Kombi sa na cestách presadzovali pomerne pomaly. Na rozdiel od limuzín mali totiž akýsi úžitkový imidž. Až v osemdesiatych či skôr deväťdesiatych rokoch sa z nich stali rovnocenní súperi svojich elegantnejších súrodencov. A v niektorých prípadoch ich dokonca porazili. Módy kombi sa chytili dokonca prémiové značky ako Mercedes-Benz, BMW a najmä Audi. Automobilka z Ingolstadtu uprednostnila karosériu kombi pri svojich ostrých verziách RS. No a v mainstreamovom rybníku sa stali z áut ako Volvo 240, VW Passat Variant a, samozrejme, Škoda Octavia Combi doslova legendy.
Potom však prišla móda SUV a automobilky na túto kategóriu takpovediac zanevreli. Respektíve zákazníci, ktorí dali prednosť športovo-úžitkovým autám Do minulosti sa tak odobrali kombi verzie Fordu Mondeo, Renaultu Talisman, Opela Insignia, Citroenu C5, Mazdy 6, Hondy Accord a tak by sme mohli pokračovať ďalej. Z trhu tiež zmizli malé kombi odvodené z Renaultu Clio, Setu Ibiza, Volkswagenu Polo či Škody Fabia. Napriek tomu tu kombi s nami stále sú. Ich podiel je však zanedbateľný. Už len preto, že z celosvetového hľadiska nehrali nikdy významnú rolu. Bola to takpovediac európska záležitosť.
Ako informuje agentúra JATO Dynamics, vlani si kombi odhryzli z celkového predaja áut len dve percentá, Paradoxom je, že najúspešnejším kombi sveta, nie je auto európskeho výrobcu a ani auto, ktoré by na starom kontinente trhalo rekordy. Pochádza z Japonska a zákazníkov oslovuje v prvom rade za Atlantikom, kde kombi vôbec neholdujú. Hovoríme o Subaru Outback, z ktorého sa vlani predalo 210 000 exemplárov. Dokonca o dve percentá viac ako rok predtým. Má to však háčik. Odkedy z trhu zmizlo Legacy Wagon a ostala z neho len zvýšená verzia Outback, mohli by sme ho považovať skôr za SUV ako kombi, nehovoriac o jeho novej generácii, ktorá má so svetom klasických kombi pramálo spoločné.
Ak by sme teda Outback vyradili z boja preto, že porušuje pravidlá, bol by víťaz z Českej republiky. Svetovou dvojkou v triede kombi je totiž Škoda Octavia so 145 000 registráciami. Aj tá si polepšila o 1,4 %. Toyota Corolla, ktorá je, mimochodom, najpredávanejším autom planéty, sa v kategórii kombi umiestnila „až“ na tretej priečke s bilanciou 123 000 kusov. To aj vďaka medziročnému nárastu odbytu o 12 %. Za ňou nasleduje ďalší sporný model – Dacia Jogger. Je to naozaj kombi? Má zvýšenú karosériu a tri rady sedadiel, takže je kdesi na pomedzí triedy MPV. V každom prípade týmto praktickým autom urobil rumunský výrobca dieru do sveta.
Do prvej desiatky sa dostali ešte VW Golf Variant, BMW 3 Touring, VW Passat Variant, ktorý sa už v inej verzii ani nevyrába, Audi A4 Avant, nám úplne neznáma Toyota Probox, ktorá často slúži ako taxi v Japonsku či Bolívii, a na desiatom mieste Opel Astra Sports Tourer. Sedem najpredávanejších kombi má teda európsky pôvod, z toho tri sú z koncernu Volkswagen a zvyšok je japonský. Takmer všetky spomínané modely si pritom medziročne polepšili. Výnimkou je len Toyota Probox a Audi A4 Avant. To je v celku povzbudivé, i keď bývalú slávu už asi kombi nikdy nedosiahnu. Spomeňme, že až 68 % zo všetkých sa vlani predalo v Európe a v Turecku.