Ak nie po dobrom, tak po zlom: EÚ chce prikázať firmám, aby ich vozové parky boli čisto elektrické

Keďže prechod na elektromobilitu sa v EÚ spomalil, europoslanci hľadajú spôsob, ako ho naštartovať. Preto im napadlo, že firmám prikážu, aby ich vozové parky boli čisto elektrické už pred rokom 2035.

08.07.2025 13:00
Hertz - elektromobily Foto:
Európska komisia plánuje zaviesť povinné kvóty na elektromobily pre firmy v čase, keď sa ich napríklad mnohé veľké autopožičovne zbavujú. Prekáža im obrovský pokles ich zostatkovej hodnoty pri odpredaji a nezáujem klientov.
debata (23)

Európska komisia sa rozhodla urýchliť prechod na elektrické vozidlá tým, že ešte pred rokom 2035 prikáže firmám, že ich vozový park musia tvoriť výlučne elektromobily. Presnejšie, je to jej zámer, ktorý však už teraz naráža na obrovský odpor, pre mnohé spoločnosti by bol totiž likvidačný. Navyše o detailoch plánu Európska komisia stále mlčí, predstaviť ho chce až koncom tohto roku, pričom, podľa informácií od insiderov, by mala požadovať, aby boli firemné vozové parky tvorené zo 75 percent výlučne elektromobilmi už v roku 2027.

Komisia totiž poukazuje na fakt, že firemné vozidlá predstavujú až 60 % novoregistrovaných vozidiel v EÚ a v prípade elektromobilov je to ešte viac. Len pre zaujímavosť – v uplynulom roku sa na Slovensku predalo 2 227 elektromobilov, z nich si však len necelé dve stovky kúpili súkromní zákazníci, všetky ostatné boli firemné. Niet sa preto čo diviť, že Európska komisia segment firemných áut vyhodnotila ako kľúčový pre šírenie elektromobility.

tankovanie palivo auto nafta benzin benzinova pumpa Čítajte viac ETS2: Čaká nás brutálne zdraženie benzínu a nafty? Ceny môžu vzrásť o desiatky centov

Podľa zdroja Automobilwoche sa aktuálne diskutuje o modeloch s E‑kvótou až 75 % od roku 2027, pričom už do roku 2030 by mala byť flotila podnikových vozidiel v Európe elektrická zo 100 %. Znamenalo by to obrovské zmeny a značnú finančnú záťaž pre všetky firmy, od malých až po veľké.

Zástupcovia lízingových spoločností a autopožičovní varujú pred ekonomickými dopadmi tohto plánu. Richard Knubben z Leaseurope zdôrazňuje, že „ak by EÚ zaviedla E‑kvótu 100 % od 2030, znamenalo by to prakticky predčasné ukončenie prevádzky vozidiel so spaľovacími motormi ešte pred plánovaným zákazom predaja takýchto áut od roku 2035.“ Obavy sa týkajú hlavne vysokých obstarávacích nákladov, stále nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry – osobitne na letiskách – a potenciálneho obmedzenia dostupnosti vozidiel pre zákazníkov a problémov s logistikou pri plánovaní prevozu tovaru po dlhších trasách.

05 Employees-at-Hordain-France-Manufacturing-Facility Čítajte viac Stellantis šokuje: Sme pár mesiacov od katastrofy, možno budeme musieť zatvoriť fabriky

Formálne predloženie legislatívneho návrhu sa očakáva do konca roku 2025, pričom samotné prijatie v Rade EÚ a Európskom parlamente môže nasledovať v priebehu roka 2026. Ak by sa potvrdili ambície Komisie, firmy budú musieť najneskôr od roku 2030 zabezpečiť, aby boli všetky ich vozidlá – vrátane áut na prenájom – plne elektrické.

Očakáva sa mimoriadne intenzívna diskusia o vhodnosti termínov, vyváženosti záťaže, ale aj možnostiach výnimiek a prechodných období, pretože tento plán je pre mnohé spoločnosti z pohľadu ich rozpočtov absolútne nerealizovateľný a spôsobil by ďalšie ekonomické oslabenie Európskej únie.

Facebook X.com 23 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Európska komisia #elektromobil #vozový park #elektromobilita #kvóty na elektromobily
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek