročia. Jaguar však zvolil radikálnu cestu, ktorá mu v súčasnosti prináša skôr negatívne ohlasy.

Facebook X.com 79 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Jaguar GT #Jaguar Type 00
Články podľa značiek