Spustenie výroby modelu EV4 predstavuje kľúčový krok v stratégii elektrifikácie Kie a posilňuje pozíciu slovenského závodu ako jediného v Európe. Prípravy na tento projekt sa začali už v roku 2024, boli súčasťou investície vo výške 108 miliónov eur, ktorá zahŕňa rozšírenie výroby, nové modely a projekty. Finančné prostriedky boli využité na komplexnú modernizáciu výrobných liniek, vrátane inštalácie nového dopravníka na montáž batérií a prispôsobenia technológií v lisovni, zvarovni, lakovni a najmä v montážnej hale.
Model EV4 sa bude vyrábať na tých istých výrobných linkách ako súčasné modely Sportage a XCeed, čo dokazuje vysokú flexibilitu a technologickú vyspelosť závodu. Z výrobných liniek v Žiline bude schádzať výlučne hatchback, sedan sa aj naďalej bude dovážať z Južnej Kórei.
„Začiatok výroby modelu EV4 je pre nás obrovským míľnikom. Dokazuje technické schopnosti a flexibilitu našej jedinej európskej prevádzky,“ povedal Marc Hedrich, prezident Kia Europe. „Od 20. augusta sa na Slovensku budú vyrábať plne elektrické automobily spolu s modelmi s hybridným a spaľovacím pohonom. Rozšírením výrobných možností vieme efektívnejšie podporovať našu pestrú zákaznícku základňu v Európe,“ doplnil Hedrich, ktorý počas ceremónie v závode predstavil nový model spolu so špeciálnym hosťom Jaromírom Jágrom, českým ambasádorom značky Kia.
Ten priznal, že v posledných rokoch prichádza elektromobilom na chuť, hoci kedysi preferoval spaľovacie autá s možnosťou manuálneho radenia. S pribúdajúcim vekom mu však vyhovuje pokoj, ticho a možnosť v aute relaxovať, čo je silnou stránkou elektromobilov.
Nový model Kia EV4 prináša zaujímavé novinky. Postavený je na dedikovanej platforme Electric Global Modular Platform (E-GMP) od Kia a bude vyrábaný s dvomi variantami batérie: verzie s kapacitou 58,3 kWh a verzie s dlhým dojazdom s kapacitou 81,4 kWh. EV4 prináša aj praktické funkcie ako Vehicle-to-Load (V2L) na napájanie externých zariadení a Vehicle-to-Grid (V2G), ktorá umožňuje vozidlu dodávať energiu späť do elektrickej siete. Vozidlo bude vybavené hliníkovou kapotou, ktorá prispieva k zníženiu hmotnosti a zlepšeniu jazdných vlastností. Zákazníci sa môžu tešiť aj na rozšírenú paletu farieb, ktorá zahŕňa tri úplne nové varianty, vrátane atraktívneho matného laku.
„Na spustenie výroby modelu EV4 sme sa dlhodobo a dôkladne pripravovali. Vďaka kombinácii pokročilých výrobných technológií a nasadeniu našich kvalifikovaných zamestnancov sme úspešne zahájili jeho sériovú výrobu,“ uviedol Tomáš Potoček, hovorca spoločnosti Kia Slovakia.
So spustením výroby EV4 však súvisí aj ďalší historický míľnik, o ktorom sa hovorí už menej. Je ním ukončenie v Žiline vyrábaného populárneho Ceedu (z celej modelovej rodiny sa už vyrába len XCeed), ktorý patril k najúspešnejším modelom kórejskej značky. Na trh prišiel v roku 2006, takže vydržal vo výrobe bezmála dve dekády. Pre Kiu bol dôležitý práve preto, že spolu so Sorentom išlo o modely, ktoré jej umožnili preraziť na európskom trhu a zaradiť sa medzi etablované značky vnímané ako plnohodnotné aj voči európskej konkurencii. Práve Ceed bol modelom, ktorý prišiel na svoju dobu s mimoriadne odvážnym riešením – ponúkol dovtedy nevídanú záruku až 7 rokov, respektíve do 150-tisíc kilometrov.
Keďže išlo o „domáci“ model, niet sa čo diviť, že sa na Slovensku predával výborne, čo však možno povedať prakticky o celom stredoeurópskom trhu. Napríklad v susednom Česku bol v uplynulom roku Ceed 10. najpredávanejším autom, rozhodlo sa preň takmer 5 000 zákazníkov. Na Slovensku bol Ceed v roku 2024 dokonca 4. najpredávanejším autom, kúpilo si ho vyše 3 000 zákazníkov.
Nič to však nezmenilo na rozhodnutí ukončiť ukončiť jeho výrobu, čo súvisí s dlhodobou stratégiou značky, ktorá smeruje k elektrifikácii modelového portfólia. Či to nebolo predčasné rozhodnutie, ukáže až čas.
Treba však povedať, že význam slovenskej fabriky sa ukončením výroby Ceedu neznížil. Model EV4 je totiž pre Kiu strategicky dôležitý, nehovoriac už o tom, že v Žiline sa bude vyrábať aj model EV2, ktorý by mal patriť k cenovo najdostupnejším elektromobilom, čo je segment, ktorému analytici predpovedajú aj napriek dočasnému poklesu záujmu o elektromobily v Európe v najbližších dvoch až troch rokoch výrazný vzostup.